روزنامه همشهری نوشت :
گیشه سینما به تولید سمت و سو میدهد. وقتی همه سیگنالهایی که از گیشه به تولید کنندگان میرسد فروش کمدی ها و تقریبا شکست همه غیر کمدی هاست نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که به دنبال بازگشت سرمایه شان و انتفاع مالی هستند روی ژانری جز کمدی سرمایه گذاری کنند مدت هاست که سینمای ایران فقط روی فروش کمدی ها حساب می کند و اغلب غیر کمدی ها برای جورشدن جنس روی پرده میروند. در این وضعیت نمیتوان انتظار داشت که فرصت تولید فیلم در ژانرهایی مثل ،درام ،ملودرام جنایی جنگی و… ایجاد شود. ذائقه و سلیقه سینماروها آنقدر به فیلمهای کمدی عادت کرده که دیگر تحمل تماشای فیلمهایی را ندارند که ریتمشان به تندی فیلم های کمدی نیست و تماشایشان به قدری صبوری و اندیشیدن به جانمایه فیلم نیاز دارد اما در همیشه بر این پاشنه نمی چرخد بالاخره زمانی میرسد که مردم از این وضعیت دلزده میشوند و دیگر به فیلمهای کمدی هم روی خوش نشان نمیدهند. آن موقع است که مشکل اصلی یعنی بی مخاطبی سینمای ایران خودش را نشان میدهد. سالها قبل هم مخاطبان سینما از کمدی ها رویگردان شدند ولی چون هنوز ژانرهای دیگر کاملا به محاق نرفته بودند، این شانس وجود داشت که فیلمهای جدی مورد توجه قرار بگیرند. اوایل دهه ۱۳۸۰ تقریبا تا اواخر این دهه سینماها پر بود از کمدی هایی با بازیگران سریالهای طنز ۹۰ قسمتی که چند سالی در گیشه خوب فروختند ولی بالاخره زمانی رسید که تماشاگران هم به تماشای آنها نرفتند این فیلمها داستانها و بازیگران و حتی کارگردانانی شبیه هم داشتند؛ جواد رضویان رضا شفیعی جم، مجید صالحی و حتی رضا عطاران در این کمدی ها پیوسته بازی می کردند و کارگردانی مثل قدرت الله صلح میرزایی کارگردان شاخص و مهم این نوع کمدیها به شمار می رفت. حالا بازیگران کارگردانان و تهیه کنندگان کمدیهای پرفروش روز تقریبا ثابت هستند و از فیلمی به فیلم دیگر میروند و گویا در حال تقلید بی وقفه از کارهای قبلی شان هستند. نگاهی به تاریخ سینما نشان میدهد که خوشحالی کنونی صاحبان آثار، دست اندرکاران کمدی ها و سینماداران از فروش کمدی ها مقطعی است و دیر یا زود دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت کمدی ها زمانی که از چشم سینماروها بیفتند نه تنها ژانر کمدی از سکه می افتد بلکه تقریبا تمام سینمای ایران دچار رکود و رخوت میشـ ود که اگر از الان فکری به حال آن نشود به وقت حادثه نمی توان برای آن کاری کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- حال وخیم برخی کمدیهای سال/ شوخیهای مستهجن مثل موریانه نفوذ میکنند
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- انتقاد منیژه حکمت از اکران مستمر فیلمهای کمدی/ اجتماعیسازان محکوم به فنا هستند
- صفحه اول جالب روزنامه همشهری به مناسبت سالگرد درگذشت کیارستمی
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- پرتره فساد و جنون
- پیتر جکسون و سه فیلمنامه جدید؛ خالق «ارباب حلقهها» بازنشسته نشده است
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارشی از گیشه جهانی سینما؛ «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» ۱۴۷ میلیون دلار فروخت