سینماسینما، رضا صائمی
واقعیت این است که پیش از مرگ مریم میرزاخانی این ریاضیدان نخبه ایرانی خیلی از ایرانیها او را نمیشناختند. اگرچه او بعد از مرگش آوازه جهانی پیدا کرد اما همچنان خیلیها دلیل این شهرت و اعتبار و جایگاه علمی او را نمیشناسند یا نمیدانند که مریم میرزاخانی چه مسیری را برای رسیدن و فتح این قله طی کرده است. مستند «رموز سطح: دیدگاه ریاضیات مریم میرزاخانی» به کارگردانی جورج پاول چیچری که توسط کمپانی زالا فیلمز تولید شده است به این پرسشها پاسخ میدهد. مستندی پرتره که بر شخصیت درونی و بیرونی این ریاضیدان بزرگ پرتو میافکند که تماشای آن با لذت غرور ملی همراه میشود. مریم میرزاخانی که از او به عنوان یکی از نوابغ علم ریاضی یاد میشود، در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد که هر چهار سال یک بار توسط انجمن جهانی ریاضیات به یک ریاضیدان برجسته اهدا میشود. این مدال ارزشمندترین جایزه در علم ریاضیات است و میرزاخانی تنها زن و اولین ایرانی است که برنده مدال فیلدز شده است. مستند بدون اینکه لحن و شعاری فمنیستی به خود بگیرد توانمندی ویژه یک زن نابغه ایرانی را به تصویر میکشد.
«رموز سطح» را میتوان مستندی دانست که دستکم در لایه موازی به بازنمایی سوژه خود میپردازد. در یک سطح با روایتی زندگینامهای به شرح قصه زندگی او از تولد تا مرگ پرداخته میشود، در لایه دوم موقعیت و جایگاه علمی و اینکه او چه دستاوردهای بزرگی در علم ریاضیات داشته به تصویر کشیده میشود و در لایه سوم که سویهای نهانتر دارد خود ریاضیات و کارکردهای آن برجسته میشود؛ چنانکه برخلاف کلاسهای ریاضی که اغلب آن را خشک و جدی و عبوس میدانیم در اینجا ریاضی به عنوان درسی شیرین و جذاب بازنمایی میشود و حتی فراتر از آن ریاضی بهمثابه هنر مورد تحلیل قرار میگیرد؛ نه فقط بر کاربرد ریاضی در معماری و سازههای هنری که اساسا بر سویههای هنربودگی ریاضی یا کارکردهای هنری آن تاکید میشود. به همین دلیل این مستند را میتوان هم معرفی مریم میرزاخانی دانست هم معرفی دانش ریاضی که قابلیتهای انگیزشی هم دارد و ممکن است برخی از مخاطبان را علاقهمند به ریاضی یا به طور کلی علاقهمند به دانش کند.
با توجه به تخصصی بودن مباحث ریاضی به ویژه دیدگاه ریاضیات مریم میرزاخانی مستندساز تلاش کرده تا هم خیلی به عمق آنها نپردازد و هم مباحث و مسائل اصلی آن را به زبان ساده از زبان همکاران و دوستان او بیان کند. مستند هم زندگی او در ایران و هم در آمریکا را روایت میکند و تلاش کرده تا این روایتها بهویژه گفتگوها طولانی و خستهکننده نشود. به همین دلیل تقطیع متعددی در سکانسها می بینیم که هم ریتم آن را تندتر کرده و هم از غنای بصری خوبی برخوردار است. یک بار تماشای این مستند بر هر ایرانی واجب است.
منبع: مجله نماوا
این مستند را میتوانید در پلتفرمها ببینید

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرترهی مریم میرزاخانی در «مستندات یکشنبه»/ «رموز سطح»؛ فیلمی که نمیخواهد اسطوره بسازد
- میزبانی خانه هنرمندان ایران از مریم میرزاخانی و «رموز سطح»
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید
- جایزه جشنواره روسی به «در آغوش درخت»
- «کودکان کاغذی» در راه انگلستان
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- تحلیل ساختاری درام «وحشی» با تطبیق پیرنگ با فیلم «یک پیامبر» ژاک اودیار/ قهرمان رانده، پیامآور تقدیر
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- پرتره فساد و جنون
- پیتر جکسون و سه فیلمنامه جدید؛ خالق «ارباب حلقهها» بازنشسته نشده است
- نگاهی هرمنوتیکی به «پیرپسر»/ از «درخت گلابی» تا چاقوی خونآلود: تراژدی چهل سالهها
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نگاهی به فیلم «سوگلی»/ جدال قدرت
- از «یک تصادف ساده» تا «هفت روز»/ برنامه اکران فیلمهای ایرانی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۵ در فرانسه
- «چشمهایش» کلید خورد
- «گلن گری گلن راس» برای بار سوم روی صحنه میرود
- توضیحی از محمد حقیقت؛ هیچ بیانیهای امضا نکردهام
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارشی از گیشه جهانی سینما؛ «دنیای ژوراسیک: تولد دوباره» ۱۴۷ میلیون دلار فروخت
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- با تجلیل از استلان اسکارشگورد؛ جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۲۵ برگزیدگانش را شناخت
- تازهها از جشنواره ونیز ۲۰۲۵/ پروژههای دو سینماگر ایرانی پذیرفته شد
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- نمایش فیلم سینماگر ایرانی در ادینبورگ/ جشنواره بلغارستانی به «زیر سایه بلوط» جایزه داد
- نوجوانان و جوانان اوتیسم در نمایش «سجاد افشاریان»