رومینا روشنبین نویسنده فیلمنامه فیلم کوتاه ابوالهول با اشاره به اهمیت پرداخت فیلمنامه در آثار کوتاه گفت: یکی از مشکلات فیلمنامههای کوتاه به ایده انتخاب شده برمیگردد که ممکن است مناسب پرداخت در یک فیلم بلند باشد، یعنی نیاز به قصهپردازی باشد و به خاطر زمان فیلم کوتاه، ارائه داستان مقدور نباشد.
به گزارش سینماسینما، روشنبین افزود: عدم دقت به جزئیات از دیگر ضعفهای فیلمنامهها است، چون باید اثر در زمانی کم پیام خود را برساند به همین دلیل جزئیات اهمیت بیشتری پیدا میکند. مراجع و اساتید ما در حوزه فیلمنامهنویسی کوتاه بسیار کمتر است، در نتیجه فیلمنامهنویسان هم بیشتر با نویسندگان و تالیفات سینمای بلند در ارتباط میشوند و آثارشان هم تحت تاثیر این فضا قرار میگیرد.
روشنبین درباره چالشهای فیلمنامهنویسی کوتاه بیان کرد: بزرگترین محدودیت در پرداخت این آثار زمان است. وقتی فیلمنامه کوتاه مینویسید باید به مدیریت تولید هم فکر کنید چون هزینه خیلی مهم است. فیلم کوتاه مستقل است و ما نمیتوانیم به خاطر هزینه خیلی از ایدهها را عملی کنیم. از مشکلات فیلمسازان مسائل مالی است که باید فکر کنند فیلمنامه چطور نوشته شود که کم هزینه باشد. این نوع از سینما به دلیل مخاطب خاصش، ایدههای نوآورانهتر و بهروزتری باید داشته باشد. مخاطب فیلمکوتاه مخاطب جدیتری است.
کارگردان فیلم کوتاه «او» گفت: درباره فستیوالهای خارجی نمیتوان کتمان کرد که موفق نبودهایم. شاید یکی از دلایلی که نتوانستهایم در فیلمنامهنویسی کوتاه به جایگاهی شایسته برسیم، سانسور و خودسانسوری است. وقتی یک فیلم ۸ دقیقهای را ۶ دقیقه میکنند، من خودم قبل از آن دست به کار میشوم و شروع میکنم به مراقبت که چه بگویم و چه نگویم تا به فیلمم آسیب نرسد و همین خلاقیت را از بین میبرد. این خودش میتواند نوشتن و ساخت یک اثر را دچار چالش کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
- میراث ماکیاولی/ بررسی سریال «وراثت» با تمرکز بر فصل آخر
- «ابوالهول» ایرانی در گرجستان
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- «ابوالهولِ» ایرانی به کانادا میرود
- «ابوالهول» نامزد دریافت جایزه یک جشنواره ایتالیایی شد
- فیلم کوتاه «ابوالهول» به تدوین رسید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند