مراسم رونمایی از کتاب زیر پوست قصهها که به سینمای رخشان بنیاعتماد اختصاص داشت؛ شامگاه شنبه ۸ خرداد در خانه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، رضا میرکریمی (مدیرعامل خانه سینما) طی سخنانی گفت: من افتخار میکنم که این کتاب را هفته پیش خواندم و این کتاب مدخلی برای من باز کرد و آن واقعیتگرایی در سینمای ماست که تفاسیر و تعابیر دارد.وی ادامه داد: اگر سینمای ایران بخواهد یک پایه اساسی برای خود در نظر بگیرد آن واقعیتگرایی است. واقعیتگرایی که برای باید به صورت مستقل بررسی شود.
میرکریمی ادامه داد: رنج و واقعیتی که بنیاعتماد در فیلمهایش نشان می دهد کاملا با آن آشنا است و با تسلط به مسایلی که در فیلم هایش نشان داده می شود؛ می پردازد .
سعید عقیقی (نویسنده کتاب) نیز گفت: کتاب زیر پوست قصه ها بخشی از یک تحقیق گسترده درباره تاریخ اجتماعی سینمای ایران است که عبارت از مفهوم واقعگرایانه در سینمای ایران و بررسی این مفهوم در ماهیت سینمای ایران است .
عقیقی ادامه داد: در سینمای ایران به خصوص در بعداز انقلاب فیلمساز و تماشاچی هر دو به دنبال واقعیت بودند و بنی اعتماد در سینمای خود؛ چه در فیلم های مستند و چه داستانی؛ واقعیتسازی را براساس ریشه اسنادی آن ارایه کرده است.
عقیقی افزود: سینماگران واقعینمای ایران را می توان به سه بخش تقسیم کرد که سهراب شهید ثالث، رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی نماینده هر کدام از این سه بخش هستند. اصغر فرهادی نماینده سینمای واقعی کلاسیک، سهراب شهید ثالث نماینده سینمای بکر و واقعی و رخشان بنی اعتماد نماینده سینمای واقعیت اسنادی است.
همایون امامی (نویسنده و مستندساز) نیز گفت: بنی اعتماد در عرصه هایی فیلم می سازد که چنانچه یک بی اعتمادی صورت بگیرد موضوع فیلم تفاوت ایجاد می کند اما این مساله باعث نشده است که ایشان از خطرکردن بپرهیزد .
وی ادامه داد: اساسی ترین مولفه سینمای بنی اعتماد واقعیت اجتماعی و از اهداف آن ثبت رخداد همراه با آسیب شناسی است. بنی اعتماد در فیلمهایش به عنوان یک شاهد صادق حرکت می کند و یک تحلیل اجتماعی ارایه می دهد.
امامی افزود: البته بنی اعتماد یک شاهد خنثی نیست بلکه یک کنشگر اجتماعی است که نگاه به تغییر دارد و به عنوان یک مصلح و وجدان بیدار آگاه زمانه می خواهد نقش پررنگی در این تغییر مثبت داشته باشد.
صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و جامع شناس) طی سخنانی با اشاره به اینکه سینماگران ایرانی را می توان به سه گروه تقسیم کرد؛ گفت: گروه اول سینمای حکومتی است که در وضعیت فعلی سمبل آن ابراهیم حاتمی کیا و مسعود ده نمکی است. گروه دوم سینمای گیشهای است که از قبل انقلاب با پرویز صیاد و شهناز تهرانی و فیلم فارسی به وجود آمده و امروز نیز وجود دارد. اقلیت سوم گروه سینمای هنری و سینمای هنر برای هنر است و افرادی همچون رخشان بنی اعتماد در این گروه قرار دارند.
زیباکلام ادامه داد: هنر حکومتی در هیچ زمان و هیچ جامعه ای چیزی برای ارایه نداشته است. هنر حکومتی در کشورهایی همچون شوروی، چین، کوبا که مهد این گونه هنرها بوده ره به جایی نبرده و در ایران نیز قطعا موفق نمی شود.
زیباکلام با اشاره به اینکه با یک اصل نمی توان دو گونه برخورد کرد؛ گفت: اگر در سینما ملاک خوب بودن فیلم میزان گیشه و فروش است چرا باید مثلا فروش فیمی مانند اخراجی ها نشانه خوب بودن آن باشد اما فروش خوب مانند فیلم صمد به مدرسه می رود نشان بد بودن آن فیلم .
زیباکلام با انتقاد از کسانی که فیلم های اصغر فرهادی و بنی اعتماد را مورد هجوم قرار میدهند؛ گفت: اصولگرایان و تندروها با حمله به این فیلم ژانر جدیدی به نام سیاهنما اختراع کردند .
وی با اشاره به کتاب زیر پوست قصه ها نوشته سعید عقیقی گفت: این کتاب را باید حداقل به خاطر یک دلیل مهم خرید و آن گفت وگوی طولانی و زیبایی است که سعید عقیقی با بنی اعتماد انجام داده و هر فردی که به سینمای ایران و حتی ژانر سیاهنمایی علاقه دارد باید یک نسخه از این کتاب را در قفسه خود داشته باشد.
زیباکلام ادامه داد: گروهی هرچقدر می خواهند می توانند به این گونه سینما حمله کنند اما آنچه که از سینمای ایران به عنوان باقیات و صالحات باقی می ماند؛ سینمای حکومتی نیست بلکه سینمایی است که امسال خانم بنی اعتماد و فرهادی علمدار آن هستند.
محمد تهامی نژاد (مستندساز و نویسنده) گفت: یکی از مهمترین نکته ها در فیلم های بنی اعتماد همراه بودن با سوژه است و سینمای بنی اعتماد با بازنمایی واقعیت جهان بیرون نشان می دهد که ما با یک اثر انسان شناسانه کاربردی مواجهیم .
خسرو دهقان (منتقد و نویسنده) نیز با انتقاد از تیراژ پایین کتاب ها گفت: امروز تیراژ کتاب به ۵۰۰ و ۳۰۰ نسخه رسیده است و این امر یک فاجعه است.
وی با اشاره به سینمای بنی اعتماد گفت: رخشان بنی اعتماد خودش را مددکار اجتماعی و مصلح اجتماعی می داند تا سینماگر و از سینما به عنوان یک مدیوم استفاده می کند .
وی ادامه داد: مشکلات مردم و دغدغه هایش همیشه برایش مهم بود. یکی از مسایلی که او به آنها به صورت جدی مخالفت می کند؛ شوخی کردن با نژاد ایرانی و اقوام ایرانی است.
گلاب آدینه (بازیگر فیلم بنی اعتماد) نیز طی سخنانی گفت: رخشان بنی اعتماد روی مواضع خودش ایستادگی و پافشاری کرده و این پافشاری همیشه به شکل مثبت بوده است.
آدینه ادامه داد: نگاه بنی اعتماد به جامعه همراه با عطوفت و همدلی است. او این عطوفت و همدلی را با خودش در طول ساخت فیلم می آورد و ما نیز در همکاری با وی سعی می کردیم به این نگاه نزدیک شویم.
سید محمد بهشتی نیز طی سخنانی گفت: من از ابتدا در جریان انتشار این کتاب بودم زیرا به انتشارات روزنه پیشنهاد کردم که شما باید درباره سینمای ایران و فیلمسازان ایرانی کتابهای جداگانه چاپ کنید و حتی درباره برخی از آنها می توان دهها کتاب چاپ کرد که یکی از آنها رخشان بنی اعتماد است.
وی ادامه داد: من با سعید عقیقی صحبت کردم و ایشان نگاه عالمانه و درستی دارند البته معتقدم نباید این نگاه فقط به این کتاب محدود شود.
بهشتی افزود: کسانی در سینمای ایران هستند که خودشان می توانند نماینده سینمای ایران باشند و قطعا یکی از آنها رخشان بنیاعتماد است که می تواند دورانی از سینمای ایران را نمایندگی کند.
وی با اشاره به اینکه در سینمای ایران افرادی معرفه و گروهی نکره هستند؛ گفت: ای کاش ما با شخصیت افرادی که نکره هستند برخورد نکنیم و فقط با آثارشان برخورد کنیم زیرا برخورد با اینگونه افراد باعث تنزل در ما می شود اما خانم بنی اعتماد کسی است که اگر بعد از دیدن اثری از وی با خودش روبرو شویم؛ قطعا به معرفت ما اضافه می شود.
رخشان بنی اعتماد نیز با تشکر از کسانی که در این مراسم در خانه سینما حصور داشتند و آنها که شرایط چاپ کتاب را فراهم کردند؛ گفت: نسل من سینما را در دوران مدیریت و تفکر سیدمحمد بهشتی شروع کرد و ما سینما را و تعریف آن را در دوران یاد گرفتیم.
وی افزود: هرچند من و بعضی فیلمسازان باید برای بسیاری از فیلم ها دائم جواب پس بدهیم اما هیچ وقت از راهی که در سینما آمدیم؛ نادم و پشیمان نیستیم.
بنی اعتماد ادامه داد: گروهی همیشه مارا مورد اتهام قرار میدهند که شما مگر فیلم ساز نیستید چراکه درباره مسایل اجتماعی نظر می دهید و حرف می زنید و ما را متهم به سیاسی کاری و سیاسی بودن می کنند. من همیشه در پاسخ به این حرف سطحی می گویم حاضرم فدا بشوم اما ببینم اثرم تاثیر و کاربرد بیشتری دارد.
وی با تشکر از سعید عقیقی گفت: بحث پژوهش در این کتاب یک موضوع جدی بود و کاری که ما در این کتاب صورت دادیم و گفت وگوی من با سعید عقیقی یک شخم زدن و زیر رو کردن و بازنگری و برگشت بود و برای من بسیار آموزنده بود و به یک نگاه تحلیلی خوب رسیدم.
در پایان این نشست کتاب زیر پوست قصه ها به صورت رسمی رونمایی شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است