تقی علیقلیزاده تهیهکننده باسابقه سینما ضمن انتقاد از وابستگی مدام خانه سینما به حمایتهای مالی دولت، تأکید کرد که نظام ساختاری این نهاد صنفی پیر شده است.
به گزارش سینماسینما، تقی علیقلیزاده تهیهکننده و مدیر تولید باسابقه سینمای ایران ضمن تأکید بر اهمیت گسترش فعالیتهای صنفی، به برگزاری جشن اخیر مدیران تولید اشاره کرد و گفت: من هر سال در جشن مدیران تولید حضور دارم و در کنار آن در دیگر جشنها و جشنوارههای سینمایی کشور نیز حاضر میشوم، اما مساله مهم و قابلتحسین جشن مدیران تولید، حضور همه اعضای صنف در این جشن است، اعضایی که هیچ حس دلخوری، تحریم، بایکوت، حسادت و تنگ نظری بین آنها وجود ندارد. همچنین افراد معتبری چه سینماگر و چه از نهادهای نظامی و دولتی در این جشن دیده میشوند.
وی دلیل بیان چنین مسالهای را اینگونه توضیح داد: وقتی که چنین رویدادی را نسبت به شرایط موجود در خانه سینما، جشنوارههای فجر و بودجههای مرتبط با این رویدادها، مقایسه میکنیم، متوجه یک تفاوت عمده بین آنها میشویم.
خانه سینما نیاز به جوانسازی دارد
این مدیر تولید تاکید کرد: در واقع خانه سینما از نظام ساختار سازمانی پیر شده است و نیازمند به جوانسازی دارد، حتی میتوان گفت که جشنواره فیلم فجر نیز کمی کسالتبار شده است و به ضرب پول برگزار میشود. اما اتفاقی که در جشن مدیران تولید رخ میدهد، این است که اعضای این صنف بدون اینکه پای جایزههای نقدی در کار باشد در این جشن حضور پیدا میکنند و تقدیر حرفهای برای اعضا مهمتر است.
این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود
تهیهکننده فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: معتقدم قدرت یک صنف از جوانی یک صنف گرفته میشود، به همین دلیل باید نرخ میزان مشارکت اعضای یک صنف در فعالیتهای صنفی مورد توجه قرار گیرد. یعنی هرچقدر میزان مشارکت اعضای یک صنف گسترش پیدا کند و اعضا خود را در آیینه صنف ببینند و در دامن آن رشد کنند موفقیتهای بیشتری را در حوزه سینما شاهد خواهیم بود.
خانه سینما باید بینیاز از حمایت مالی باشد
وی ادامه داد: زمانی که نظام ساختاری یک نهاد مانند خانه سینما پیر شده است، دچار ضعفهایی میشود که مدیران و مسئولان آن فکر میکنند برای رفع آنها، نیازمند دریافت پول به عنوان عیدی برای اعضای خود و یا روشهای دیگر مانند این هستند! این در حالی است که خانه سینما نیاز حیاتی به حمایت مداوم مالی از سوی دولت ندارد، چرا که سینما یک عنصر جذاب و قدرتمند است که میتواند درآمد خود را داشته باشد.
تهیهکننده فیلم «دوئل» تاکید کرد: این روزها نگرانی ما در سینما این است که پولهایی که میخواهد وارد سینما شود چه ماهیتی دارد. به همین دلیل میتوان گفت در سینما پول هست اما باید به این مساله توجه کرد که این پولها از کجا وارد سینما میشود. فراموش نکنیم در دوران «تحریم خانه سینما» در دولت گذشته، اصناف خانه سینما با تمام مشکلات خود با همراهی اسپانسرها جشن خانه سینما را برگزار میکرد.
علیقلیزاده در پایان گفت: در آن دوره همه اجزای جشنواره توسط اعضای صنوف مختلف سینما برگزار میشد و فضای مشارکتی بین صنوف بسیار زیاد بود. اما امروز چنین نگاهی در خانه سینما وجود ندارد و حتی نمیتوان پرسید که بودجه جشن گذشته چگونه هزینه شده است!؟
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست