سینماسینما، فهیمه غنینژاد
درست یادم نیست که یکی از سال های پایانیِ دهه ی شصت بود یا سال های آغازینِ دهه ی هفتاد. به مناسبتی و برای کاری، به خانه ی کیومرث پوراحمد رفته بودم. در خیابانِ تخت طاووس بود، خیابان جم؛ و اگر اشتباه نکنم در کوچهی سوم. در سالن پذیرایی که نشسته بودیم، دو چیز، سخت توجهم را جلب کرد: یکی، ترانه هایی دلنشین و پی در پی و بی وقفه، از همان نوع که من هنوز هم گوش می کنم و بسیار دوستشان دارم. و دیگری، قطعه کاغذهایی با عکس ها و نقاشی ها و بُرش های شعری و ادبیِ زیبا بر رویشان، که در و دیوار را پُر می کردند.
صحبت مان گُل انداخت و پیش رفت و به تلخیِ آن روزها و نامعلومیِ آینده رسید. من که تقریبا تا همان وقت ها به سهم و خیال خود می خواستم دنیا را عوض کنم و به سمت مسیری درست، هُل بدهم و هی می دیدم که نمی شود(!)، گفتم: «با درک و دریافت و تجربه هایم، کم کم دارم امیدم را به این عالَم و آدم هایش از دست می دهم». پوراحمد که با من همنظر بود اما شدت و حدتِ مرا نداشت، گفت: «من اعتقاد دارم اگر نمی توانیم دنیا را تغییر دهیم، باید دنیایی برای خود بسازیم». بعد به تکه کاغذهایی اشاره کرد که به دیوارهایش چسبانده بود و گوشه ای از اتاق را هم نشان داد که احتمالا موسیقی از آنجا پخش می شد.
ارتباط محدودمان، به مرور کمتر شد. یک بار هم دستیارش را به خانه ی ما فرستاد تا کتابِ «جنس دوم» از «سیمون دو بووار» را که نایاب بود، اگر دارم، به او امانت بدهم. داشتم و دادم.
در مراسم و گردهمایی ها که می دیدمش، و با روابطی که با برخی دوستان مشترک داشت، به نظر می آمد حالِ نسبتا خوبی دارد. حرفش در مورد ساختنِ دنیایی برای خود، همیشه یادم بود و آن را سرمشقی جهت گریز از بسیاری مرگ های زودهنگام می دیدم.
و حالا خبر خودکشی اش (که برایم باورکردنی نیست) گیج و وحشتزده ام کرده است. کسی که تصور می کردم توانسته است دنیایش را به گونه ای که دوست می دارد بسازد، وقتی چنین کم می آورَد، دیگرانی که روحیه و توانایی او را ندارند پس چه ها می کنند و چه باید بکنند؟ نه، نمی شود! با این جهانِ جاهل و جابری که ما را در خود به بند کشیده است هرگز نمی شود جهان کوچک و جهان بینیِ ساده ای برای خود داشت. نابودی در شکل های گوناگون، همهی جان و تمام جهانمان را نشانه گرفته است
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- چهارده نکته روانشناختی درباره گزارش خودکشی افراد مشهور
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
- گونهای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست/ دربارهی سینمای کیومرث پوراحمد
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود