سیدجمال ساداتیان حذف پروانه ساخت بدون توجه به پروانه نمایش و همچنین حذف دخالت های بیرون از ارشاد، کارآمد ندانست.
به گزارش سینماسینما، سیدجمال ساداتیان تهیهکننده سینما درباره احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی از موسسات فیلمسازی گفت: باید به ظرفیت موسسات نگاه کرد. بعضی دفاتر فیلمسازی قدرت بیشتری دارند، فعالتر هستند و امتحان پس دادهاند. خوب است دفاتری که کارهای فاخر و قابل اعتنایی میسازند و خودشان ریسک حذف پروانه ساخت را قبول میکنند مثل افراد عادی در صف پروانه ساخت نایستند.
وی با اشاره به اینکه این روند اشکال هایی هم دارد، توضیح داد: در شرایطی که پروانه ساخت صادر میشود، گاهی فیلمها برای اخذ پروانه نمایش دچار مشکل میشوند و با مکانیسمی که در وزارت ارشاد وجود دارد و از بیرون ارشاد در فیلمها دخالت میشود، اگر همه پروانه ساخت بگیرند، شاید بتوانند در درخواست برای اخذ پروانه نمایش از فیلمشان بهتر دفاع کنند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: ولی در مجموع شرایطی را که فراهم شده، پسندیده میدانم. اگر میخواهیم سینمای ما پرقدرت شود و گردش مالی بالایی داشته باشد باید شرکتهای فیلمسازی شکل بگیرند، باید شرکتها قدرت جذب سرمایه داشته باشند، امر فیلمسازی را توسعه دهند، فیلمهای فاخر بسازند و همچنین بتوانند در توسعه فضاهای نمایشی نیز نقش کلیدیتری بازی کنند.
ساداتیان اضافه کرد: این اتفاق با افراد کمتر محقق میشود. وقتی کمپانیها بزرگتر شوند، قدرت مانور آنها برای سرمایهگذاری و ساخت آثار فاخر بیشتر خواهد شد.
تهیهکننده «متری شیش و نیم» درباره ارتباط حذف پروانه ساخت با باز شدن احتمالی فضای ممیزی اظهار کرد: فضای ممیزی به وزارت ارشاد ربط چندانی ندارد، بلکه بیشتر به دخالتهای دیگران در حوزه سینما مربوط است. باید این سازوکار اصلاح شود و در سراسر کشور، به امضای کارشناسان وزارت ارشاد پای مجوزهای هنری اعتماد شود. دخالتها باعث میشود که وزارت ارشاد گاهی از تصمیماتش عدول کند، اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و در نهایت منجر به تعارض بین اهالی سینما و ارشاد شود.
ساداتیان با اشاره به حواشی که درباره احتمال ایجاد انحصار در اثر اجرای این نظامنامه مطرح شده است، بیان کرد: این استدلال را خیلی نمیپسندم. کدام دفتر فیلمسازی میتواند همه فیلمسازان شاخص را جذب کند؟ چند دفتر فیلمسازی داریم که بتوانند سالی ۱۰ فیلم بسازند؟ دفاتر قدرتمند، شاید بتوانند در سال ۲ یا ۳ فیلم بسازند. من دفتر فیلمسازی ای را سراغ ندارم که بتواند در سال چندین فیلم بسازد و تولیدات سینمایی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: ممکن است سرمایهگذار از بیرون جذب کنند یا کارت تهیهکنندگی خود را به صاحبان سرمایه بفروشند که این مقوله فرق دارد با دفاتری که ابتکار عمل دارند و با سرمایه خودشان، فیلمهای جنجالی صاحب تفکر میسازند.
منبع: صبا