سینماسینما، آیدا مرادیآهنی
اولین نکتهای که هم در مورد رمان «ساعتها» و هم در مورد فیلم میتوان گفت آن شروع شگفتانگیز است. انتخاب آخرین لحظهی زندگی یکی از کاراکترها آن هم در حالی که قبل از خودکشی، نامهای برای همسر و خواهرش به جا گذاشته است. شروع و معرفی دو شخصیت دیگر هم مثل آوای دو ساز همنوا با اولی آغاز میشود. اما این سه خط چهطور با هم تلاقی میکنند؟
آنچه بیرون از رمان و فیلم میدانیم این است که مشکلات روانی و جسمی ویرجینیا وولف، بعد از مرگ مادرش در کودکی، بیشتر و بیشتر شد. تروماهایی که بارها او را به دست دکترهای اعصاب و روان سپرد. ویرجینیا همان اندازه که در از پاافتادن ید طولایی داشت، در بلندشدن دوباره توانا بود. سالها با ضعف عصبی و هزار درمان مختلف دستوپنجه نرم کرد تا وقتی که جنگ شروع شد و لندن شهر محبوبش به شکل ویرانهها درآمد. اینجا بود که سقوط روانی او هم شیب تندتری گرفت. دکترها زندگی بیرون شهر را برایش تجویز کردند و از این زمان به بعد او دیگر حال یک تبعیدی و راندهشده را داشت. حس یک موجود مطرود.
لارا هم زنی است که در حومهی شهر زندگی میکند. علائق و امیالی دارد که به خاطر ازدواج و زندگی بیرون شهر باید از همهی آنها چشم بپوشد. راهی که لارا برای سرکوب خواستههای شخصی پیدا میکند رفتن در جلد همسر یا همان مادری است که جامعه از او انتظار دارد؛ خانهداری نمونه، زنی سربهراه، والدی فداکار. درواقع نقطهقوت دیگر «ساعتها» نشاندادن چنین چیزهایی است. اینکه چنان جنگ و تلاطمی درونی را با پختن کیک تولد و دیدار یک همسایه به ما نشان میدهد. و ما با بازی بینظیر و حیرتانگیز جولین مور و آن نگاه ملانکولیکش، هر لحظه در انتظار اتفاقی هولناکیم.
کلاریسا اما در شهر است. نیویورک با پیادهروها و ساختمانهایش انگار که او را پناه داده تا بتواند غمها و اوضاع زندگی ریچارد را در خودش و در شهر حل کند. وانمود میکند همهچی روبهراه است و این برای زنی چون او یعنی اینکه از عمق خرابی اوضاع به خوبی باخبر است. دستپاچه است و کلافه. احوال ریچارد که با ایدز میجنگد مانند احوال مادرش -لارا- خبر از افتادن اتفاق شومی میدهد. اینجا هم مانند دو بخش دیگر داستان دارد به سمت بنبست زندگی یک نفر گام برمیدارد.
آنچه فیلم و داستان «ساعتها» در آن به شدت موفق هستند انتخاب بخشهایی کوچک اما بسیار مهم از زندگی سه شخصیت است. داستان بلافاصله ما را به عمق شخصیتها و مصائب و پریشانیهایشان میبرد. ما از ابتدا دقیقاً جایی میایستیم که کاراکترها در مقابل دردسرها و آشفتگیهایشان ایستادهاند.
جدا از این، آنچه ممکن است توجهمان را جلب کند این است که سلسلهی روایتها غیر از همنواییشان، زنجیری نامرئی را دنبال میکنند. سال ۱۹۴۱ در ساسکس، ویرجینیا تصمیم میگیرد که شخصیت زن داستانش یعنی خانم دالووی نیست که دست به خودکشی میزند، بلکه یک نفر دیگر، کسی دیگر است که خودش را نابود میکند. سال ۱۹۵۱ در لسآنجلس، لارا که برای خودکشی به اتاق هتلی رفته، از تصمیمش منصرف میشود و در ۲۰۰۱ ریچارد خودش را از پنجرهی آپارتمانی در نیویورک پایین میاندازد. واقعاً کلمهها چه میکنند؟ هنوز هم نمیتوان فهمید که آیا نوشتن یک چیز به عملیشدنش میانجامد یا همهی آنچه اتفاق میافتد حاصل یک تصادف است و بس.
در عین حال فیلم نتوانسته جنبههای شهرینویسی رمان کانینگهایم را ادا کند. همانطور که اشاره شد هر سه زن داستان در رمان رابطهی عجیبی با شهر دارند. حالوهوای کاراکترها با امواج شهر تنظیم میشود و این همان بخشی است که فیلم از کنار آن گذشته. با این حال «ساعتها» را میتوان اقتباسی بسیار موفقی دانست. فیلمی شستهرفته و بسیار قائل به قوانین سینمایی اما تا آن حد که با اهمیت دادن به زیبایی، اثر را از اینکه تبدیل به فیلمی مکانیکی شود نجات میدهد.
منبع: مجله نماوا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نیکول کیدمن در عرصه سیاست بازی میکند/ سریالی دربارهی سیا
- مریل استریپ: دنیرو چراغ راه من بوده است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ هنر اسپیلبرگ بستهبندی ماجراهای پیچیده در فیلمی لذتبخش برای مخاطب است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ فانتزی به سبک «به سوی جنگل»
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ نمایشنامهای که با بازی مریل استریپ سینمایی شد/ ملاقات با مادری ناسازگار
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینما کلاس تاریخ نیست/ فیلمساز حق دارد وقایع تاریخی را دراماتیک کند
- روایت زندگی اولین زن نخستوزیر بریتانیا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حضور فعالانه مخاطب در مواجهه با چالشهای کاراکتر
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ «شک» درباره رابطه مبهم یک کشیش/ باز هم پای مریل استریپ در میان است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ این ظرایف و جزئیات تصادفی نیست/ فیلمسازانی که تاوان میدهند
- «ساعتها» در سینماتک خانه هنرمندان اکران و بررسی میشود
- وقتی چارلی کافمن سوژه میشود/ مریل استریپ با «اقتباس» در خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ زاویهدید فیلمساز قصههای تکراری در سینما را دیدنی میکند
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ جادوی باورپذیری نقشهای مریل استریپ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- در جبهه غرب خبری نیست؛ چیزهایی که نمیدانی
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
آخرین ها
- رونمایی از پوستر «هوک» همزمان با رونمایی در سینمای رسانه/ ادای دینی به مردم سیستان و بلوچستان
- دوربین کوچک ذهن/ نگاهی به فیلم «افترسان»
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ اکران و تحلیل مستند «من تنها نیستم» و فیلم سینمایی «آرژانتین ۱۹۸۵»
- اولین تصاویر بازیگران «هوک» منتشر شد
- جعفر پناهی به قید وثیقه از زندان آزاد شد
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- پوستر رسمی «کت چرمی» رونمایی شد
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- فیلمنت صاحب «رادیو نت» شد/ اولین شماره با «پوست شیر»
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- هیات انتخاب، داوری و فیلمهای راه یافته به بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- به نویسندگی حوریه مقدم؛ کتاب آشنایی با تاریخ نمایش منتشر شد
- بستههای اینترنت و مکالمه همراه اول ویژه روز پدر
- چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛ حضور یازده فیلم در بخش جشنواره جشنوارهها
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- رونمایی همراه اول از بستههای اینترنت ویژه دهه فجر
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- کارگردان فیلم مطرح کرد: اهدای بخشی از عواید بلیت فروشی فیلم «ایمو» به زلزلهزدگان شهر خوی
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- «چمدان قرمز» نامزد اسکارِ بهترین فیلم کوتاه شد
- اعلام نامزدها و برخی برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر دقایقی پیش از اختتامیه