سامان سالور معتقد است فیلم کوتاه نباید به عنوان سکوی پرتاب ورود به سینمای حرفهای و ساخت فیلم بلند استفاده شود چرا که به خودی خود رسانه مستقل و کاملی است.
به گزارش سینماسینما، سامان سالور، کارگردان سینما گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران بزرگترین اتفاق فیلم کوتاه در طول سال است و توانسته جایگاه خود را در بین جشنوارههای سینمایی کشور پیدا کند. فیلمسازان علاقهمند هستند تا در این جشنواره شرکت کنند و شوق رقابت، دیده شدن، مورد نقد و توجه قرار گرفتن برای حضور در این جشنواره در بین فیلمسازان دیده میشود.
برنده جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره فیلم لوکارنو اضافه کرد: در برگزاری هر جشنوارهای باید نگاه به آینده داشت تا جشنواره بتواند در مسیر خود رشد کند. در این جشنواره حتما باید سعی شود که از کارگاه و ورکشاپ استفاده شده و از آدمهایی که دغدغه فیلم کوتاه دارند بهره گرفته شود.
کارگردان فیلم کوتاه «آخرین فرستاده»، فیلم کوتاه را اثری مستقل دانست و گفت: هنرمندان تاثیرگذار در حوزه فیلم کوتاه به این سینما به عنوان اثری مستقل نگاه میکنند. فیلم کوتاه فارغ از نگاههای محدود و سلیقهای کار مهم و پراهمیتی است و نباید از آن به عنوان سکوی پرتاب ورود به سینمای حرفهای و بلند استفاده کرد چرا که به خودی خود رسانه مستقل و کاملی است.
وی با اشاره به اهمیت سرمایهگذاری در سینمای حرفهای گفت: در سینمای حرفهای بازگشت سرمایه حرف اول را میزند اما اگر جریان سینمای کوتاه به درستی هدایت شود میتواند استقلال خود را حفظ کرده و مجالی برای فیلمهای جسور و خلاف جریان معمول سینما باز شود.
سالور ادامه داد: در آینده نمیتوان از نقش موثر فیلم کوتاه غافل شد. تقریبا تمام افرادی که دستی در حوزه فیلمسازی دارند از فیلم کوتاه شروع کردهاند. بسیاری از فیلمسازان داستانی و حتی مستندسازها عقبه ساخت فیلم کوتاه دارند. حتی انیمیشن سازها هم از این قاعده خارج نیستند. در عین حال و با وجود این اهمیت، فیلم کوتاه از تمام این گونههای فیلمسازی جدا و مستقل است و مقوله جداگانهای به حساب میآید.
کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» توجه به فرهنگ ملی و بومی را از دستمایه های مهم ساخت فیلم کوتاه دانست و تصریح کرد: یکی از موارد مهم در جشنواره فیلم کوتاه تهران توجه به قصهها و افسانه های بومی کشور بزرگ ایران است. ایران اقلیمها، آداب و رسوم مختلف و متعددی دارد که هر بنمایه آن میتواند دستمایه یک اثر مستقل و خوب قرار گیرد. به نظر من لازم است که یک بخش بومی به این جشنواره اضافه شده تا پتانسیلی برای رقابت افراد فراهم شود.
سالور با اشاره به سختی تولید فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم داستانی گفت: ساخت و تولید فیلم کوتاه به دلایل مختلف از فیلم بلند سخت تر است. گفتن یک حرف اثرگذار در یک زمان کوتاه کاری به غایت مشکل است و نمیتوان منکر این نقش ویژه شد.
وی ضمن انتقاد از عدم وجود سالنهای سینمایی کافی در کشور برای اکران فیلم های حرفهای تاکید کرد: ما در سی و چند سالی که از انقلاب میگذرد به زیرساختهای فرهنگی به هیچ عنوان توجه نکردهایم. سالنهای نمایش فیلم به جای اضافه شدن کم شده است و اگر این تعداد سالن را به سرانه جمعیت بسنجیم به رقم بسیار نازلی میرسیم. متاسفانه سینما اعم از بلند و کوتاه با این مشکلات مواجه است. باید تلاش کرد مراکزی مانند موزهها و پاتوقهای فیلم کوتاه فعال شوند. تعداد پاتوقهای فرهنگی را میتوان در مراکز خاص افزایش داد. رسانه ملی نیز باید بیشتر به فیلم کوتاه بپردازد به این دلیل که مخاطب وسیعی دارد و در مرکز توجه است. مخاطب تلویزیون میتواند بدون کمترین هزینه و انرژی دکمهای را فشار داده و برنامه مورد علاقه خود را تماشا کند.
وی شرایط سخت افزاری برای اکران فیلم کوتاه در کشور را نامناسب دانست و اضافه کرد: سینمای کشور به طور کلی با مافیای پخش مواجه است. بسیاری از فیلمها به راحتی مورد بی مهری عدهای قرار گرفته و در انزوا باقی میمانند. متاسفانه شرایط فرهنگی و سینمایی کشور به سوی قهقرا رفته است و در حال حاضر درخواست برای اکران عمومی فیلم کوتاه بلندپروازانه است اما امیدوارم در دراز مدت این اتفاق بیفتد و زمینههای ارائه و نمایش آن در مردم و مدیران و دست اندرکاران به وجود بیاید.
سالور با اشاره به موفقیت های پیدرپی فیلمهای کوتاه در جشنوارههای جهانی گفت: خوشبختانه فیلمهای کوتاه موفق در فستیوالهای مختلف حضور مداوم دارند و هفتهای نیست که یکی از این فیلمها جایزهای را از یکی از جشنوارهها کسب نکند. فیلمهایی که معمولا توسط خود فیلمساز و در موارد معدودی به واسطه پخشکنندههای بینالمللی به فستیوالها راه پیدا میکنند. به نظر من برای بهتر شدن اوضاع فیلم کوتاه باید فیلمهای بهتری ساخت و به موضوعات کمتر دیده شده توجه کنیم. ما هرچه قدر که بتوانیم بومیتر باشیم میتوانیم در دنیا اثرگذارتر باشیم و انتظارات بینالمللی را برآورده کنیم.
وی افزود: شاید در مجموع ۵ تا از فیلمهای کوتاه بتوانند به واسطه پخشکننده بینالمللی به تلویزیونهایی که خوراک فیلم کوتاه دارند فروخته شوند. ما باید به جای کار کردن روی ۵ فیلم با ایجاد کیفیت لازم و استفاده از زبان بینالمللی ۵۰ فیلم کوتاه را به صورت پکیج به سایر کشورها عرضه کنیم. از این طریق هم فیلمهای حرفهایتری ساخته میشود و هم چرخه اقتصادی فیلم کوتاه بهتر میچرخد.
عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه در دوره های پیشین با اشاره به محدویت فیلم های خارجی در جشنواره های داخلی تصریح کرد: ماهیت بینالمللی یک جشنواره به این است که فیلمهای مختلف با ذائقههای مختلف و فرهنگهای مختلف ساخته و در یک جشنواره در کنار هم نمایش داده شده و داوری شوند. ما نمیتوانیم با خطوط قرمز خودمان برای تمام فیلمهای جهان تعیین تکلیف کنیم.
وی ادامه داد: در دورههای گذشته که من در هیات انتخاب حضور داشتم از بین ۱۰۰ قیلم کوتاه حدود ۱۲ یا ۱۳ فیلم قابل نمایش دادن در ایران بود. همواره در کشور ما فارغ از کیفیت فیلم مسائل دیگری دخیل بودهاند. این مقررات دست و پاگیر باعث شده است که حتی برترین فیلمهای کوتاه جهان هم در کشور ما از نمایش باز بمانند.
کارگردان فیلم سینمایی «تمشک» در پایان توجه به تمام ظرفیتهای بومی و استعدادهای جوان در عرصه فیلم کوتاه را عامل رشد صنعت فیلمسازی دانست و عنوان کرد: در این شرایط بهتر است به جای پرداختن به فیلمهای بینالمللی که قابل نمایش هم نیستند به دنبال کشف استعداد و بهرهگیری از فرهنگ بومی باشیم و به فیلمسازان کم امکانات شهرستانی توجه کنیم. ورکشاپهای تکنیکی، ایدهپردازی و آموزش فیلمنامه نویسی می تواند موجب رشد و تعالی استعدادهای جوان شود.
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان ایسفا؛ سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران
- حرکت در مسیر درست/ نگاهی به یازده اثر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- فیلم کوتاه«هرگز، گاهی، همیشه»؛ یک انتخاب هوشمندانه
- چرا جایزه بازیگری نداریم؟!/ درباره داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران
- معرفی نامزدهای بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران
- «مغیسف»؛ زندگی شرافتمندانهی یک انسان نه چندان معمولی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران «درب» در سینماهای فرانسه/ آمار تماشاگران
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
آخرین ها
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- نمایش پنج فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
- «گربه نره و روباه مکار» در تئاترشهر