
باز هم دم این نسل قدیم گرم. اختلافات میان مسعود کیمیایی و تهیهکننده فیلم «قاتل اهلی» که باعث حاشیه سازی زیاد در فضای مجازی و رسانهای شده، بیانگر این واقعیت تلخ است که کارگردان بهعنوان خالق اثر جایگاهی مبهم و تعریف نشده در سینمای ما دارد. جدا از حسننیت و تلاش وافر افراد واسطه شده برای حل و فصل این اختلافات، نقش کانون کارگردانان برای حفظ حقوق و منافع صنفی اعضای خود و فیلمسازانی که تشخص و جایگاه تاریخی انکارناپذیر دارند، بیشتر احساس میشود. از طرف دیگر، بازتاب وسیع این موضوع و سیکل فرسایشی آن میتواند زمینهساز یک آسیبشناسی به موقع در مورد قراردادهای سینمایی باشد. ایجاد شرایط الزامآور در جهت تبعیت طرفین قرارداد از یک قرارداد قرص و محکم «تیپ» که حقوق و منافع افراد براساس یک تعریفدهی اصولی و عُرفی از حرفهشان در آن پیشبینی شده باشد، یکی از اصلیترین وظایف وزارت ارشاد و خانه سینماست. متاسفانه بهرغم طرح این موضوع از ناحیه مراجع داوری خانه سینما که میتواند در کاهش پروندههای ارجاعی نقش بسزا داشته باشد، هنوز اقدام جدی و پیگیری مسوولانه که بتواند شرایط لازمالاتباعی را برای اهالی و عوامل حرفهای سینما ایجاد کند، صورت نگرفته و ما با نمونههایی از قراردادهای یکطرفه و تحمیلی که حکم «قرارداد ترکمانچای» را دارد، مواجه هستیم. راهحل منطقی برای حل این معضل اساسی این است که در اسرع وقت کمیتهای متشکل از مدیریت حقوقی وزارت ارشاد و مدیرعامل و وکیل خانه سینما و مراجع داوری خانه سینما و دیگر اتحادیههای سینمایی که به طور مستقل مرجع داوری دارند، به این مهم بپردازند و تبعیت کلیه اهالی و صنوف سینمایی از «قرارداد تیپ» را نهادینه و اجرایی کنند. مراجعه به پروندههای رسیدگی شده در «هیات داوری» و «شورای عالی داوری» خانه سینما طی این سالها نشان میدهد که نادیده گرفتن این موضوع چقدر میتواند اخلاق حرفهای را زیر سوال ببرد و زمینهساز تضییع حقوق افراد آسیبپذیر جامعه سینمایی شود. در عین حال، تداوم این وضعیت ناهنجار میتواند به طرق مختلف موجب ورود بیضابطه افرادی فاقد صلاحیت حرفهای و اخلاقی در محیط سینما (در مقام تهیهکننده و مدیر تولید) شود. در شروع یاد داشتم برای نسل قدیم حساب جدا باز کردم. در این بازار آشفته و مکاره بیاخلاقی و بیحرمتی و انفعال ارزشها و ریشههای تاریخی و تجربه و موی سفید نادیده گرفته میشود، باز گلی به جمال داریوش مهرجویی و بهمن فرمانآرا و علیرضا داوودنژاد که رسم مروت و جوانمردی و رفتارشناسی صنفی را در مورد یک همکار و همنسل خود درست به جا آوردند و نشان دادند که هنوز مردان نیکدلی هستند که روی گرده زمین سنگینی کنند و… آنقدر هست که بانگ جرسی میآید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییر نسخه جشنوارهای «خائن کشی» برای اکران عمومی
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- دو دنیا، یک کارگردان/ درباره مسعود کیمیایی
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- تهران مخوف و جسدهای شیشهای/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- لذت بردن از اجزای فیلم/ نگاهی به موسیقی «خائنکشی»
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- ایستاده در غبار/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کهنه سوار در میدان/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- نگاهی به «خائن کشی»؛ سینمای کیمیایی همین است
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- در نشست رسانهای «خائنکشی» مطرح شد؛ این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده است/ جای خالی کیمیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
آخرین ها
- نمایش فیلم کوتاه «مهاجر» در ۱۴ جشنواره بین المللی
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- همایون اسعدیان: وزارت ارشاد با آییننامههایی حرکت میکند که متعلق به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش است
- پشت پلک را از رادیو بشنوید
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- پگاه آهنگرانی داور جشنواره بینالمللی نوستالژیا شد
- شیوا ممتحن: جشنواره پویانمایی کانون، جامعه انیمیشن را به یکدیگر نزدیک میکند
- «بدون قرار قبلی» و یک فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- سینماهای استان خوزستان تعطیل شد
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه تهران با هدف جذب نخبگان
- رئیس سازمان صداوسیما: نمیتوانیم در نظارت بر محتوای صوت و تصویر سهلانگاری کنیم
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- کیومرث پوراحمد فیلم جدید می سازد؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما/ تاسف از بیتوجهی عوامل فیلم حاضر در جشنواره کن به حادثه متروپل آبادان
- روزنامه گاردین پیشبینی کرد؛ سعید روستایی بهترین کارگردان کن میشود
- توئیت گلشیفته فراهانی خطاب به جشنواره کن درباره اصغر فرهادی و فیلم «عنکبوت مقدس»
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- قصه آدم های خاص روی موج رادیو
- اینجا کسی موفق نیست!
- از سوی رئیس سازمان سینمایی؛ ماموریتهای پنج ساله موسسه سینماشهر ابلاغ شد
- جایزه نوعی نگاه کن به «بدترینها» رسید
- وادیار در بخش رقابت جشنواره فیلم کوتاه اودنسه دانمارک
- «جنگل سوگوار» در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران و نقد میشود
- پیشبینی نشریه معتبر ورایتی: «عنکبوت مقدس» شانس اول دریافت نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۲ است