سینماسینما، زهرا نجفی – سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی که گریبان برگزارکنندگان را گرفته، آغاز شد و مشکلات تکراری کاخ جشنواره بازهم خودشان را از نخستین روز به اهالی رسانه و هنرمندان تحمیل کردند.
جشنواره فیلم فجر که به مدت دو سال است عنوان «بین المللی» خود را در ایام برگزاریاش در بهمن ماه از دست داده، امسال برای اهالی رسانه یک روز زودتر آغاز شد تا علاوه بر اینکه هیچ فیلمی در ساعات اولیه روز در کاخ جشنواره به نمایش در نیاید، نشستهای خبری هم بعد از نمایش فیلمها برگزار شود. نشستهایی که امسال انجمن منتقدان و نویسندگان به نشانه اعتراض به تصمیمگیری دبیر جشنواره در انتخاب داوران بخش مسابقه از برگزاری آن انصراف دادند. و بدین ترتیب یکی از مشکلات تکراری جشنواره که در دوره پیش به نظر میرسید تا حدودی رفع شده دوباره به سراغ خبرنگاران، منتقدان و عکاسانی آمد که باید در نشستهای خبری حضور پیدا کنند و به دلیل این چینش از تماشای یک سوم فیلمها جا میمانند.
مشکل صدا در سالن همایشهای برج میلاد هم که دیگر از نام «جشنواره فیلم فجر» در بین اهالی سینما و رسانه معروفتر شده است. با این حال هنوز هم این مشکل به نظر غیرقابل حل، باعث بینظمی در برگزاری جشنواره فیلم فجر میشود؛ فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی اولین فیلمی بود که امسال با این مشکل مواجه شد. صادقی از نمایش فیلمش با صدای مونو رضایت نداشت، برای همین بعد از نیم ساعت تاخیر در نمایش فیلم از پشت تریبون درباره مشکل صدای «خانه دیگری» با حاضران در سالن صحبت کرد و گفت تنها به دلیل احترامی که برای به اهالی رسانه قائل است، اجازه میدهد تا فیلمش بدین نحو به نمایش دربیاید. و بدین ترتیب تمام برنامههای روز نخست جشنواره با تاخیر آغاز شد.
فیلم «ایتالیا ایتالیا» دومین فیلمی بود که در نخستین روز جشنواره به نمایش درآمد و توانست توجهات را به خودش جلب کند. عوامل این فیلم که در سالن حاضر بودند، «ایتالیا ایتالیا» را به نیما طباطبایی، کارگردان و دستیار کارگردان جوان سینما که به تازگی درگذشته است، تقدیم کردند. فیلمی با حضور زوج هنری «سارا بهرامی» و «حامد کمیلی» که در نشست خبریاش بیشتر با نقدها و نظرات مواجه بود تا سوالات خبرنگاران رسانهها. و این یکی دیگر از مشکلات تکراری است که نشستهای خبری جشنواره را به محلی برای ابراز سلیقه و نظر که گاها به تعریف و تمجید تبدیل میشود، بدل میکند. آنهم بدون هیچ سوالی که عوامل فیلم بتوانند برایش توضیحی بدهند.
فیلمهای مستند هم مانند مهمانناخواندهای چون هر سال در نخستین سانس جشنواره به نمایش در میآیند و اهالی رسانه که اغلب در جشنواره بینالمللی مستند حقیقت این آثار را دیدهاند کمتر علاقهای برای حضور در این سانس از جشنواره از خودشان نشان میدهند. اما به نظر میرسد به زودی پای رقابتی به میان بیاید و حوزه انیمیشن قصد دارد عنوان «مهمان ناخوانده» را از فیلمهای مستند بگیرد. ماجرا از این قرار است که تنها انیمیشن سینمایی حاضر در این دوره جشنواره در آخرین سانسِ آخرین روز جشنواره به نمایش درخواهد آمد و همین موضوع باعث انتقاد کارگردان«رهایی از بهشت» علی نوریاسکویی شده است. به طوری این کارگردان تصمیم گرفت در اعتراض به جشنواره در مراسم افتتاحیه حضور پیدا نکند. البته که هر سال «آخرین سانسِ آخرین روز» جشنواره محلی برای اعتراض و دلخوری باقی میگذارد اما این اتفاق برای تنها انیمیشن سینمایی حاضر در جشنواره کمی بیانصافی به نظر میرسد.
البته هواشناسی پیش از این اعلام کرده بود که روز یازدهم بهمن ماه، یکی از سردترین روزهای زمستان امسال است اما این سرما گویی به نخستین روز جشنواره فیلم فجر هم رخنه کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت