آزاده باقری: شاید کاری که فیلمسازان و کارگردانها در به کارگیری از بازیگران طنز در قامت جدی انجام میدهند ریسک به حساب آید. ریسکی که البته در بسیاری از موارد نتیجه مطلوب و قابل قبولی را به همراه داشته است. از این زاویه میتوان گفت سریال «مستوران» که این روزها هر شب از شبکه اول سیما پخش میشود در ساخت خود چند کار جذاب کرده است و یکی از جذابترین کارهایش خاطره بازی با صداهایی است که بسیاری با آن صداها خاطره دارند. استفاده از صدای ژاله علو در خواندن دو بیتی نخست سریال و صدای قصهگویی محمدرضا سرشار با همان لحن و بیان نوستالژی «یکی بود یکی نبود»های معروفش در «قصه ظهر جمعه» از جمله آنهاست.
اما کار جذاب دیگر این سریال در به کارگیری از بازیگرانی است که شاید بیشتر آنها را در کسوت و نقشهای کمدی و طنز دیده بودیم. بیژن بنفشهخواه، رویا میرعلمی، عیسی یوسفیپور و… از جمله آنها هستند که اتفاقا توانستند در نقش جدی نیز به خوبی ظاهر شوند و بیننده را راضی نگه دارند.
اتفاقی که در چند سال اخیر از سوی بسیاری از بازیگرانی که به بازیگران طناز شناخته میشوند شاهد بودیم. رضا عطاران، سعید آقاخانی، امیر جعفری و نادر سلیمانی از جمله کسانی هستند که توانایی خود را با گرفتن سیمرغ بلورین جشنواره فجر نیز به رخ کشیدند و مهران غفوریان، عباس جمشیدیفر و… نیز نشان دادند اگر بخواهند میتوانند در نقشهای جدی هم خوش بدرخشند. بنفشهخواه که سالها او را در سریالها و فیلمهای کمدی دیدهایم اینبار در سریال «مستوران» مخاطب را شگفتزده کرده است و با شگفتانه دیگری از سوی بازیگر طناز مواجه شده. البته در کارنامه این بازیگر، نقش جدی هم دیده میشود؛ اما تصویر غالب از او، همان کمدین طناز است.
با این وجود نقشی که در سریال «مستوران» دارد با نقشهای جدی گذشتهاش هم فرقهایی دارد و میتوان گفت این سریال، آغازگر مسیری تازه برای فعالیت هنری این بازیگر محبوب خواهد بود. چون در کنار نقش جدی که دارد این نقش، منفی بوده که به مرور این منفی بودن را بیشتر و بیشتر به رخ میکشد.
بیژن بنفشهخواه به خوبی توانسته است با وجود گریم سنگینی که دارد و پیشداوریهایی که نسبت به او به دلیل نقشهای کمدیاش وجود دارد از پس کار بربیاید و نقش شاور زرگر را که به نظر مردی کینهتوز، حسود، فرصتطلب، باجخواه و بدجنس است به خوبی به نمایش درآورد. میتوان گفت بنفشهخواه به خوبی بدجنسی شاور را منتقل کرده و تصویری درست از شخصیت شاور مقابل دوربین به نمایش گذاشته است که تحسین برانگیز بوده و نمره قبولی خواهد داشت.
برای همین هم شاید دور از ذهن نباشد اگر بیژن بنفشهخواه را در فیلم و سریالهایی ببینیم که دیگر خبری از بازی نقش کمدی در آن نیست. باید منتظر ماند و دید او در این عرصهای که تازه به آن ورود کرده چگونه گامهای بعدی خود را برخواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش ساختار عقلایی در تولید سریالهای سالم/ یادداشت احمد میراحسان بر «مستوران» و «برف بیصدا میبارد»
- «مستوران»؛ جذابیتی که عقیم میماند
- «مستوران» نیامده از جدول پخش خارج شد/ «ولایت عشق» روی آنتن
- «مستوران» روی میز تدوین حسن حسندوست / ادامه تصویربرداری در شهرک نور
- مسعود آبپرور کارگردان ادامه «مستوران» شد
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- کارگردان «لاک قرمز» سراغ «مستوران» رفت/ ساخت سریال تاریخی در سازمان اوج
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت