سفر در سینما، عنصری آشنا و موضوعی است که بر بستر آن می توان قصه روایت کرد، تحول و تغییر شخصیت ها را نشان داد و زیبایی های بصری را به تصویر کشید.
فیلم های بسیاری در سینمای ایران و جهان از سفر به عنوان عنصر پیش برنده قصه استفاده کرده اند. نمونه های آشنا در میان فیلم های ایرانی و خارجی کم نیست از «پیش از طلوع» دوست داشتنی تا «میس سان شاین کوچولو» یا «بالا در آسمان» که مفرح و تماشایی است و «نیمه شب در پاریس» از سفر، به بهترین شکل برای روایت قصه استفاده شده و جا به جایی به عنصری موثر در تغییر زندگی شخصیت ها تبدیل شده است. بهروز شعیبی، در «بدون قرار قبلی» از این الگوی آشنا استفاده کرده است. یاسمن (پگاه آهنگرانی) پس از سال ها غربت به وطن برمی گردد و از تهران به مشهد می رود تا میراث عجیب پدر تازه درگذشته اش را تحویل بگیرد. از همان ابتدای فیلم، می توان حدس زد که حضور یاسمن و الکس، پسر خردسالش در این سفر اجباری و کوتاه، قرار است زمینه تحول و تغییر را در زندگی او به وجود بیاورد.
شعیبی از بضاعتی که «سفر» در اختیارش قرار داده، استفاده می کند. یاسمن با قطار به مشهد می رود و به زیبایی های کویر چشم می دوزد که در تقابل با مدرنیته سرد و بی روح آلمان و حتی تهران است. کمتر نشانه ای از فقر، زشتی یا پلشتی در فیلم وجود دارد. قاب ها زیبا و تصاویر چشم نوازند. خانه قدیمی مادرجون، منشا آرامش است. دور از هیاهوی شهرنشینی و معماری زشت این روزهای اغلب کلانشهرها.
سفر، یاسمن را به شناخت از پدر (وطن) و خود می رساند. تحولی که یاسمن تجربه می کند، آشکار نیست و فیلمساز روی آن تاکید ندارد اما بازگشت او به سمت علی (مصطفی زمانی) و دویدن الکس در حرم، نشانه ای روشن از رسیدن به عشق، آرامش و روشنی در پرتو این سفر و معجزه ای است که زیارت امام رضا(ع) برای او به ارمغان می آورد. «بدون قرار قبلی» در مضمون و رویکرد، به نوعی یادآور فیلم تحسین شده رضا میرکریمی است. میرکریمی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» سفر دکتر عالم (مسعود رایگان) را بستری برای تحول او قرار داده است. دکتر عالم که غرق در مظاهر مادی زندگی است، به اجبار (شبیه یاسمن) به دل کویر می زند تا پسرش را پیدا کند. این سفر و مواجهه او با چند شخصیت (مثل دختر جوان و روحانی) زمینه تحول انتهای فیلم را فراهم می کند. تحولی که اگرچه فیلمساز با وضوح روی آن تاکید نمی کند، اما او را به باوری می رساند که از جنس معجزه است؛ معجزه ای که در انتهای «خیلی دور، خیلی نزدیک» اتفاق می افتد درست مثل آنچه برای یاسمن و پسرش در «بدون قرار قبلی» رخ می دهد بدون تظاهر و به شکلی باورپذیر است. دکتر عالم از مرگ نجات می یابد و زندگی پس از سفر به کویر، برای او همراه با شناخت و شوری تازه است. همان طور که یاسمن هم در صورت بازگشت به آلمان، حس و حالی تازه را با خود خواهد برد.
سفر، در فرهنگ و آیین های ما معنایی خاص دارد. جا به جایی و مهاجرت، تنها به نقل مکان فیزیکی محدود نمی شود. سفر، به خودشناسی و خداشناسی می انجامد. به کشف حقیقت و تولد. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» این معنا پررنگ و در «بدون قرار قبلی» بدون تاکید دافعه برانگیز، دیده می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- «بدون قرار قبلی»؛ بیادا و بیآلایش
- کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی»: سازمان سینمایی باید مسائل را حل کند نه اینکه خودش هم معترض باشد
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- کارگردان و تهیهکننده «بدون قرار قبلی» مطرح کردند؛ سمپاشی علیه بازیگران/ برای وقوع معجزه در فیلم از ما تعهد گرفتند
- «بدون قرار قبلی» برای کادر درمان اکران میشود
- واکنش غلامرضا موسوی به اظهارات بهروز شعیبی درباره خارج کردن نام پگاه آهنگرانی از لیست نامزدها
- بهروز شعیبی : بدون قرار قبلی در جواب و واکنش به اثر سینمایی دیگری ساخته نشده
- بررسی آمار فروش فیلمها؛ آیا بلیت نیم بها گیشه سینما را نجات میدهد؟
- زنده نگه داشتن امید /به بهانه اکران فیلم جدید بهروز شعیبی در سینماهای کشور
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- همزمان با ولادت امام رضا(ع)؛ بلیت فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» فردا در سراسر کشور نیم بها است
- «بدون قرار قبلی» فیلم برگزیده سال ۱۴۰۱ کمیسیون ملی یونسکو شد
- «بدون قرار قبلی» و یک فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- بلوغ بازیگری برآمده از یک خانواده سینمایی/ درباره بازی پگاه آهنگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- خیرخواهی که از کوه سقوط کرد/ کوتاه درباره «تصمیم رفتن»
- ممنوع از کارها و قانونهای یک بام و دو هوای وزارت ارشاد
- بابک برزویه درگذشت
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نگران خانهام!/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- صدور پروانه ساخت برای پنج فیلمنامه سینمایی و سه فیلمنامه غیر سینمایی
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- قهرمانی تیمملی والیبال ایران در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی با حمایت همراه اول
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- چالشهای معرفی فیلم به اسکار؛ از انتخابات «خانه سینما» تا گزینهها
- «تابستانی که برف آمد» با رضا اخلاقیراد کلید خورد
- دستگاه تنفس مصنوعی آن هیش قطع شد/ بازیگر از دنیا رفت
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری: با آموزشگاههای هنری فاقد مجوز برخورد جدی میشود
- دو پروژه ایرانی در مارکت آسیایی جشنواره بوسان
- لوئیس کوئردا؛ معلمِ نخستوزیر
- «عنکبوت»؛ تلاش از دست رفته
- سوی پر رنگ تاریکی/ بررسی فیلم «پلتفرم» با تکیه بر نظریات رولان بارت
- درخشش تیم ملی المپیاد کامپیوتر کشور در رقابت جهانی المپیاد علمی با حمایت آکادمی همراه اول
- اپرای عاشورا تمدید شد/ بیست و هفتم مرداد ماه؛ اجرای پایانی
- پنج فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه اکران میشوند
- نتیجه تحقیقات افبیآی/ الک بالدوین ماشه اسلحه را کشیده است