سینماسینما، علیرضا نراقی
«درساژ»، نوشته حامد رجبی، اولین ساخته پویا بادکوبه، فیلمی درباره بلوغ است؛ درباره بزرگ شدن، درباره تلاش دختری که میان تمام کودکان اطرافش- از دوستان همسنوسالش گرفته تا خانوادهاش- تنها کسی است که میخواهد بزرگ باشد. داستان از یک شیطنت کودکانه شروع میشود. اما وقتی این شیطنت- دزدی از یک مغازه به عنوان سرگرمی- تبدیل به یک خطر میشود، آنگاه دیگر همه چیز جدیتر از یک سرگرمی است و حالا واقعیت با تمام دشواری و اضطراب خود به سرخوشی گلسا و دوستانش هجوم میآورد. اما در گلسا اتفاق مهمتری از جدی شدن یک شوخی میافتد، او سلوک دشواری از کودکی به پختگی را تجربه میکند. نکته اصلی دراماتیک در «درساژ» همین تحول است. آنچه از شخصیت گلسا شخصیتی دراماتیک میسازد، عمل خلاف انتظار او و تبدیل این گذر از یک بحران به یک سلوک برای بالغ شدن است. گلسا ابتدا با کنش پنهان کردن فیلم دزدی خود و دوستانش، یک کنش یا بهتر است بگوییم سوالی داستانی ایجاد میکند. اما این سوال برای اینکه از او شخصیتی دراماتیک بسازد، کافی نیست، بلکه نوع رویکرد و اعمال بعدی او در کشمکشهای حاصل از این کنش است که از او شخصیت میسازد. به دلیل روند کند و عدم حضور فعال گلسا در کشمکشهایی که تا میانه فیلم ادامه دارد، اینطور به نظر میرسد که او شخصیت تخت و منفعلی است که بیهوده فیلم روی لحظات تنهایی و سکوتش متوقف مانده، اما این تصور خیلی زود شکسته میشود. عصیان گلسا از میانه و با دیدن بیپناهی و تنهاییاش شکلی دیگر پیدا میکند. او شروع به کار کردن و مستقل شدن میکند، در مواجهه با دوستان و اطرافیانش حتی از قبل سرکشتر میشود، اما سرکشی آگاهانهای که با قدرت و اعتمادبهنفس همراه است. او گویی برای قویتر کردن خود به جسمش فشار میآورد و داوطلب کارهای سخت میشود؛ تا خانه میدود، وابستگیاش را از اشیای پیرامونش که در تاکید روی تلفن همراه متبلور است و حتی پول از دست میدهد و اینگونه تنها شخصیت کنشمند فیلم در میان همه آدمهای گیرافتاده در یک وضعیت قفلشده و پرفساد اجتماعی میشود. گلسا مدتی ساکت مانده بود تا مانند یک کودک دنیا به دادش برسد، اما او از انفعال به جایگاه اصلی پیشبرنده کنش ارتقا پیدا میکند و این تحول، «درساژ» را از یک فیلم اجتماعی صرف که نمایشگر وضعیت بحرانی آدمهای بیمایه است، به یک درام جذاب و شخصیتمحور تبدیل میکند که اساسا نگاه ویژهای به انسان و تحول فرد در جامعه دارد. تحولی که هم مقید به مرزهای یک فیلم نوجوانانه است و هم بینشی وسیعتر از تحولات یک برهه سنی حساس میسازد.
دوربین پویا بادکوبه دارای تنش است، روی چهرهها و مکان ها لرزشی خفیف دارد، اما بااینحال التهاب کاذب ایجاد نمیکند و اتفاقا به جای فاصله گرفتن از آدمها روی صورتها بیشتر از موقعیتهایی که شخصیتها در آن قرار دارند، میماند. ما تشنه دیدن واکنشهای جزئی گلسا و آن نگاه نافذ و صورت گاه سنگی او هستیم، برای همین هر چقدر که دوربین- حتی در حال دویدن- به صورت گلسا نزدیک میماند، زیاد نیست، بلکه با توجه به فیلمنامه ضروری است.
«درساژ» اگرچه نقطه عظیمت و عوامل کمککننده در پیشبرد درامش مایههای اجتماعی و جغرافیایی دارد و صاحب دلالتهایی معنادار نسبت به جامعه امروز ایران است، اما از سطح آنچه به غلط «سینمای اجتماعی» ایران خوانده میشود، فراتر میرود و به یک تصویر انسانی از یک برهه حساس از زندگی یک انسان خاص و جذاب میرسد و به همین دلیل درنهایت برای مخاطب خود تصویری فراتر از زمان و جغرافیا میسازد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- لذت پنهان در شگفتیهای بر زبان نیامده/ نگاهی به فیلم «رضا»
- یک سوءتفاهم کسلکننده/ نگاهی به فیلم «خواب آب»
- از گمشدگی تا رهایی/ نگاهی به فیلم «صدای آهسته»
- زوجهایی که ماندگار نمیشوند/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- با چشمهایی کاملا بسته/ نگاهی به فیلم “رضا”
- ملتهب و هدفمند/ نگاهی به فیلم “قهوه”
- خطر! این متن، نوشته یک بیمار است!/ نگاهی به فیلم “پرویز”
- مانند پدربزرگ!/ نگاهی به فیلم «پنج»
- زن مقتدر/ نگاهی به فیلم «یه وا»
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- بند نافهای هرگز بریده نشده/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- قصه عشق و اصفهان/ نگاهی به فیلم «رضا»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خبرهایی از جشنواره سینمای مستقل آمریکا
- سریال و فیلمهای سینمایی برتر سال ۲۰۱۹ از نظر موسسه فیلم آمریکا معرفی شدند
- اولین اظهارات مزدک میرزایی پس از مهاجرت
- «پرستیژ» آماده نمایش شد
- راهیابی «یلدا» به بزرگترین جشنواره سینمای مستقل آمریکا
- اکران خصوصی فیلم آخرین داستان / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم مطرب / گزارش تصویری
- مهلت یک ماهه مهناز افشار برای حضور در بازپرسی/ توضیحات وکیل این بازیگر
- پایان اکران «خانه پدری»/ بازگشت به صندوقخانه
- بلیت نیمبها در سینماهای کشور به مناسبت روز دانشجو
- یک فیلم از سینمای افغانستان در گروه هنر و تجربه به نمایش در میآید
- تمدید «صدای آهسته برف» در تئاتر مستقل تهران
- نوشته همسر خشایار الوند به مناسبت آغاز تصویربرداری «پایتخت ۶»
- هیات بازبینی فیلم آمریکا برترینهای سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد
- نویسنده «پیشتازان فضا» و «مرد شش میلیون دلاری» درگذشت
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- انتشار تصاویری تازه از «مست عشق» حسن فتحی
- فرزاد حسنی و نورا هاشمی در «مدرسه پینوکیو»
- رقابت ۲۰ فیلم برای اسکار بهترین جلوههای ویژه
- وحید لک مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد
- نمایش فرانکنشتاین / گزارش تصویری
- معرفی نامزدهای جوایز لومیر/ ۲۷ ژانویه، اعلام اسامی برندگان
- قائم مقام شبکه نسیم خبر داد: ابهام در تولید «دورهمی»/ حفظ برند «خندوانه»
- پگاه آهنگرانی در «شیرجه بزرگ»
- حضور «آقای گوزن» در جشنواره انیمیشن لندن
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا اعلام شدند