رگ خواب یعنی به دست آوردن قلق آدم ها. یعنی اگر بدانیم آدم های اطرافمان از چه رفتارهایی خوششان می آید و از چه رفتارهایی بدشان، بهتر می توانیم با آنها رابطه برقرار کنیم، اما رگ خواب برای سینمادوستان یعنی دیدن چندباره «رگ خواب» حمید نعمت الله. «رگ خواب» از آن فیلم هایی است که در هر دوره و زمانی و هر جای دنیا که دیده شود لذت بخش است؛ هیچ وقت نه کهنه می شود و نه رنگ زمان به خود می گیرد، همیشه زیباست و آرام و دلربا. نعمت الله در اوج تمرکز و دقت فیلمسازانه، ماجرای تنیدن یک زن در درونیاتی که او را نسبت به واقعیات بیرون گنگ می سازد، جذاب و پرکشش پیش می برد؛ طوری که با وجود حس اولیه مخاطب مبنی بر تکراری بودن مضمون داستان، اما باز با شوک ها و بزنگاه های داستانی غافلگیر می شود.
در «رگ خواب» شخصیت مینا (آیا تصور این نقش غیر از لیلا حاتمی ممکن بود؟) در خلا پس از طلاقش و در مسیر خواست همدم و همراه و تکیه گاه به مرد (با بازی کوروش تهامی) عاشق پیشه ای دل می بندد که در پایان فیلم وقتی جا می زند طوری وانمود می کند که انگار از اول هم رغبتی به آشنایی با مینا نداشته. مینا در جریان این به ظاهر عشق(!) که موجب زوال و اضمحلال روح و جسمش شده تدریجا تغییر می کند و به نوعی استحاله می رسد. او از اوج یک عاشقانه زیبا به حضیض گرمخانه شهرداری می رسد، له و نابود و حقیر می شود، اما دوباره سر برمی آورد و تنها با یک نریشن در پایان داستان، همه را به زندگی دوباره اش امیدوار می سازد. «رگ خواب» با تمام ابزار و قدرتش سلوک تدریجی یک زن را نشان می دهد و در این راه در بیان دیالوگ ها و حالات درونی یک زن از شجاعت و صداقت بی مثال نویسنده اش (معصومه بیات) و بازیگر فیلم لیلا حاتمی هم بهره می برد. چرا که چنین قهرمانی ابتدا باید توسط فیلمنامه نویس و بازیگر آن عمیقا درک و بعد از آن درونی شود تا هر زنی به عنوان مخاطب (حتی برای یک لحظه از فیلم هم که شده) بتواند با آن همذات پنداری کند. لیلا حاتمی در این فیلم به قدری خوب ظاهر شده که حتی دیگر بازی های خوبش را هم پشت سر می گذارد و بی شک سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره برازنده اش بود. «رگ خواب» برای خودش یک درس کارگردانی به تمام معناست، درس بازی گرفتن از بازیگر، درس دکوپاژ و کارگردانی، درس طراحی صحنه و لباس، درس فیلمبرداری و…، اما آنچه این فیلم را خاطره انگیز و ماندگار می کند جدای از همه این ویژگی ها استفاده درست و بجا از موسیقی متن است. نعمت الله به جای استفاده کلیشه ای از تصنیف های قدیمی و تحریک حس نوستالژی بیننده، دست روی ترانه ای خاص می گذارد. ترانه ای که بخوبی روی فضای تلخ و غمگین فیلم نشست و طرفداران زیادی هم پیدا کرد. در مجموع نعمت الله در مقام کارگردان این بار هم به شایستگی توانست نمایش دقیقی از حس های متفاوت مردان و زنان بی پناه را به تصویر بکشد؛ طوری که قاطعانه می توانیم بگوییم او با قدرت تمام رگ خواب مخاطب این روزهای سینما را در دست گرفته.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- نامزدهای جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شدند
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- جایزه بهترین فیلم جشنواره لبنان به «رگ خواب» رسید
- رقابت «رگ خواب» با ۵ فیلم در لبنان
- ۱۰ فیلم ایرانی که شانس حضور در اسکار را دارند/ از «ماجرای نیمروز» تا «رگ خواب»
- نمایندگان ایران به جایزه آسیاپاسفیک معرفی شدند/ از «رگ خواب» تا «ویلاییها»
- چه فیلمی جایگزین «رگ خواب» شد؟/ یکی از سینماها جریمه شد
- آدمهای تنها و رابطههای فستفودی
- حرف های بهرام رادان درباره بازی لیلاحاتمی/فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- توئیت گلشیفته فراهانی خطاب به جشنواره کن درباره اصغر فرهادی و فیلم «عنکبوت مقدس»
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- اینجا کسی موفق نیست!
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
آخرین ها
- مراسم پایانی جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- معرفی برگزیدگان هفتادوپنجمین جشنواره کن/ نخل طلا به «مثلث اندوه» رسید
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه تهران با هدف جذب نخبگان
- رئیس سازمان صداوسیما: نمیتوانیم در نظارت بر محتوای صوت و تصویر سهلانگاری کنیم
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- کیومرث پوراحمد فیلم جدید می سازد؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- جایزه فیپرشی به فیلم «برادران لیلا» اهدا شد
- جدول نهایی ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن/ «تصمیم به متارکه» در صدر جدول
- پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما/ تاسف از بیتوجهی عوامل فیلم حاضر در جشنواره کن به حادثه متروپل آبادان
- روزنامه گاردین پیشبینی کرد؛ سعید روستایی بهترین کارگردان کن میشود
- توئیت گلشیفته فراهانی خطاب به جشنواره کن درباره اصغر فرهادی و فیلم «عنکبوت مقدس»
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- قصه آدم های خاص روی موج رادیو
- اینجا کسی موفق نیست!
- از سوی رئیس سازمان سینمایی؛ ماموریتهای پنج ساله موسسه سینماشهر ابلاغ شد
- جایزه نوعی نگاه کن به «بدترینها» رسید
- وادیار در بخش رقابت جشنواره فیلم کوتاه اودنسه دانمارک
- «جنگل سوگوار» در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران و نقد میشود
- پیشبینی نشریه معتبر ورایتی: «عنکبوت مقدس» شانس اول دریافت نخل طلای جشنواره کن ۲۰۲۲ است
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۸)
- تریبون کن و فرصتی که نادیده گرفته شد
- «مغز استخوان»؛ فاقد هسته مرکزی دراماتیک
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم «نزدیک»/ جهنم در بهشت
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- ری لیوتا بازیگر «رفقای خوب» درگذشت/ ابراز تاسف رابرت دنیرو