دبیر شورایعالی تهیه کنندگان اعلام کرد به دنبال این هستند تا سهم صاحبان آثار را از بلیتفروشی فیلمها در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر دریافت و این مساله را به یک رویه ثابت تبدیل کنند.
به گزارش سینماسینما، مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیه کنندگان با اشاره به همکاری این شورا با جشنواره فیلم فجر برای اکران فیلمهای جشنواره سی و پنجم در استان های مختلف کشور، گفت: با توجه به اینکه به زودی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز به کار می کند قرارهای لازم برای نمایش فیلمها در شهرستان ها میان مسئولان جشنواره و شورای عالی تهیه کنندگان گذاشته شده و برهمین اساس از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ بهمن ماه در ۳۰ استان کشور فیلم ها نمایش داده میشود.
او ادامه داد: براساس تفاهمی که میان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و شورای عالی تهیه کنندگان ایجاد شده است، فیلم ها در استان های مختلف نمایش داده می شود و بدهی قبلی هیچ تاثیر منفی روی این برنامهریزی ندارد، البته دوستان ما پیگیر این مساله هستند تا بدهیهای قبلی از نمایش فیلمهای فجر در استانها به صاحبان فیلمها پرداخت شود.
دبیر شورای عالی تهیه کنندگان درباره جزئیات اکران فیلمها توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای هر فیلم ۲ اکران و برای بعضی از استان ها که جمعیت بیشتری دارند ۳ اکران در نظر گرفته شده ولی دیگر بیشتر از این اکران نداریم و این یعنی برای هر فیلم حداکثر ۹۰ سانس و حداقل ۶۰ سانس در نظر گرفته شده است.
به گفته فرید، هنوز درصد پرداختها از گیشه به صاحبان فیلمها مشخص نشده است.
فرید با تاکید بر اینکه در شورای عالی تهیهکنندگان مراقب حقوق مادی و معنوی فیلمها هستند، گفت: ما در شورای عالی تهیه کنندگان موظف هستیم تا مبالغ فروش فیلم ها در طول جشنواره فیلم فجر را از استان ها دریافت و به صاحبان فیلم ها منتقل کنیم. نباید فراموش کرد که این حق همه مردم ایران است که فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر را ببینند و فکر می کنم همین نمایش ها به گونه ای زمینه تبلیغ فیلم ها برای اکران عمومی هم به شمار می رود.
او تاکید کرد: در تلاش هستیم تا از نمایش های مردمی فیلم های جشنواره در تهران هم ما به ازای سهم صاحب فیلم را دریافت کنیم؛ اتفاقی که در هیچ دوره از جشنواره رخ نداده است و امیدوارم بتوانیم در این دوره از جشنواره آن را عملی کنیم. متاسفانه این یک سنت اشتباه است که هزینه ای بابت نمایش فیلم های جشنواره در تهران به صاحبان فیلم ها پرداخت نمیشود.
فرید در پایان گفت: شورای عالی تهیه کنندگان از سال گذشته و تا امروز پیگیر این مساله بود و قول داده شده است که این اتفاق رخ دهد و امیدوارم این مساله واقعا رخ دهد، چرا که در تهران ۳۰ سینما در طول جشنواره فیلم فجر به اکران فیلم ها می پردازند که حجم بالایی از اکران ها را در بر می گیرد.
مساله بدهی جشنواره به صاحبان فیلمها از این قرار است که باید به ازای نمایش فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم فجر در استان های مختلف مبلغی از فروش فیلم ها در اختیار تهیه کنندگان قرار گیرد. در همین راستا در سال ۹۲ وزارت کشور طی قراردادی تعهد کرد یک سوم هزینه نمایش فیلمهای سی و دومین جشنواره فیلم فجر در استانها را بپردازد که رقم آن برابر با ۵۰۰ میلیون تومان بود که پرداخت نشدن این رقم محل مناقشه شده است.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: خواهش میکنم هنرمندان فعالیتهایشان را آغاز کنند/ نگران جشنواره فجر نیستم
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد
- اوج در تدارک رونمایی از انیمیشن سینمایی «ببعی»
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند