سید رضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد که روز سه شنبه از مجلس رای اعتماد گرفت، شب گذشته در تلویزیون به تشریح برنامههای خود پرداخت، اما جالب است که سهم سینما در دفاعیات مجلس و صحبتهای دیشب وزیر ارشاد بسیار اندک بود، درست برخلاف دفاعیات و گفتوگوهای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد.
به گزارش سینماسینما، وزیر جدید ارشاد در دفاعیات خود در مجلس شورای اسلامی و برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بیشتر صحبتهای خود را به صحبتهای کلی و هدف گذاریهای کلان اختصاص داد و تنها در بخش معیشتی و بیمه به قشر سینماگران اشاره کرد و از توجه جدی به امنیت فکری و شغلی هنرمندان شامل سینماگران، مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایههای فرهنگ ملت صحبت کرد و گفت: «باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود. همچنین گسترش و تقویت تعاملات بینالمللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.»
اما او شب گذشته با حضور تیتر یک شبکه خبر بار دیگر به تبیین برنامه های آینده خود در حداقل ۹ ماهی که به عنوان وزیر ارشاد در دولت یازدهم حضور خواهد داشت اشاره کرد که باز هم بیشتر صحبتهای او به معرفی خود و سوابقش و همچنین برنامههای کلی او در قبال عرصه های مختلف فرهنگی کشور اشاره کرد. بخش مهمی از صحبتهای او هم به این مسئله اختصاص پیدا کرد که باید به اندازه میزان مسئولیت این وزارتخانه از آن انتظار و توقع داشت. او در صحبتهای خود در شبکه خبر هم چندان به موضوع و مسائل سینما نپرداخت و تنها به این نکته اشاره کرد که با توجه ظرفیت بالایی که سینمای ایران دارد باید بیش از پیش جهانی شود و از نظر اقتصادی بتواند بازده مناسبی داشته باشد.
صالحی امیری در این عرصه به اکران فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی در ترکیه اشاره کرد و گفت:«خوشبختانه سرمایهای که در زمینه اقتصاد فرهنگ میخواهیم بسیار ناچیز است. مثلا در سینما که ظرفیت نیروی انسانی میتواند جهش داشته باشد. مثل فیلم «محمد رسولالله» که سینمای ترکیه را مصادره کرده است. این فیلم میتواند به ۵۰ کشور اسلامی صادر شود. هم ارزش فرهنگی – دینی تولید میکند هم ارزش اقتصادی. ما نمونههای این کار و نمونههای مجید مجیدی را در کشور کم نداریم. اثربخشی آنها از مختار (سریال مختارنامه) گرفته تا «شیار ۱۴۳» قابل انکار نیست. فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان را داریم و نیازمند سرمایهگذاری هستیم. فقط هم پول برنمیگردد، هویتسازی هم میشود.»
در هر صورت آن طور که از صحبتهای صالحی امیری برمی آید او در این ۹ ماه سعی دارد فعالیت های کلیتری انجام دهد و تلاش کند تنها به آرام کردن فضای فرهنگ کشور که در چند ماه اخیر التهابات زیادی خصوصا در بخش موسیقی و سینما و رسانه داشت بپردازد. حتی ممکن است اگر با این رویکرد بخواهد ادامه دهد چندان به فکر تغییر مدیران میانی و معاونین خود در برخی نهادها نباشد چراکه می داند سابقه مدیریت در ایران نشان داده اگر او یکی از مدیران فعلی زیر مجموعه اش را عوض کند قاعدتا آن مدیر هم طی یک روند جا افتاده مدیران زیر مجموعه خود را عوض میکند و به این ترتیب باز هم کل وقت ۹ ماهه ای که در وزارتخانهاش دارد به دادن حکم و احکام مدیران جدید خواهد گذشت.
منبع: آی سینما

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: قانون، وزارت ارشاد را مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری میداند
- آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را در برمیگیرد؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- هشدار اتحادیه تهیهکنندگان به وزارت ارشاد/ «پروانه نمایش» فصل الخطاب است
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش اول)/ سیاستهای چندگانه و سلیقهای ممیزی همه را گیج کرده است
- نامه هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین به رئیس جمهوری
- دبیر شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفهای: نه ارشاد، نه ساترا؛ مجوز ساخت سریال خانگی با ماست!
- مسئول ممیزیهای شبکه نمایش خانگی که این روزها اوج گرفته کیست
- مجید رجبیمعمار: وزارت ارشاد اقتدار فکری و فرهنگی لازم را ندارد/ باید از سالنهای خصوصی تشکر کرد
- عبدالله علیخانی: اختلال در فرآیند بلیتفروشی سینماها با قطعی برق/ هیچ حمایتی نیست!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»