سید رضا صالحی امیری وزیر جدید ارشاد که روز سه شنبه از مجلس رای اعتماد گرفت، شب گذشته در تلویزیون به تشریح برنامههای خود پرداخت، اما جالب است که سهم سینما در دفاعیات مجلس و صحبتهای دیشب وزیر ارشاد بسیار اندک بود، درست برخلاف دفاعیات و گفتوگوهای علی جنتی وزیر پیشین ارشاد.
به گزارش سینماسینما، وزیر جدید ارشاد در دفاعیات خود در مجلس شورای اسلامی و برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مجلس بیشتر صحبتهای خود را به صحبتهای کلی و هدف گذاریهای کلان اختصاص داد و تنها در بخش معیشتی و بیمه به قشر سینماگران اشاره کرد و از توجه جدی به امنیت فکری و شغلی هنرمندان شامل سینماگران، مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایههای فرهنگ ملت صحبت کرد و گفت: «باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود. همچنین گسترش و تقویت تعاملات بینالمللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.»
اما او شب گذشته با حضور تیتر یک شبکه خبر بار دیگر به تبیین برنامه های آینده خود در حداقل ۹ ماهی که به عنوان وزیر ارشاد در دولت یازدهم حضور خواهد داشت اشاره کرد که باز هم بیشتر صحبتهای او به معرفی خود و سوابقش و همچنین برنامههای کلی او در قبال عرصه های مختلف فرهنگی کشور اشاره کرد. بخش مهمی از صحبتهای او هم به این مسئله اختصاص پیدا کرد که باید به اندازه میزان مسئولیت این وزارتخانه از آن انتظار و توقع داشت. او در صحبتهای خود در شبکه خبر هم چندان به موضوع و مسائل سینما نپرداخت و تنها به این نکته اشاره کرد که با توجه ظرفیت بالایی که سینمای ایران دارد باید بیش از پیش جهانی شود و از نظر اقتصادی بتواند بازده مناسبی داشته باشد.
صالحی امیری در این عرصه به اکران فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی در ترکیه اشاره کرد و گفت:«خوشبختانه سرمایهای که در زمینه اقتصاد فرهنگ میخواهیم بسیار ناچیز است. مثلا در سینما که ظرفیت نیروی انسانی میتواند جهش داشته باشد. مثل فیلم «محمد رسولالله» که سینمای ترکیه را مصادره کرده است. این فیلم میتواند به ۵۰ کشور اسلامی صادر شود. هم ارزش فرهنگی – دینی تولید میکند هم ارزش اقتصادی. ما نمونههای این کار و نمونههای مجید مجیدی را در کشور کم نداریم. اثربخشی آنها از مختار (سریال مختارنامه) گرفته تا «شیار ۱۴۳» قابل انکار نیست. فیلم ما نخل طلایی گرفته و این یعنی قدرت رقابت با بزرگان سینمای جهان را داریم و نیازمند سرمایهگذاری هستیم. فقط هم پول برنمیگردد، هویتسازی هم میشود.»
در هر صورت آن طور که از صحبتهای صالحی امیری برمی آید او در این ۹ ماه سعی دارد فعالیت های کلیتری انجام دهد و تلاش کند تنها به آرام کردن فضای فرهنگ کشور که در چند ماه اخیر التهابات زیادی خصوصا در بخش موسیقی و سینما و رسانه داشت بپردازد. حتی ممکن است اگر با این رویکرد بخواهد ادامه دهد چندان به فکر تغییر مدیران میانی و معاونین خود در برخی نهادها نباشد چراکه می داند سابقه مدیریت در ایران نشان داده اگر او یکی از مدیران فعلی زیر مجموعه اش را عوض کند قاعدتا آن مدیر هم طی یک روند جا افتاده مدیران زیر مجموعه خود را عوض میکند و به این ترتیب باز هم کل وقت ۹ ماهه ای که در وزارتخانهاش دارد به دادن حکم و احکام مدیران جدید خواهد گذشت.
منبع: آی سینما
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی: قانون، وزارت ارشاد را مسئول تنظیمگری در حوزه محتوای سمعی و بصری میداند
- آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را در برمیگیرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود