سینماسینما- محمد حقیقت؛
چهل و هشتمین جشنواره جهانی تورنتو (۷ تا ۱۷) سپتامبر، امروز آخرین بخش از برنامه های خود را بنام Centrepiece اعلام کرد که از بخشهای جالب و قابل توجه این جشنواره مشهور است.
مدیران جشنواره برای این بخش، ۴۳ فیلم از چهل کشور انتخاب کردهاند که اکثر آنها اولین نمایش جهانی خود را در اینجا آغاز میکنند مثل فیلم «حضور» ساخته استیون سودربرگ.
در این بخش فیلمهایی از استرالیا، بلژیک، آلمان، ایتالیا، فلسطین، امریکا، کره، کلمبیا، ژاپن، ویتنام، فرانسه، الجزایر و ایران حضور دارند که نام سه فیلمساز ایرانی هم در میان آنها به چشم میخورد.
فیلم «هفت روز» ساخته علی صمدی احدی، نخستین حضور جهانی خود را در این بخش تجربه می کند. این فیلم با توجه به سوژه و همچنین ساخت حرفهاش قطعا توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.
فیلم به زبان فارسی با بازی ویکشا آسایش و سینا پروانه ساخته شده و محصول آلمان است. ماجرای فیلم در ایران میگذرد و راجع به یک خانم فعال حقوق زنان بنام مریم است که مدت زیادی است زندانی شده اما روزی به وی فقط هفت روز فرصت میدهند که به دیدار فرزندان خردسالش برود و دوباره خود را به زندان معرفی کند. در این دیدار، شوهرش و فرزندانش، مریم را تشویق میکنند به هیچ عنوان به زندان بازنگردد و راهی به او پیشنهاد میکنند، ولی مریم مردد است.
علی صمدی احدی که در آلمان فیلمساز شناخته شدهآی است و فیلمهایی از جمله «سلامی علیکم» و آثار انیمیشن موفقی ساتته است. سناریوی فیلم از محمد رسول اف و با همکاری خود کارگردان نوشته شده است. دومین فیلم، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف است که قبلا در جشنواره کن در بخش مسابقه بود و جایزه ویژه داوران را هم بدست آورده بود.
سومین فیلم بهنام «هر کجا و هر زمان» اولین فیلم بلند میلاد تنگشیر است که در ایتالیا ساخته شده. فیلم راجع به یک مهاجر آفریقایی در ایتالیا ست که با مشکلات بسیار کاری پیدا می کند که نیاز به دوچرخه دارد اما طولی نمی کشد که روزی دوچرخه اش دزدیده میشود.
جشنواره تورنتو شامل بخش های گالا، کشف، سانس های ویژه و غیره است. در دورههای گذشته ایران و سینماگران ایرانی حضور قابل توجهی داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران «هفت روز» در فرانسه
- از جشنواره تورنتوی کانادا چهخبر؟
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
- درباره فیلم «دانه انجیر معابد»/ هبوط
- یادداشت پریچهر باقری دربارهی «داستان خواهر»/ باید از عطر اقاقی تو رو آغاز کنم…
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- راهیابی فیلم کوتاه «لیلی» به جشنواره فیلم تورنتو
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
پربازدیدترین ها
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- همه چیز درباره امکان مینا به بهانه پخش از تلویزیون
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
آخرین ها
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما





