سینماسینما، سپیده ابرآویز
کاهانی فیلمساز طلسمشدهای است. ویکیپدیا دربارهاش نوشته که اولین فیلمش «آدم» توقیف شده. فیلم بعدیاش «آنجا» نیز به سرنوشت «آدم» دچار شده است. «هیچ» نیز همان راه دو فیلم قبلی را رفته و به جرم سیاهنمایی مجوز نمایش عمومی دریافت نکرده. «اسب حیوان نجیبی است» هم به مداخله ارشاد و شکایت نیروی انتظامی دچار شده است. «بیخود و بیجهت» هم به مشکلات زیادی برخورده و پنج فیلمنامه این فیلمساز نیز دچار حاشیه شدهاند. در کارنامه کاهانی تنها فیلم «بیست» توانسته پروانه نمایش بگیرد، که البته با استقبال خوب تماشاگران و جشنوارههای خارجی روبهرو شده است.
کاهانی فیلمساز صبوری است. او در فیلمهای «بیست»، «هیچ» و حتی «آدم» ثابت کرده سینما را میشناسد. قصه تعریف کردن بلد است و از پس دکوپاژ و میزانسن و اصول کارگردانی برمیآید. اما همین کاهانی حرفهای ناگهان «خانم یایا» را میسازد. اولین تصوری که بعد از خواندن ماجراهای کاهانی و فیلمهایش به ذهن میآید، این است که شاید «خانم یایا» یک دهنکجی باشد به تمام کسانی که تابهحال بر سر راه او مانع گذاشتهاند. شاید کاهانی آنقدر باهوش است که تصمیم گرفته با ساختن «خانم یایا» بگوید اگر فیلم بیخطر، بیموضوع، بیسانسور، بیتفکر میخواهید، حاصلش همین است. شاید هم برعکس از لجش، کارد به استخوانش رسیده و نوعی خودزنی کرده است. خواسته فقط از علاقهاش به فیلمسازی عقب نماند و فیلمی بسازد که دیگر گیر و گوری نداشته باشد، حتی اگر فاقد جذابیت موضوعی، حرفهای یا بصری باشد! این یکی از همان چیزهایی است که خوب است ناصر (رضا عطاران) فیلم بیاید و بگوید: سوال، واقعا چرا؟!
اگر بخواهیم تفکری را از فیلم (بهزحمت) بیرون بکشیم، اشارهای است به آدمهای بزدلی که حتی جرئت واقعی کردن فانتزیهایشان را هم ندارند. «خانم یایا» تلاشی است برای ساخت یک فیلم فانتزی. این تلاش میتواند باز حاصل همان دست به عصا راه رفتن کارگردان باشد. کاهانی ایدهای یک خطی دارد از دو باجناق که ظاهرا از طریق فضاهای مجازی با زنی به نام یایا در تایلند آشنا شدهاند و حالا با دروغ گفتن به زنهاشان خودشان را به تایلند رساندهاند. اما حتی از ملاقات با خانم یایا عاجزند و ترسوتر از آن هستند که از اتاق هتل بیرون بیایند و با دنیای واقعی پاتایا و احتمالا خانم یایا مواجه شوند و تا آخر فیلم هم با فانتزیشان در اتاق دربسته درگیرند. اما ناصر کجاست که بگوید: سوال، قرار دادن این آدمها در چنین موقعیتی چه ضرورتی دارد؟ جز این است که به دلیل همان زخمهای قبلی، فیلمساز موضوعی را – اگر در فانتزی نمیماند و واقعی میشد – به دلیل ترس از سانسور به نوعی دور زده و کوشیده حرفش را در دل یک کار بهظاهر فانتزی بزند.
سوال: آیا حرفش را زده است؟ خیر. «خانم یایا» اساسا حرف خاصی نمیزند. اصلا به دلیل عدم تمرکز بر یک موضوع و پراکندهگوییها و عدم موفقیت در ساخت فانتزی با قواعد آن، فیلم درنمیآید. بهخصوص که اصرار فیلمساز بر اینکه این فیلم کمدی و خندهدار نیست و آوردن این جمله در پوسترها و مواد تبلیغاتی فیلم مخاطب را بیشتر سردرگم میکند.
سوال: فیلم کمدی نیست، پس چرا بازیگرانش از تیم کمدیکارها انتخاب شدهاند؟ کمدی نیست؛ بسیار خب. خندهدار نیست؛ بسیار خب. سوال: پس چیست، گریهدار؟ اجتماعی؟ سیاسی؟ فلسفی؟ یا همان فانتزی که اصلا اتفاق نیفتاده است.
«خانم یایا» علاوه بر بازیگرانی که شبهه فیلم خندهدار را ایجاد میکنند، در طراحی پوستر هم کم نمیآورد و شکل و شمایل یک فضای کاملا کمدی را ارائه میدهد. البته این تنها خوششانسی فیلم است که باعث میشود تماشاگر به خیال یک فیلم خندهدار بلیت بخرد و به سالن سینما برود. گرچه متاسفانه اکثرا در نیمه اول فیلم سالن آرام آرام از تک و توک مخاطبانش خالی میشود.
«خانم یایا» فیلمی است که اصلا نه از جنس نگاه کاهانی است و نه از جنس تواناییهای او. فیلمی با ریتمی بسیار کند، عاری از قصه و فرم و تکنیک. با صحنههای اغراقشده که منطق معناداری پیدا نمیکند. مثل صحنهای که مرتضی (حمید فرخنژاد) به سر ناصر داروی رویش مو میریزد یا سکوتهای طولانی و نگاههای بلاهتآمیز مرتضی و ناصر به هم در ۱۰، ۱۵ دقیقه اول فیلم.
کاهانی حتی اگر در «خانم یایا» قواعد را به هم ریخته باشد و دنبال الگوی فیلمنامه سید فیلدی نباشد و به نقطه عطف و اوج و پرده اول و دوم و سوم معتقد نباشد، باید به جای آن طرحی نو درانداخته و بدعتی بنا کرده باشد.
سوال: آیا بدعتی اتفاق افتاده است، آیا جایگزینی به جز یک روایت تخت و بیرمق آورده است؟ باز هم باید گفت خیر.
«خانم یایا» فیلمی است که حتی در تدوین مجدد هم ستارهای نمیگیرد. بزرگترین مشکل فیلم بلاتکلیفی و سردرگمی در انتخاب ژانر است. فانتزی اتفاقا از ژانرهایی است که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده و جای کار دارد، اما سوال: آیا «خانم یایا» یک فانتزی شسته رفته و جذاب است؟ پاسخ را آمار استقبال مخاطب نشان میدهد
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید کاهانی در بخش مسابقه جشنواره شانگهای
- مخالفت کاهانی با نمایش فیلم ارادتمند نازنین بهاره تینا در جشنواره هنر زنده است
- کاهانی : قول میدهم در جنگ نابرابر با ارشاد، راهی برای نمایش فیلمم پیدا کنم
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- از تنش تا پالایش/ نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
- اختصاصی سینماسینما/ عبدالرضا کاهانی در یک فیلم مکزیکی بازی میکند + عکس
- من آشغالها را دوست دارم / نگاهی به فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»
- افسون شده در هزارتوی خیال!/ نگاهی به فیلم «جنبل»
- عبدالرضا کاهانی فیلم تازه خود را در ایران میسازد
- هرکی اینجا بمونه، گم میشه!/ نگاهی به فیلم «دو لکه ابر»
- فیکشن بودن را فریاد بزن/ نگاهی به فیلم «گزارش فرار یوسفی»
- واکنش عبدالرضا کاهانی به حذف عادل فردوسی پور از برنامه نود
- گمشده در هیاهوی شهر/ نگاهی به فیلم «پاسیو»
- عارف عاجز/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- چشمی و صد نَم جانی و صد آه/ نگاهی به فیلم «خانم یایا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد