سینماسینما، محمد تقیزاده
زینب تبریزی همانند چند مستند اخیر خود که موضوعات و ایدههایی نو و بکر را دستمایه ساخت مستند داستانی کرده بود، در فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» نیز یکی از مهمترین مسائل مبتلابه جامعه، یعنی سونامی سرطان، را اساس تولید مستند داستانی کرده است. تفاوت این کار با دیگر ساختههای تبریزی شاید وجوه بیشتر زنانگی در این مستند باشد که به دلیل پرداخت طرح اصلی داستان که نوعی بیماری خاص زنانه را به تصویر میکشد، قابل توجیه و تاویل است و تا حدی تم و حالوهوای زنانگی فیلم را در مقایسه با دو اثر قبلی فیلمساز یعنی «سلاطین خیابانها » و «والسی برای تهران» زنانهتر و (نه احساسیتر) کرده است.
متن تاثیرگذار و دراماتیک نریشن جذاب و سمپات در کنار تدوین ماهرانه شمار زیادی از تصاویر و فیلمهای آرشیوی از جمله مزیتهای مستند جدید زینب تبریزی به شمار میآید؛ بهطوریکه متن دراماتیک را که زبان گویای زنی میانسال به نام مهناز است، به شیواترین و باورپذیرترین شکل بیان کرده و بسیاری از فراز و فرودها و خاطرات تلخ و شیرین زندگی وی را با بهرهگیری از عکسها و فیلمهای شخصی او به نمایش گذاشته است. در کل میتوان مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» را فیلمی بیوگرافی که در مورد زندگی و مرگ یک زن معمولی ایرانی با تمام تعلقات جسمی و روحی اوست، در نظر گرفت که از سوی یک مستندساز باهوش و صاحب دغدغه و فکر به تصویر کشیده شده است.
از دیگر نقاط قوت فیلم میتوان به رعایت تعادل و خارج نشدن از محدوده مورد نظر فیلمساز اشاره کرد. به بیان روشنتر، تبریزی در طول فیلم مبنا را بر روابط انسانی و روایت دراماتیک گذاشته و از هر گونه اغراق و بزرگنمایی و همچنین بازی با احساسات تماشاگر و فمینیسمگرایی پرهیز کرده است. این دو مورد اخیر از جمله معایب مستندهای اینچنینی به شمار میآید که هنگام روایت داستان عموما اسیر کلیشهها و بزرگنماییهای مرسوم شده و به هر نحو ممکن قصد بازی با احساسات و تماشاگر یا نشان دادن مظلومیت و بیپناهی زنان را دارند، درحالیکه فیلمساز در این مستند با روایتی انسانی و بدون جلب ترحم و دلسوزی بیش از حد به بیان یکی از مشکلات و معضلات جامعه زنان ایران پرداخته و به نوعی به خانوادهها و مسئولان نهیب و تلنگر جدی زده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با زینب تبریزی/ درام ِفیلم به سینمای داستانی نزدیکتر است
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم اختتامیه هفتادوششمین جشنواره کن برگزار شد/ نخل طلا به «آناتومی یک سقوط» رسید
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «خیال»؛ گنج هفتادوششمین جشنواره فیلم کن
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- پلمب مجموعه سینمایی گلشن مشهد به دلیل بیحجابی
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- برندگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند/ «چگونه رابطه داشته باشیم»، برنده جایزه اصلی
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «برادران سوپر ماریو»، سومین انیمیشن پرفروش تاریخ شد
- معرفی برندگان ۲ بخش جشنواره کن
- «نگاه سکوت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- «آیههای زمینی» برای جایزه چقدر شانس دارد؟/ جدول ستاره منتقدان فرانسوی
- تیم کشتی آلیش بانوان ایران با حمایت همراه اول قهرمان آسیا شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- وزیر ارشاد: ممنوعیت فعالیت خوانندگان «خبرسازی» است
- همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛ تندیس شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران اهدا شد
- نخستین نمایش عمومی «رویای بنفشهها» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- نسخه ویژه نابینایان «آدم برفی» با صدای پدرام شریفی منتشر میشود
- هدایای ویژه همراه اول برای خوزستانیها بهمناسبت روزهای خرمشهر و دزفول
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- دو نمایش تازه به نوفللوشاتو میآید/ اجرای «رومئو و ژولیت» تا ۱۲ خرداد
- «درب» در سینماهای فرانسه اکران میشود
- نمایش دو فیلم کوتاه ایرانی در نیومکزیکو
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: «عمل کشتن»؛ روایتی از کشتار کمونیستها توسط گنگسترهای اندونزی
- حسن فتحی: هنوز سریال جدیدم را انتخاب نکردهام
- «واشکافی یک سقوط» در صدر جدول منتقدان فرانسوی