شب. داخلی. کاباره لاغانته
گوگوش (با نام هنری فائقه حامدی!) روی صحنه ایستاده و دارد با سیم میکروفن ور میرود. عدم استقبال مردم قهرمان و بیدار تهران از برنامههای مبتذل و ملالآور کابارهها، باعث شده فقط دو جوان خارجی و یک جوان ایرانی به علاوه دو سه نفر از خانواده سلطنتی در سالن حضور داشته باشند. یکی از مهمانان خارجی، جوان سیبیلویی به نام کارلوس و دیگری جوانی پاپرانتزی و عینکی به نام برانکو است.
فائقه با ناامیدی و سرخوردگی، یواشکی با مأمور ساواکی که پشت پردهی صحنه ایستاده صحبت میکند: «واسه کی بخونم؟ کسی نیومده. مردم دیگه ما رو نمیخوان. کی میخواید اینو بفهمید؟» مأمور ساواک: «مردم؟ یوهاهاهاها! مردم واسه ما اهمیتی ندارن. دو تا مهمون خارجی داریم. تو هم باید مثل اعلیحضرت و شهبانو اجنبیپرست باشی. یه چی بخون اینا حال کنن.»
فائقه رو به مهمانان: «خب چی بخونم براتون؟»
پسر غیرتمند ایرانی از انتهای سالن فریاد میزند: «حامد زمانی!» مأمور ساواک میرود و این هموطن هنرفهم و فرهیخته که به زور فیلمنامه سر از کاباره در آورده را با چک و لگد میاندازد بیرون.
فائقه: «خب حالا که به سلامتی با سرکوب سبوعانه صدای مخالف رو در نطفه خفه کردیم، چی بخونم؟»
فریاد سرخوشانهی کارلوس: «من آمدهام وای وای!»
این خوانندهی وابسته به دربار که به تازگی موهای خود را به طرز بسیار پسرانهای کوتاه کرده تا در بین جوانانِ آن دوران، سردرگمی جنسیتی ایجاد کند، این ترانه را میخواند. کارلوس بسیار مسرور است. برانکو بلند میشود آهنگ بعدی را درخواست کند. کارلوس با صدای بلندتر: «همصدای خوبم بخووون تا بخووونم!» اعضای خاندان سلطنتی که آخر سالن روی زمین یک گوشهای دور هم جمع شدهاند و دارند تریاک میکشند، اشاره میکنند که «همینو بخون.» کارلوس به سمت برانکو میرود و دست راستش را به صورت آنّاگریندا به برانکو نشان میدهد. فائقه این ترانه را هم در کمال تملق و خوشرقصی اجرا میکند. بهخصوص بیت ننگین و مشکوک: «با تو من بهارم / بی تو شورهزارم.» خوانندهی سرسپرده، آهنگ بعدی را از حضار میپرسد. برانکو از جا پریده و میگوید: «زا ایگراچیو نیچ پرویانکا رامینو نو ایگاتزا.» بلافاصله چلنگر (با بازی و گریم متفاوت مهراوه شریفی نیا) از راه میرسد و ترجمه میکند: «آهنگ کویر لطفاً. رامین هم در ترکیب نیست.»
کارلوس محکم میکوبد روی میز و بلند میشود: «من دارم توی کشور شما کار میکنم. روحیهم باید حفظ بشه. هر آهنگی من خواستم باید اجرا کنید.»
برانکو: «زیگورا فانتازیو پاپا ایگریتزا.» (چلنگر: «خواب دیدی خیر باشه بابا. ما هم آدمیمها!»)
کارلوس کتاش را از پشت صندلی برمیدارد: «اصلاً من میرم.» و به حالت قهر به سمت در خروجی میرود.
ناگهان جوان غیوری به نام محمد (مایلی کهن. با بازی حسام نواب صفوی که نقش دوماش در این سریال است) وارد میشود و فریاد میزند: «این چه وضعیه درست کردید؟ این چه مراسمیه؟ (گریهاش میگیرد) به خدا من این مراسمو نمیخوام! (ایح ایح ایح) به خدا نمیخوام… (هق هق)» و با همکاری تیمی از وکلای بینالمللی، کاباره را لغو مجوز میکند. خانواده سلطنتی یک گوشه نشسته دارد کام میگیرد. کارلوس کتاش را انداخته روی دوشاش و دارد میرود. ناگهان یکی از کارگران سالن به نام تاج (با بازی لئوناردو دیکاپریو) دستان زخمیاش را دراز میکند و با صدای نحیف میگوید:
«منو با خودت ببر… منو با خودت ببر… من اینجا بی تو چیکار کونم دادا؟ نرو، حَیفس!»
پدرام ابراهیمی / بی قانون
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گمشده در ترجمه!
- فیلم/ اظهارنظر جالب لیلا اوتادی درباره کارلوس کیروش
- وقتی که رامبد جوان «کیروش» شد! /تصویر
- سخنان اصغر فرهادی درباره بازی ایران با پرتغال/ به تیم ملی و کیروش امید زیادی داریم
- کیروش: اسکورسیزی هم نمیتوانست این فیلمنامه را بنویسد
- قدردانی مهناز افشار از کیروش و شجاعی در اکران مردمی «دلم میخواد»
- پای درس استاد کارلوس| توصیف یک بازی زیبا در هزار کلمه/یادداشتی از آرش خوشخو
- این آهنگ جامجهانی بود یا تیتراژ معمای شاه۲/روایت روزنامه شهروند از استقبال منفی از آهنگ سالار عقیلی
- گفتوگوی حسن فتحی با سینماسینما درباره ساخت مستندی درباره تیم ملی و کیروش
- هژیرآزاد: ۱۳ میلیون از «معمای شاه» طلب دارم/ کسی در سازمان پاسخگو نیست
- محمدرضا ورزی: «ایراندخت» فضایی عاشقانه دارد/ وفاداری به تاریخ در «ستارخان»
- نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر میکند/ تصاویر
- شوخی با علاقه فاطمه معتمدآریا به بازی در نقش قمرالملوک وزیری
- واکنش کارلوس کی روش به داوری جشنواره/طنز
- عکس: حسن روحانی در سریال «معمای شاه»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
پر بدک نبود ، طنازی محسوسی هم داشت ،متن!