سینماسینما، سام بهشتی – «همه چیزمان به همه چیزمان می آید»، خدا رحمت کند مرحوم علی حاتمی را که با این مونولوگ ماندگار در فیلم «کمال المک» اش باعث شد که ما هرگاه می خواهیم دو پدیده متناقض را کنار یکدیگر قرار دهیم و تحلیل کنیم، تیتری برای سر آغاز ماجرا داشته باشیم.
جمعه شب گذشته در تازه ترین قسمت برنامهِ «دُن کیشوت سینمای ایران، عالیجناب بهروز افخمی» شاهد اتفاق ویژه ای بودیم که همه ما را در بهت و شوک فرو برد، هرچند که ما هرچه بنویسیم و نقد کنیم مثمر ثمر نخواهد بود و آخرکار استاد افخمی و همکارهای کار بلدشان در آیتمی ویژه پاسخ اهالی رسانه و منتقدان را می دهند اما در مقابل بعضی از اتفاق ها نمی توان سکوت کرد.
از زمانی که قرار بود فیلم «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، اکران شود، صدا و سیما تمام تلاش اش را کرد تا این فیلم به اکران نرسد و سنگ اندازی های مختلف به شکل های گوناگون صورت گرفت تا اکران فیلمی که روایتگر نهضت امام حسین (ع) است، متوقف شود.
در این ایام تمامی حواشی که برای «رستاخیز» اتفاق افتاد، از ماجرای تظاهرات برخی اقشار مذهبی در مقابل ارشاد گرفته تا ماجرای قمه زنی آن زن سیاهپوش در تمامی بخش های خبری رسانه ملی به شکل کامل پوشش داده شد به نحوی که مردم فکر کردند به مقدس ترین باورشان توسط سینماگران ایرانی بی احترامی شده است.
جمعه شب در بخش نقد برنامه آقای افخمی با اجرای عالیجناب فراستی با دکور جدید، شاهد نمایش مکرر پوستر جهانی فیلم «رستاخیز» در بک گراند تصویر بودیم که تصویر تمام رخ حضرت عباس، قمر بنی هاشم را شامل می شد.
هنوز در ماه محرم هستیم و هنوز تکیه های مذهبی پا برجا است، هنوز در دهه دوم هستیم، استفاده از حساس ترین پوستر فیلم در مهمترین برنامه سینمایی چه معنایی دارد؟ مگر نمی گویند وزارت ارشاد و صدا و سیما و مراجع اعظام با نشان دادن تصویر علمدار کربلا مشکل ندارند و مساله آن ها نیست؟ پس چرا باید در رسانه ملی و به زعم خودشان پر بیننده ترین برنامه سینمایی کشور، پوستر چهره آن حضرت به تصویر کشیده میشود. این مساله از نظر آنها مشکلی ندارد؟! فریاد «وا اسلاما» را باور کنیم یا استفاده از پوستر حساس فیلم «رستاخیز» را؟ اگر نمایش چهره حضرت ابوالفضل ایرادی ندارد، پس چرا فیلم را اکران نمی کنند تا مردم ببینند و قضاوت کنند؟ اگر شرایط این است پس چرا هویت کارگردانان این اثر به او باز نمی گردانید؟ احمدرضا درویش کارگردانی است که تازه از راه نیامده، کاری با او کردید که امروز به صراحت اعلام کند تا زمانی که فیلم در توقیف باشد، هویتش اسیر است.
متاسفانه این روزها رسانه ملی در انحصار عده ای از مدیران است که هرجور دلشان می خواهد با سینما مثل طفلی سر راهی برخورد میکنند. امام فرمودندکه ما با سینما مخالف نیستیم و مساله ما چیز دیگری است و یا در جایی دیگر عنوان کردند که صدا و سیما باید همانند دانشگاه عمل کند، اما در عمل این اتفاق ها در رابطه با سینما در سیما نمی افتد.
برنامه «هفتِ» اسبق جیرانی و سابق محمود گبرلو توانستند تا حدودی اعتماد برخی از مخاظبان را جلب کند و تا حدودی تاثیر گذار باشند اما برنامه عالیجناب افخمی که این روزها با عنوان هفت شناخته می شود، برای دانش آموزان علاقه مند به هنر هم مهم نیست و تاثیرگذاری ندارد، چه رسد به دانشجویان سینما و اهالی رسانه و منتقدان. امیدوارم دست اندرکاران برنامه هفت پاسخ و توجیه ای قابل قبول برای استفاده از پوستر فیلم رستاخیز داشته باشند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- سینماسینما/ معرفی ۲۰ فیلم برتر جشنوارهی ساندنس از نگاه منتقدان هالیوود ریپورتر/ پیشنهاد تماشای فیلم در ایام نوروز
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- تفاوت میان دنیای مجازی و دنیای حقیقی در سینما!
- مصائب «رستاخیز»/ به بهانه اکران برخط فیلمی که باز هم پرده سینما را نخواهد دید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ورود قوه قضاییه به ماجرای «حراج تهران»
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- یکی از بزرگان سینمای موج نوی برزیل درگذشت
- واکنش سیمین غانم به اقدام جشنواره موسیقی فجر؛ از مردم جایزه گرفتهام
- برگزاری ششمین کنگره بینالمللی سلامت همراه با مشارکت همراه اول
- «مادرم بلوط» در انجمن «اشا» نمایش داده میشود
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- «پدینگتون در پرو» از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت
- آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- نوای موسیقی آذری در کهریزک / گزارش تصویری
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت