سینماسینما، محمد حقیقت-ونیز: جعفر پناهی به طور قطع از فیلمسازان سرشناس نسل جدید است که فیلمهای بسیارخوبی مثل دایره (برنده شیر طلا) بادکنک سفید (برنده دوربین طلا)، طلای سرخ و غیره را در کارنامه خود دارد و حالا بعد از ۲۲ سال با خرس نیست به جشنواره ونیز بازگشته است.
«خرس نیست»، در آخرین روز مسابقه، یعنی نهم سپتامبر ساعت ۹ بنمایش درآمد و نمایش رسمی آن ساعت ۴ و۴۵ دقیقه همین روز خواهد بود. این اثر در رده همان فیلمهای «پناهی- محور» این سالهاست که او ساخته و خود کارگردان که هنرپیشه اول فیلم هم هست (و در صحنه ها خیلی خودشیفته، بنظر میآید) باز هم پشت فرمان ماشیناش راهی کوهستان و دهکده های دوردست غرب کشور شده است تا یک (فیلم در فیلم ) دیگر بسازد. آنجا نزدیکی مرز بین ایران و ترکیه، به دو داستان عاشقانه علاقهمند میشود که یکی در این دهکده و دیگری در ترکیه اتفاق میافتد. دو داستان تیپیک عاشقانه (و کمی ساختگی) میخواهد فیلمبرداری کند، در یکی از داستانها در ترکیه، دو دلداه، به دنبال یافتن پاسپورتهایی برای رفتن به اروپا هستند فیلمساز که شبانه سعی دارد مرز را مخفیانه طی کند، سرانجام پشیمان میشود و دستیار او آنرا میسازد که خود پناهی با تلفن، اسکایپ و غیره از راه دور آنرا نظارت میکند و دیگری، در همین دهکده که در آن سکنی گزیده، میگذرد. پناهی میخواهد به مساله سنت هم بپردازد. یک مرد جوان سنتی، دختری از فامیلش را از بچگی دوست داشته که به عقد او درآمده بوده و حالا حاضر نیست او را در مقابل رقیب ازدست دهد و…
کارگردان در همان دهکده هم درحال عکسبرداری و فیلمبردای است و روزی هم درگیر مساله راست/ دروغ و سینما میشود که بارها در فیلمهای کیارستمی و دیگران دیده بودیم. همچنین گاه گداری رد پای فیلم باد ما را خواهد برد از کیارستمی در آن دیده میشود. در مجموع کل فیلم چندان موفق از کار درنیامده و کمی مصنوعی بنظر آمده است و حالتی سرهم بندی شده دارد. از سویی او که خود تهیه کننده فیلمش است، سعی کرده فیلم را ارزان (به لحاظ بودجهای) تمام کند که البته این اشکال فیلم به حساب نمیآید. سوال بسیاری از افراد در اینجا این بود که این تیپ سینمای ایران و نمایش آنها در جشنوارهها اگر از کارگردانهای شناخته شده باشند تا چه زمانی برد دارد؟ پاسخ با شماست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با کارگردان برنده جایزه اول آسیا جشنواره توکیو/ رابطه سینما و زندگی روزمره
- معرفی نامزدهای آکادمی فیلم اروپا/ رقابت سخت ۵ فیلم مهم
- سینمای فرانسه در تدارک جوایز سزار/ ۲فیلم از کارگردانان ایرانی در میان آثار به نمایش درآمده
- استقبال تماشاگران ایتالیایی از «آیههای زمینی»
- مهرجویی بیرون از مرزها/ بازتاب قتل داریوش مهرجوئی در فرانسه
- «برنادت»، زندگی پشت پرده همسر رئیسجمهوری فرانسه/ یک فیلم موفق مردمپسند
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- بخشهایی از فیلم «مرسی آقای لانگلوا»/ صحبتهای فرخ غفاری درباره شروع تاریخ سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
آخرین ها
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید