سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس
روز سه شنبه هشتم فوریه، آکادمی اسکار، ۵ نامزد نهایی بخش اسکار فیلمهای بینالمللی (غیر انگلیسی زبان) را اعلام کرد. کنجکاوی درباره یکی از این فیلم ها که قبلا ندیده بودم مرا واداشت تا با پخش کننده فرانسوی آن تماس گرفته و آنرا ببینم؛ «لونانا، گاومیشی در کلاس درس» به کارگردانی پاوو چوینینگ دورجی، از کشور بوتان که عنوان فرانسوی آن «مدرسه ای در انتهای جهان» است و از یازدهم ماه مه آینده به پرده سینماهای فرانسه خواهد آمد. این فیلم از سادگی داستان و زیبایی فوق العاده در تصویر پردازی و میزانسن برخوردار است. ماجرای آن حکایت معلم جوانی است که به منطقه بسیار دورافتاده در دل کوهستان فرستاده شده که قبلا مدرسه ای در آنجا وجود نداشته است. اهالی آنجا روزگار سخت و یکنواختی را می گذرانند. تلاش معلم جوان برای تعلیم کودکان این روستا قابل ستایش است و رفته رفته در اثر نیروی ایمان به زندگی و آینده، موقعیت این کودکان دگرگون میشود. معلم جوان در ابتدا، جای متروکه ای را تبدیل به کلاس درس میکند و نوجوانان این منطقه در کلاسی که گاومیشی هم گاه در آن دیده میشود شروع به تحصیل میکنند. کنجکاوی این کودکان روز به روز برای درس خواندن بیشتر میشود، اما در پایان دوره آنها، معلم که ماموریتش تمام شده باید به جای دیگری برود. دانش آموزان که سخت به او وابسته و علاقهمند شده اند، می پرسند برای چه آنها را ترک میکند؟ معلم پاسخ میدهد: شما آینده این مملکت هستید، همین جا بمانید و ادامه دهید …فیلم با دادن امید به این نوجوانان خاتمه می یابد. کارگردان سی و هشت ساله این فیلم، عکاس، نویسنده، بوده است. کارهای هنری خود را از سال ۲۰۱۲ شروع کرد و فیلم کوتاه قبلی او در جشنواره لوکارنو مورد توجه قرار گرفته بود. «لونانا» نخستین فیلم بلند داستانی او است که به اسکار راه یافته است و شانس بسیاری به او روی آورده است. اگرچه در امریکا کمپانی بزرگی در پشت فیلم نبوده و پخش کننده هم نداشته است.
در مورد نامزهای اسکار امسال در بقیه رشته ها، بسیاری از فیلمهای هالیوودی و کاملا حرفه ای از کمپانی های بزرگ در رشته های گوناگون نامزد شده اند و باید منتظر مراسمی پرشور برای شب اسکار بود. اما چیزی که جالب توجه بود برای فیلمهای خارجی زبان آکادمی بیشتر به فیلم های هنری توجه کرده از جمله فیلم درخشان هنری و غیر تجاری «ماشین مرا بران» از ژاپن، که حتی در بین نامزدهای چهار رشته اصلی و بااهمیت جایزه اسکار قراردارد. این نشان میدهد که در چند سال اخیر آکادمی اسکار در مورد استعدادهای بین اللمللی بسیار بازتر و هوشمندانه تر عمل میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است