مراسم یادبود عباس کیارستمی، پنجشنبه ششم آبان ماه با حضور احمد کیارستمی، سیدمحمد بهشتی، لیلی گلستان، علیرضا سمیع آذر و… در شهرکتاب فرشته برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این مراسم که شب گذشته به مناسبت یادبود عباس کیارستمی برگزار شد، فیلم کوتاه «در ستایش هفتادسالگی» ساخته ابراهیم حقیقی، برای حاضران نمایش داده شده که گفتوگویی درباره هفتادسالگی با عباس کیارستمی، آیدین آغداشلو و محمد احصایی بود.
سیدمحمد بهشتی در این مراسم درباره عباس کیارستمی گفت: سینماگری نداریم که به اندازه کیارستمی پرهیز رسانهای داشته باشد و در عین حال هیچکس به اندازه او در رسانهها مطرح نشد. زندگی کیارستمی بسیار آموزنده است. او با بادهایی که میوزید، نمیلرزید و راهش را ادامه میداد و مثل آب هیچوقت متوقف نمیشد.
مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه تا زمانی که زندهایم باید نبود مرحوم کیارستمی را تسلیت بگوییم؛گرچه او با کارهایش در ذهن ما هست، اظهار کرد: زمانی که در فارابی بودم فرصتهای زیادی بود که با مرحوم کیارستمی صحبت میکردیم و هیچ جلسهای نبود که برای من لذتبخش نباشد و نکتهای به یادماندنی نداشته باشد. در حالی که ظاهراً برای کارهای جاری با هم ملاقات داشتیم اما همیشه نکاتی میدید و آنها را به نوعی بیان میکرد که نمیشود از ذهن پاک کرد. وقتی یکی از فیلمهای او در یکی از جشنوارههای خارجی جایزه برده و خیلی سر و صدا کرده بود پس از بازگشت به ایران پیش من آمد و گفت: آنجا وقتی کسی موفقیتی کسب میکند یک آتشبازی عظیم برایش برپا میکنند اما فقط همان شب است و فردا فراموش میشود، ولی در ایران برای چنین کسی فقط یک چراغ روشن میکنند اما همیشه روشن میماند.
بهشتی با بیان اینکه کیارستمی خیلی ناسیونالیست بود و ایران را بسیار دوست داشت، گفت: روزی برای من تعریف میکرد که برای اکران یکی از فیلمهایش در فرانسه در یک سالن سینما حاضر شده بود و آنجا تعدادی بچه دبستانی برای دیدن فیلم آمده بودند و معلم آنها به بچهها میگفت که بعد از دیدن فیلم اگر ایران را روی نقشه پیدا کردید، آن نقشه را به عنوان بلیت بیاورید و همراه با پدر و مادرتان یک بار دیگر فیلم را ببینید. کیارستمی با اینکه در ظاهر، آدم سنگدلی بود و خیلی دیر میخندید یا محزون میشد، میگفت آنجا نتوانستم جلوی اشکهایم را بگیرم.
او با بیان اینکه همه آثار کیارستمی ارزشمند است اما «خانه دوست کجاست؟» عطر و طعم سینمای ایران را در خود دارد، ادامه داد: این فیلم، از نظر کمّی فیلم خیلی بزرگی نیست اما به لحاظ کیفیت بسیار بزرگ است. روزی یک ایرانشناس خارجی به شیراز رفته بود و سراغ «آب رکنآباد» را که حافظ زیاد از آن حرف زده گرفته بود و زمانی که یک جوی کوچک آب را به او نشان داده بودند تعجب کرده بود و انتظار داشت که چیزی مثل رود نیل را ببیند! سینمای کیارستمی از جنس آب رکنآباد است و این هنر اوست که به آن عظمت نیل میدهد.
بهشتی افزود: وقتی فیلم «کلوزآپ» را میساخت به من گفت قرار است فردا در دادگاه فیلمبرداری کنیم تا فیلم تکمیل شود. وقتی فیلمبرداری تمام شد پیش من آمد و گفت: اگر در ایران نبودیم نمیشد این فیلم را اینطور ساخت که امروز تصمیم بگیریم و فردا بسازیم. ما معمولاً یا از لنز «تله» اطرافمان را میبینیم یا از لنز «واید» اما او از معدود کسانی بود که از یک لنز «نرمال» جهان را تماشا میکرد و واقعیتهای اطرافش را میدید.
وی با بیان اینکه سینماگری نداریم که به اندازه کیارستمی پرهیز رسانهای داشته باشد، گفت: در عین حال هیچ کس به اندازه او در رسانهها مطرح نشد. به قول مولانا «آب کم جو تشنگی آور به دست، تا بجوشد آبت از بالا و پست»؛ از این نظر زندگی کیارستمی بسیار آموزنده است. او با بادهایی که میوزید نمیلرزید و راهش را ادامه میداد و مثل آب هیچوقت متوقف نمیشد.
منبع: ایلنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- مشق شب کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- مستند «کیارستمی مشغول کار است» به کن میرود
- جایزه دوربین طلای کیارستمی به برگزیدگان یک جشنواره
- بدون امکان خودکشی، سالها پیش خودم را کشته بودم/ خلاصه داستانی که کیارستمی برای «طعم گیلاس» نوشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا