حبیب ایلبیگی در آستانه یک ساله شدن فعالیتش در این سمت و برگزاری جشنوارهی فیلم فجر ، توضیحاتی درباره روند کاری این معاونت ارائه کرد و درباره شیوه نظارت و ارزشیابی این دوره از جشنواره فیلم نیز نکاتی را متذکر شد.
وی در این گفتوگو خاطر نشان کرد: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلمهاست. به طوری که این مسئله مهمترین مشکلی است که امسال در فیلمهای جشنواره داشتهایم و تلاش کردهایم بخش عمدهای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلمها در این زمینه مشکل اساسی دارند.
ایلبیگی با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممنوعیت سیگار کشیدن گفت: این وزارتخانه نیز به این موضوع توجه جدی دارد، به همین دلیل از دوستان سینماگر و سازندگان فیلمهای سینمایی میخواهیم به شکل جدی به این مسئله توجه داشته باشند، زیرا اگر با صحنههای مکرر کشیدن سیگار در فیلمها روبرو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.
سیگار کشیدن در فیلمها عادی نشود
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بار دیگر خطاب به سینماگران هشدار داد: سیگار کشیدن در فیلمها عادی نشود و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم این موضوع به شکل روالی طبیعی در فیلمها وجود داشته باشد.
ایلبیگی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین اصلاحیههای فیلمها مربوط به همین صحنههای سیگار کشیدن است.
پروانه نمایش فیلمها موقتی است
او در پاسخ به این پرسش که پروانه نمایش فیلمها در جشنواره فجر موقتی است یا به عنوان پروانه نمایش دائمی تلقی میشود، تصریح کرد: معمولا رویه این است که پروانه نمایش جشنواره موقت است و مهمترین دلیل این تصمیمگیری این است که بسیاری از فیلمسازان آثارشان را در شرایطی شتابزده به جشنواره میرسانند و ترجیح میدهند اصلاحات دوبارهای داشته باشند. از سوی دیگر ما به فیلمی پروانه نمایش دائمی میدهیم که نسخه نهایی اکران خود را ارائه کرده باشد.
ایلبیگی ادامه داد: مثلا امسال بسیاری از فیلمها مدت زمانشان طولانی است که احتمالا بعد از اکران جشنواره زمان را کوتاهتر میکنند. از سوی دیگر برخی سینماگران بسته به بازخوردهایی که از مخاطبان جشنواره میگیرند، اصلاحاتی را برای اکران عمومی لحاظ میکنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این بازخوردها ممکن است روی تصمیمات شورای ارزشیابی و نظارت هم تأثیر بگذارد و اگر فیلمی در جشنواره دچار حاشیه بشود، برای اکران عمومی اصلاحیههای بیشتری دریافت کند، تصریح کرد: وظیفه ماست کمک کنیم فیلمها به سلامت کامل مسیر نمایش را طی کنند و اگر موانعی در این زمینه باشد، باید برداشته شود. در این میان شاید درصدی از این تصمیمات به ما هم برگردد ولی بخش عمده مسائلی است که خود سازندگان فیلم براساس بازخوردهای جشنواره مورد توجه قرار میدهند.
این مدیر هنری در پاسخ به اینکه چه تعداد از فیلمهای جشنواره فجر تاکنون توسط معاونت ارزشیابی و نظارت بازبینی شدهاند، توضیح داد: تقریبا تمام فیلمها دیده شدهاند. خوشبختانه بین ما و هیأت انتخاب و دبیر جشنواره همکاری خوبی صورت گرفته است. شرایط جشنواره ایجاب میکرد که ما در معاونت نظارت مانعی برای فیلمها ایجاد نکنیم و دست جشنواره برای انتخاب آثار باز باشد. البته فیلمهایی هم که دیدیم مشکل خاصی نداشتند.
پایان امیدوارکننده فیلمها
ایلبیگی در پاسخ به این پرسش که آیا آن گونه که گفته میشود بیشتر فیلمها فضای تلخ دارند؟ توضیح داد: حتی اگر بعضی فیلمها فضای تلخ داشتهاند اما اغلب آنها پایان امیدوارکننده دارند و آن گونه که در بعضی اظهارنظرها مطرح شده فیلمها تلخ نیستند.
وی اضافه کرد:از سوی دیگر در حمایتهایی که انجام دادهایم تلاش کردهایم خانواده ایرانی، سبک زندگی اصیل ایرانی و… را مورد توجه قرار بدهیم و خوشبختانه در این زمینه روندی رو به رشد داریم. اما نمیتوان توقع داشت یک باره همه چیز تغییر کند و چهره سینما عوض شود و مثلا همه فیلمها پایان خوش داشته باشند چرا که چنین چیزی شدنی نیست اما فعلا در این مسیر حرکت میکنیم.
ایلبیگی با اشاره به برخی اظهارنظرها که در سالهای گذشته مطرح میشد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم فجر و آثارش چه ارتباطی به پیروزی انقلاب اسلامی دارد، خاطر نشان کرد: اتفاقا جشنواره بینالمللی فجر یکی از مهمترین رویدادهایی است که به جشن پیروزی انقلاب میپردازد و باید خدا را شکر کنیم بر سر حضور در همین جشنواره بین فیلمسازان ما دعواست و این نکته مهمی است.
این مدیر هنری افزود: البته طبیعتا تعدادی از هنرمندان در این رویداد حضور ندارند و ممکن است معترض باشند و از آنجا که این جشنواره به عنوان جشن ملی سینما قلمداد میشود ای کاش میتوانستیم با مشارکت هنرمندان بیشتری آن را برگزار کنیم و با سعه صدر برخی از آنان را وارد جشنواره کنیم. البته نظر آقای حیدری به عنوان دبیر جشنواره قابل احترام و خیلی خوب است که سر حرفمان بایستیم و تغییری در ترکیب فیلمها ندهیم. اما از آنجا که برخی سینماگران هم علاقهمندند آثارشان در جشنواره باشد کاش میتوانستیم شرایط را برای حضور آنها فراهم کنیم.
ایلبیگی با اشاره به موضوعات بعضی از آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر به ایسنا گفت: امسال فیلمهای زیادی در ارتباط با انقلاب، دفاع مقدس یا مسائل منطقه داریم که نسبت به دورههای پیش آثار در این ژانرها پررنگتر است و آثار قابل توجهی درباره جانبازان، شهدا، سوریه، حوادث پیش و بعد از انقلاب و… داریم که امیدواریم بدرخشند و به خوبی دیده شوند.
منبع : ایسنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش اول
- ۱۰ نکته خواندنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- با هنرمندانی که به تیپ ما نمیخورند تعامل دارم!/ فیلم منتخب نماینده مجلسی که گفت فیلم نمیبیند
- پاسخ یکی از داوران جشنواره فجر به یک سئوال/ چرا فیلمهای تبریزی و موتمن جایزه نگرفتند؟
- به روایت یک شاهد عینی / جشنواره فجر و کیفر خواست نسل امروز از نسل قدیم
- بهترین های جشنواره سی و چهارم از نگاه نویسندگان “سینماسینما”
- تلویزیون مردم را به شبکههای مجازی کشاند
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر -۱
- فرش قرمزهای روز پایانی جشنواره فیلم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم لاک قرمز
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خشم و هیاهو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود