سینماسینما، علی پاکزاد – شمس لنگرودی معتقد است سینمای شاعرانه نیاز به المانهایی دارد که اکنون در افراد و جامعه ما دیده نمیشود. او سینمای عباس کیارستمی را شاعرانهترین سینمای ایران میداند.
به گزارش سینماسینما،شمس لنگرودی یکی از شاعران برجسته است که اکنون سراغ بازیگری آمده است. او این روزها در حال بازی در «دوباره زندگی» به کارگردانی رضا فهیمی است. «احتمال باران اسیدی» از مهمترین تجربیات شمس لنگرودی در سینما بوده است.
شمس لنگرودی در گفتوگو با سینماسینما، درباره ارتباط بین شعر و سینما گفت: «شعر را باید ریشه تمام هنرها بدانیم. شعر این قدرت را دارد که روی سایر حوزههای هنری تاثیر بگذارد. اما در موسیقی یا هنرهای تجسمی چنین تاثیرگذاری دیده نمیشود. البته باید بگویم که جایگاه شعر در عصر حاضر مطلوب نیست و آن ارزش گذشته را از دست داده است. اگر بخواهیم درباره سینما و شعر صحبت کنیم باید اشارهای به سینمای شاعرانه داشته باشیم در این نوع سینما پیوندی عمیق بین این دو هنر نظاره میکنیم. معتقدم که چنین سینمایی در ایران وجود ندارد و برای خلق این سینما نیاز به المانهایی است که اکنون کمیاب هستند. فیلمبرداری در شبهای زمستانی و مه آلود بیانگر سینمای شاعرانه نیست. سینمای شاعرانه باید زبان استعاری داشته باشد و جوهره شعر، تا سینمایی شاعرانه خلق شود.»
او ادامه داد: «سینمای شاعرانه بسیار دشوار است به همان اندازه که کار در سینمای طنز مشکل است. اکنون مشاهده میکنیم فیلمهایی با مضمون شعر و طنز ساخته میشود. اما به حدی این آثار سخیف هستند که نمیتوان به آنها پرداخت. کارگردانی میتواند سینمای شاعرانه خلق کند که جوهر و استعداد این دو حوزه را با هم داشته باشد. برای مثال آقای کیارستمی یک شاعر فوقالعاده و یک فیلمساز درجه یک بود. مانند او دیگر نخواهیم داشت. خود آقای کیارستمی در یکی از مصاحبههایش گفته بود که از شعرهای احمدرضا احمدی در ساخت فیلمهایش تاثیر میگیرد.»
لنگرودی اضافه کرد: «یکی از آفتهایی که این روزها بازیگران ما به آن دچار هستند، ارائه بازیهای یکنواخت و تکراری است. به شخصه مایل هستم که در فیلمها نقشهای متفاوتی داشته باشم و تجربیات جدیدی کسب کنم. به هیچ عنوان مایل نیستم که در سینما نقش شاعر یا نویسنده را بازی کنم.»
بازیگر فیلم «دوباره زندگی» ادامه داد: «همکاری با رضا فهیمی تجربهای خوبی بود. فهیمی اعتقاد داشت که بازی من باید دچار تغییراتی شود و تفاوت عمدهای نسبت به بازی در فیلم «احتمال باران اسیدی» داشته باشد. من هم مایل هستم که در بازیگری نقشهای مختلفی را از خودم ارائه دهم. یکی از نکاتی که امروز در بازیگری به من کمک میکند، حضور در کلاسهای بازیگری «آناهیتا» بود که امروز نتیجه آن را میبینم.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- گفتوگو با شمس لنگرودی/ فرار از انزوای شاعری، به سینما علاقهمندم کرد
- برشهای کوتاه/ ویدئوی شعری با صدای شمس لنگرودی و تصاویر عباس کیارستمی
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- حضور گلاب آدینه و شمس لنگرودی شرط ساخت یک فیلم
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی