شهرام مکری، کارگردان سینما ضمن اشاره به اهمیت دورههای عملی فیلمسازی برای فیلمسازان جوان، تأکید کرد کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز تلاش برای دیده شدن در جشنوارهها ندارند.
به گزارش سینماسینما، شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما که در دومین دوره اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که در شهر همدان برگزار میشود، درباره اهمیت پرداختن به فیلم کوتاه و برگزاری دورههای آموزشی که به فضای عملیاتی و کاربردی نزدیک است، عنوان کرد: حرکت دورههای آموزش فیلمسازی به سمت فرم جدید که هم عملی و هم کاربردیتر است، در مقایسه با دورههای تئوری و محتوایی، مسالهای است که سالها فضای آموزش در فیلمسازی به آن نیاز داشته است. خوشبختانه در حوزههای تئوری پیشرفت قابل ملاحظهای داشتهایم ولی در فضای عملی آنچنان کارنامه قابل ملاحظهای در بخشهای مختلف سینما وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه امکانات و شرایط برگزاری دورههای عملی در ایران به دلیل هزینههای سنگین اجرای آن محدود است، ادامه داد: دانشگاهها، مراکز علمی و هنرستانها، آموزشگاهها و سازمانهای سینمایی و حتی انجمن سینمای جوانان ایران، بیشتر دورههای آموزشی که تا امروز برگزار کردهاند، حول محور مسائل محتوایی و تئوری بودهاست و از این منظر برگزاری هر مدل از دورههای آموزش عملی، مانند دوره «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان، با ارزش است و من به شخصه از برگزاری این دورهها حمایت میکنم.
مکری با بیان اینکه دوره فیلمسازی «ایده تا تولید» سبک جدیدی از برگزاری دوره آموزش سینمایی در ایران است، اظهار کرد: سبک برگزاری دوره «ایده تا تولید» سبکی است که در کشورهای مختلف و جشنوارههای متنوع، مانند کمپ استعدادهای جشنواره برلین و کمپ استعدادهای جشنواره بوسان نمونههای مشابه دارد و ایده این قبیل دورهها، جواب خود را به خوبی پس داده است و در نتیجه تجربه این دورهها برای اهالی فیلم کوتاه ایران و انجمن سینمای جوانان ایران میتواند بسیار مثبت باشد و یک قدم رو به جلو است.
حرکت سینمای ایران میانه دوگانه اروپا یا آمریکا؟
کارگردان «ماهی و گربه» درباره توجهی که دوره «ایده تا تولید» به مساله ژانر دارد، توضیح داد: سینمای ایران بعد از انقلاب دچار یک دودستگی شد که حاصل یک تضاد و دوگانگی ریشهدار و قدیمی بود. اینکه سینمای ایران باید طبق چه ساختاری شکل بگیرد، مساله اصلی جریانهای سینمایی ایران بوده است. یک دسته و جریان معتقد هستند که سینمای ایران باید طبق سینمای هنری و به اصطلاح سینمای اروپایی شکل بگیرد و دسته و جریان دیگر هم علاقه دارد که سینمای ایران به سینمای آمریکا با توجه به اهمیت ژانر نزدیک شود.
وی افزود: سینمای ایران و نهادهای سینمایی در هر دورهای با توجه به فضای مدیریتی خود و متناسب با فرهنگ و شرایط ایران، به سمت یکی از این دو جریان حرکت کرده است. انجمن سینمای جوانان ایران هم مدتهای زیادی به سینما با نگاه جریان اول که جریان سینمای هنری و اروپایی یا به تعبیری سینمایی با مخاطب خاص بود توجه میکرد و فضای کلی فیلمهای کوتاه را اینگونه شکل داده بود. اما در دوره جدید انجمن سینمای جوانان ایران، این ضرورت تعریف شده است که اهمیت پرداختن به ژانر برای کارگردانهای جوان روشنتر و ملموستر شود.
مکری با ذکر این مساله که در نهایت کارگردانهای جوان هستند که انتخاب میکند در کدام جریان سینمایی رشد کنند و تجربههای فیلمسازی خود را در کدام جریان شکل بدهند، گفت: تجربه پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه میتواند برای هنرجوها بسیار با ارزش باشد، اما نکته اینجا است که باید به هر دو جریان توجه داشت و اولویت دادن به یک جریان نباید به معنای حذف جریان دیگر در سینمای کوتاه باشد.
کارگردان فیلم «جنایت بیدقت» در پاسخ به این پرسش که وضعیت سینمای کوتاه و آثار تولید شده در انجمن سینمای جوانان ایران توسط کارگردانهای کار اولی را چگونه بررسی میکند، بیان کرد: من سالهای طولانی در انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت کردهام و به عنوان مدرس، داور و فیلمساز در دورههای مختلف انجمن حضور داشتهام و با ساختار کلی انجمن سینمای جوانان به ویژه دفتر تهران آشنایی دارم.
احتمال خطا در کشف استعدادها را کاهش دهیم
وی با بیان اینکه بهترین فیلمسازان ایرانی در سینمای کوتاه و بلند از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران بودهاند، عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران به غیر از حوزه توزیع و عرضه که در سالهای متمادی با مشکل رو به رو است، در حوزه تولید و آموزش توانسته رو به جلو حرکت کند و همیشه خودش را به چالش کشیده که بهترین برآیند و بازخورد را داشته باشد. انجمن سینمای جوانان ایران همیشه از تحول به سمت تازه و نو بودن نترسیده و این مساله از نقاط قوت انجمن سینمای جوانان ایران بوده است.
مکری که به عنوان استاد هنرجوهای ژانر رازآلود در دومین دوره «ایده تا تولید» حضور دارد، با اشاره به اینکه این سبک از دورهها باید ادامه داشته باشد و آموزش خط مقدم فیلمسازی است، بیان کرد: امیدوار هستم دوره «ایده تا تولید» ادامهدار باشد، با شهرها و هنرجوهای بیشتری برگزار شود و احتمال خطای اینکه استعدادهایی در روند برگزاری این دوره نادیده گرفته شوند، کمتر شود.
کارگردان و نویسنده فیلم «هجوم» در پایان درباره جشنوارهزدگی کارگردانهای جوان سینمای کوتاه و آسیب شناسی این مساله هم گفت: قبول دارم که بسیاری از کارگردانهای فیلم کوتاه جشنوارهزده هستند، اما راه و چاره دیگری ندارند و من جایگزین دیگری برای دیده شدن یک اثر برای سازنده آن ندارم؛ یک فیلمساز باید به شکلی تولید یک فیلم کوتاه را اطلاعرسانی کند؛ نمایش دهد و برای آن خبررسانی کند. در سینماهای ایران که به غیر از جشنواره و پاتوقهای فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران، محل دیگری برای اکران فیلمهای کوتاه وجود ندارد، پس یک کارگردان مجبور است که دست به دامن رسانه و جشنواره شود تا ثمره کار خود را به این شکل به نمایش بگذارد.
دومین اردوی منطقهای فیلمسازی «ایده تا تولید» ۳۱ تیرماه تا ۷ مردادماه ۱۴۰۱ بهمیزبانی انجمن سینمای جوانان همدان برگزار خواهد شد.
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- «جناکات» در یک جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با تاکید بر «بومیگرایی در ژانر»
- تولید فیلم کوتاه «زاک» پایان یافت/ روایت داستانی اجتماعی و خانوادگی در اقلیم گیلان
- کارگردان کرمانشاهی برنده جایزه جشنواره فیلم زنان آمریکا شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود