مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه «در انتهای الوند» از بیکار شدن نزدیک به ۲۵ هزار هنرمند به دلیل بحران کرونا و تعطیلی تئاتر خبر داد که بسیاری از آنها از داشتن بیمه نیز محروم هستند.
به گزارش سینماسینما، شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت «در انتهای الوند» حضور پیدا کرد و درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: تئاتر اولین هنری است که خودجوش به دلیل اینکه اتفاقی برای مردم رخ ندهد کار را از روز ۳ اسفندماه تعطیل کرد.
وی افزود: با اینحال باید بگویم که تئاتر هیچوقت تعطیل نشد. درست است که سالنهای نمایش تعطیل هستند اما دوستان من به خانههایشان رفتند و در شبکههای اجتماعی برای آگاهیبخشی مردم در مورد کرونا کار کردند. البته کارهای دیگری هم کردند و آن هم این بود که در بستهبندی سبدهای غذایی و تولید محصولات بهداشتی نظیر ماسک و لباس حفاظتی و … کمک کردند. تماشاخانه سرو، خانه تئاتر و … در این زمینه فعالیت کردند و نزدیک به ۵۰ هزار بسته غذایی با همکاری مرکز خیریه طلوع بینشانها و هنرمندان تئاتر آماده شد. فکر میکنم که بچهها با این اقدامات یک اجرای بزرگ انسانی را شروع کردند و در کنار مردمشان قرار گرفتند.
وی در مورد بیمه هنرمندان اظهار کرد: اگر از روز ۳ اسفندماه تا پایان خردادماه سالنها تعطیل باشد، چیزی حدود ۲۵ هزار هنرمند-کار تعطیل هستند که میتوان آنها را در ۷۵ عنوان شغلی متعدد دستهبندی کرد. علاوه بر این ۳۹ صنف مرتبط با تئاتر نیز که در اطراف آن هستند تعطیل شدند. یعنی درمجموع ۱۱۴ عنوان شغلی بیکار شدند. علاوه بر این، از آنجا که زیرساختها برای هنرمندان ما فراهم نیست، بچههای تئاتر حقوق ایام بیکاری ندارند چراکه بیمه تأمین اجتماعی درستی ندارند.
گیل آبادی ادامه داد: از آنجا که خود من عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر هم هستم باید بگویم که بیمه هنرمندان تئاتر اساساً هیچ ارتباطی با صندوق اعتباری هنر ندارد. هنرمندان در آنجا فقط بیمه میشوند و بر اساس قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید اهالی تئاتر را بیمه کند.
گیلآبادی تأکید کرد: خیلی زشت است بگویم که بخش فرهنگی کشور به فکر هنرمندان و نخبههای خود نیست. خود من چندین نامه به آقای رئیسجمهور نوشتم مبنی بر اینکه هنرمند ما زیرساخت لازم هنری و مدنی را ندارد و این اصلاً خوب نیست. متأسفم که بگویم حرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلا شنیده نمیشود. بنابراین صنف قدرتمندتر است و قدرت رایزنی بیشتر و بهتری دارد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت خانه تئاتر گفت: تمام خانههای ما اعم از موسیقی، تئاتر و سینما خانههایی هستند که در وزارت ارشاد ثبت شدند. البته به دلیل ارتباط و قرابتی که ۲ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار داشتند باعث شده است این خانهها در وزارت کار هم ثبت شوند. اکنون دولت موافقت خود را با این موضوع بیان کرده، ابلاغیه نیز زده است و کمیسیونها شکلگرفته و حالا آرامآرام کمیسیون باید انجمنها را بپذیرد. متأسفانه دولتهای ما این قدر کاستیهای متعدد داشتند که بیمه هنرمندان ما از بیمه کارگران شریف فصلی هم پایینتر است. علاوه بر این باید مالیات هم بدهیم. اگر بخواهم محاسبهای در این زمینه داشته باشم باید بگویم که چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد قرارداد یک تئاتری برای مالیات کسر میشود.
وی بیان کرد: در این پیچیدگی شرایط، بچههای تئاتر هیچوقت کشورشان را تنها نگذاشتند و نفس به نفس در کنار مردم خود بودند. کرونا نشان داد که هنرمند زاییده وطن خود است. بچهها در سختترین شرایط کارکردند، همین الان یکی از تیمهای ما در سیستان و بلوچستان هستند و گروه دیگر در لرستان است و بستههای غذایی را بین محرومان پخش میکنند.
گیلآبادی در مورد فعالیت خانه تئاتر برای سروسامان دادن به مطالبات هنرمندان تئاتر عنوان کرد: به جز فضاهای پشتیبانی که باید داشته باشیم، جلسات متعددی را با فضاهای دولتی برگزار کردیم. برای مثال روز شنبه با معاون رئیسجمهور در مورد این موضوعات جلسه داریم. خواستههای ما روشن است؛ اول حقوق ایام بیکاری است چون این حق بچههاست، آنان حق بیمه خود را پرداخت کردند و باید حقوق بیکاری دریافت کنند. دومی ضرر و زیان است. در کشور هر شب ۱۵۰ اجرا روی صحنه داشتیم که در حال حاضر این تعداد تعطیلشده است. اگر جمع و تفریق کنید میبینید ۷۵۰ اجرا تا آخر خرداد تعطیل هستند که نتیجه آن این است که ۲۵ هزار نفر بیکار میشوند. حقوق بیکاری آنان و ضرر و زیان آنان و البته درخواست یک بیمه معمولی جزو درخواستهای ماست. ما روز شنبه جلسهای با معاون اول رئیسجمهور داریم و دستوری به وزیر رفاه زده شده است که به این امور رسیدگی کنند. از این نوع ارجاعها زیاد داریم اما پشت گوش انداختهشده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا یارانهای از دولت دریافت نشود، گفت: همه دنیا بابت فرهنگشان هزینه میکنند اما ما برای فرهنگمان میجنگیم. در تمام دنیا فرهنگ مورد حمایت دولتی است. اساساً نباید فرهنگ را به دره عمیق خصوصیسازی هل بدهیم. نمیتوان با فرهنگ مردم بازی کرد.
مدیرعامل خانه تئاتر در پایان در مورد زمان بازگشایی سالنهای اجرا تئاتر بیان کرد: نظر ما این است که هر زمان جان مردم و هنرمند درخطر نبود و مردم میتوانستند با آرامش بنشینند و حمایت لازم صورت گرفت، میتوان تماشاخانهها را باز کرد. ما یک نظر تخصصی داریم و پزشکان نیز یک نظر تخصصی دارند که باید در کنار هم بنشیند اما تاکنون این تعامل شکل نگرفته است. امروز جلسهای در اداره کل هنرهای نمایشی است که باید دید چه خواهد شد. ما معتقدیم که جان مردم نباید اصلاً به خطر بیفتد و از طرف دیگر هم میگوییم بچههای تئاتری باید حمایت شوند.
«در انتهای الوند» به تهیهکنندگی امیرحسین آذر و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت ۷:۳۰ با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحایی روی آنتن می رود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
آخرین ها
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد
- نمایش موزیکال «کورالاین» روی صحنه میرود
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد