کارگردان انیمیشن «خوردم، خوردی» تاکید کرد که مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند.
به گزارش سینماسینما، شیدخت دژم شهابی کارگردان انیمیشن پنج دقیقهای «خوردم، خوردی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم «خوردم، خوردی» درباره برهای است که در یک جشن عروسی ایرانی به دنبال مادر خود میگردد، او در این مسیر با آداب و رسوب غذا خودن ملتهای مختلف آشنا میشود. پیش از ساخت این فیلم همیشه در ذهن خود به این فکر میکردم که ما انسانها به چه حقی میتوانیم به راحتی جان یک موجود زنده را بگیریم و برای زندگی او تصمیم بگیرد.
او ادامه داد: ایده اولیه «خوردم، خوردی» از خوردن ماهی سفید روز اول عید به ذهن من رسید؛ این تضاد بزرگیست که هر موقعیت شادیای که برای ما انسانها پیش میآید به غم و عزاداری برای دستهای از حیوانات تبدیل میشود، مثلا شب عید، ماهیها، عید قربان، گوسفندها و… البته تاکید داشتم که این مساله را به ایران محدود نکنم و اتفاقات مشابهی را که در همه جهان اتفاق میافتد، نشان دهم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: انیمیشن ایران خیلی قوی و کار شده است اما متاسفانه حتی توسط مردم کشور خودمان هم دیده نمیشود چراکه بخش اعظمی از دنیای انیمیشن ایرانی را انیمیشن کوتاه تشکیل میدهد که تنها در جشنوارهها پخش میشوند و خیلی از مردم عادی هم آنها را دنبال نمیکنند یا از وجودشان آگاه نیستند. این مسائل باعث میشود که انیمیشن ایرانی به تعدادی مخاطب خاص محدود شود که بسیار ناراحتکننده است.
به گفته دژم شهابی؛ اکثر افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت میکنند برای شرکتهای خارجی کار میسازند چون متاسفانه اغلب انیمیشن هایی که توسط شرکت های داخلی ساخته میشوند به دلیل مشکلات مالی و… نمیتوانند از حداکثر پتانسیلهای افراد استفاده کنند.
این کارگردان درباره نقش مرکز گسترش در تولید انیمیشن ایرانی تصریح کرد: مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند چراکه رشته کارگردانی انیمیشن بسیار پرکار و سنگین است و اکثر ما نمیتوانیم همزمان با تحصیل کار کنیم. مرکز گسترش با کمک مالی به دانشجویان باعث میشود که آنها روی ساخت فیلمشان تمرکز کنند و پایاننامه خوبی را ارایه دهند. البته مبلغهای دریافتی نسبت به استاندارهای جهانی پایین است.
او در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: این جشنواره مهمترین رویداد انیمیشن ایران است و من هر دو سال مشتاق برگزاری آن هستم، جشنواره جو خیلی صمیمی و دوستانهای دارد و از همه افراد و اتفاقات آن انرژی میگیرم. جامعه انیمیشن در طول این رویداد با یکدیگر ملاقات میکنند، فیلم میبینند و نقد میکنند که بسیار تاثیرگذار است، یکی از نیروهای محرکه من برای ساخت فیلم نیز این بود که اثرم را در این جشنواره ببینم و پذیرفته شدن آن بسیار برای من دلگرمکننده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- راهیابیِ انیمیشنهای «چرخ خیاطی» و «تولد» به جشنواره فیلم کودک هند
- پوستر «ناامیدی سم است» رونمایی شد
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
- نمایش مستندهایی از احمد میراحسان تا لیلی عاج/ ادامه اکران حقیقت
- «میان صخرهها» به سئول میرود
- «میان صخرهها» از ۱۸ مردادماه روی پرده میرود
- فراخوان هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- اکران مستندهای پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ نمایش سه مستند در روز یکشنبه
- رونمایی از نامواره مستند «غبار جنگ»
- اکران مستندهای شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» ادامه دارد/ نمایش ۶ مستند در روزهای یکشنبه و دوشنبه
- از کارگری تا تجارت/ «تاجر عاشق»، پرترهای از مهدی ابراهیمی دریانی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
آخرین ها
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- «کاپیتان من» در مستندات یکشنبه و «مکالمه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- علی فروتن: برای تئاتر کودک باید کلیه خود را بفروشیم
- رونمایی از ۲ کتاب در خانه هنرمندان ایران
- اهمیت لایههای زیرین قصه در فیلم کوتاه/ بازی گرفتن از نابازیگران سخت بود
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- اوائل انقلاب عده ای می خواستند سینما در کنار عرق خوری و فساد و فحشا زیر نظر منکرات باشد!
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- «کت چرمی» و «کاپیتان» مسافر هند شدند
- با نمایش فیلم «دِرب»؛ اکران آنلاین فیلمهای هنری در فیلمنت راهاندازی شد
- آل پاچینو در «کشتن کاسترو» بازی میکند/ فیلمی تاریخی درباره ناگفتهها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- حقایقی درباره علی حاتمی به بهانه سالروز درگذشت این فیلمساز مطرح
- «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ» و «اعترافها و دروغها» روی صحنه نوفللوشاتو
- پایان جوایز فیلم کوتاه مستقل لهستان با یک جایزه برای ایران
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون
- پرونده قتل داریوش مهرجویی به دادگاه مطبوعات رسید/ هیات منصفه «رکنا» را مجرم دانست
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا