درحالحاضر کارنامه عباس کیارستمی را در فیلمسازی و هنرهای تجسمی و پرفورمنس و موسیقی چگونه میبینید؟
سینمای کیارستمی برای ما از دو جهت شگفتآور بود. مؤلف، سینمای جدید و کاملی را برای ما فاش میکرد و درعینحال، این مؤلف به ما نشان میداد که میتوان بیان سینمایی را غنی کرد. با حفاظت از نمونههای سینمای بزرگ قبل از خود، او نوآوری میکرد و بهویژه، از طریق کودکان، شرایط و احساسات جدیدی را به ما نشان میداد. همچنین میدانیم او عکاس بزرگی نیز هست، با شیوهای قابلتشخیص و بسیار شخصی. عباس کیارستمی شعر کوتاه نیز میسراید؛ اشعاری بسیار متراکم، که من آنها را با همکاری همسرم، نهال تجدد، با شادمانی، به فرانسه ترجمه کردم.
ویژگی آثار کیارستمی در کجاها در تاریخ سینما و کلا تاریخ هنر قابلارجاعاند؟
کیارستمی که بهعنوان کارگردان معرفی شده، رهبر مکتب سینمایی ماندنی در تاریخ نیز هست، او هنرمندی کامل و همواره، بهدور از هرگونه خودخواهی حرفهای، در پی انتقال کشفیاتش است.
شما بهعنوان فیلمنامهنویس تحسینشده، تحلیلتان از روشمندی عباس کیارستمی در نگارش فیلمنامهها چیست؟
فیلمنامههای کیارستمی بسیار دقیقاند. اما همیشه به بیننده امکان اضافهکردن احساسات خود را در داستانی که حکایت میشود میدهد. گاهی اوقات بر بیننده است تا اتفاقی را که تنها پیشنهاد شده، روشن کند.
کیارستمی هرچه از فیلم «گزارش» به جلو حرکت میکند، قصه در فیلمهایش کمرنگتر میشود و همینطور خود را از قالب سینما جدا میکند و به هنرهای تجسمی نزدیکتر میشود- البته این گرایش مطلق نیست، چون مثلا «رونوشت برابر اصل» یک فیلم است – ولی بااینحال روح چنین نگاهی در روش کاریاش دیده میشود. انگار میخواهد خود را از قیدوبند جدا کند. این نکته را چگونه تحلیل میکنید؟
هرگز فراموش نکنیم که او از سینمای واقعیت میآید و کارش با فیلمبرداری مردم عادی و حتی کودکانی که مورد سؤال قرار میداد آغاز شده است. او را بهعنوان یک فیلمساز دور از دنیای واقعی نباید تلقی کرد. کیارستمی به سبک خود با واقعیت برخورد میکند و ما را به آنسو میبرد. فکر نمیکنم بخواهد آنچه را که ما «داستان» مینامیم ترک کند یا اینکه بهدنبال صرفا بیان زیباییشناسی برود. هر یک از فیلمهای او تجربهای نو هستند؛ چه از نظر روایتی و چه از نظر زیباییشناسی.
برخی در ایران معتقدند سینمای کیارستمی تمام شده، نظر شما چیست؟
تصور میکنم، در ایران نیز، افرادی وجود دارند که اشتباه میکنند. سینمای کیارستمی در ٣٠ سال گذشته شگفتآورترین ارمغان را بههمراه آورده است و من بهخصوص نمیتوانم آن را فراموش کنم.
به نظر شما ایشان توانسته در جریان سینمای هنری تأثیر بگذارد و موجبات الهام فیلمسازان دنیا را فراهم کند؟
هنگامی که چنین فیلمساز ارزشمندی ظهور میکند، مشکل میشود گفت آیا راهی انفرادی را میپیماید یا مسیری جدید را برای کسان دیگر میگشاید. درهرحال، او جزء معدود فیلمسازانی است که سینما را در جایی که بوده، باقی نگذاشته است.
با سیطره سینمای آمریکا و استثمار تصاویر توسط سرگرمیسازان در جهان، سینمایی از نوع کیارستمی چقدر میتواند درآینده تحمل شود و بقا پیدا کند؟
در اروپا، فیلمهای کیارستمی را مانند دوستانی که به کمک ما آمدهاند و از سینمای مؤلف حمایت میکنند، تلقی میکنیم. در مقابل فقر شگرف سینمای آمریکا، ما دست به دست هم میجنگیم و نمیتوان گفت پیروزی از آن کیست.
حتما سینمای ایران را دنبال میکنید، نظرتان درباره فیلمهای ایرانی سالهای اخیر چیست؟
ایران کشور بزرگ سینمایی است و این برای من و دوستانم آشکار است. ما همگی در انتظار فیلمهای ایرانی از کارگردانانی مثل فرهادی، پناهی و بنیاعتماد هستیم و امیدواریم که این چشمه هرگز نخشکد.
در ایران برخی از محافظهکاران و افراطیها همواره نسبت به علاقهمندی غربیها به برخی از فیلمهای ایرانی مشکوکند و به دیده تردید نگاه میکنند و گاهی این نوع فیلمسازان را به جاسوسی متهم میکنند، چون آنها را پیرو تفکرات غربی میدانند. تحلیل و پاسخ درباره این نوع نگاه چیست؟
در مورد فیلمهای خوب ایرانی هیچگونه نظر قبلیای نداریم. آنها را میپسندیم برای آنچه هستند، نه برای اینکه از ایران میآیند.
به نظر شما سینمای اصغر فرهادی چه جایگاهی در سینما خواهد داشت؟
پنج فیلم بسیار خوب از فرهادی دیدهام. او نخست فیلمنامهنویس فوقالعادهای است که هیچ موردی را به دست اتفاق نمیسپارد. برایش امید و آرزوی ادامه راه زیبایی را که آغاز کرده است دارم و هم اینکه همواره خودش باشد.
آقای کریر! این روزها مشغول چه نوع فعالیتهای هنری و فرهنگیای هستید؟
مشغول نوشتن کتابی درباره امر مرموز «صلح» هستم. همینطور با عتیق رحیمی داریم فیلمنامه مینویسیم و دیگر اینکه پروژهای نیز با «پل ورهوون» دارم.
منبع : شرق
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود