عباس کیارستمی کارگردان ایرانی که بهتازگی در جشنواره فیلم مراکش حضور پیدا کرده بود در گفتگویی با خبرنگار «ایندیوایر» از برنامههای آیندهاش سخن گفت.کیتی والش که این گفتگو را انجام داده از کیارستمی به عنوان «پدرخوانده» موج نوی سینمای ایران یاد کرده است.
وی مینویسد: «کیارستمی شبها فقط چهار ساعت میخوابد، هر سال دو سه کتاب شعر منتشر میکند و به تازگی نمایشگاه عکسی را در موزه «آقا خان» تورنتو برپا کرده بود. او در این نمایشگاه تصویر درهایی را در اندازه واقعی به چاپ رسانده که قاب همه آنها را خودش با دست ساخته است. او این کارها را در حالی انجام می دهد که در نقاط مختلف جهان به ساخت فیلم سینمایی میپردازد و به همین دلیل جرات نمیکنی از او بپرسی سرگرم انجام چه کاری است. او مردی است که دایم مشغول خلق کردن است. خودش این روند را به بیقراری همیشگی و ذاتی وجودش نسبت میدهد.»
کیارستمی که برای برگزاری یک کلاس آموزشی در پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مراکش حضور یافته بود، گفت خودش را برای ساخت فیلم سینمایی بعدیاش آماده میکند که عنوان موقتی آن «قدم زدن با باد» است. این اسمی است که او از نام یکی از کتابهای شعرش گرفته و فیلمش را در چین ضبط و فیلمبرداری خواهد کرد. این فیلم قرار است با حضور یک بازیگر زن ایرانی ساخته شود، اما کیارستمی نامی از این ستاره نمیآورد.
فیلمساز ۷۵ ساله که قصد دارد از آوریل یا ماه می سال آینده فیلمبرداری پروژه جدیدش را آغاز کند درباره کار کردن در سایر کشورها میگوید تجربه رفتن به مکانهای جدید برایش اهمیت دارد، اما عامل مهم دیگر گسترش دسترسی به آثارش و عبور از مرزهای فرهنگی است. او میگوید: دنیا با زیرنویس با فیلمهای من ارتباط برقرار کرده و اگر تصور کنیم سینما یک زبان جهانی یا یک فرم هنری است، پس نقش ویژگیهای فرهنگی یا زبانی چه میشود؟
کیارستمی به شوخی میگوید: ماه پیش در ایران «کپی برابر اصل» به فارسی دوبله شد و وقتی به تماشای آن رفتم، تازه فهمیدم بازیگرهایم از چه حرف میزنند و فیلم درباره چیست. تا آن زمان خودم هم نمیدانستم.
کیارستمی خودش را با ساخت فیلمهای کوتاه چهار و نیم دقیقهای در اطراف خانهاش در ایران مشغول کرده است. او تاکنون ۱۸ فیلم از این مجموعه ۲۴ تایی را ساخته و معتقد است فیلم کوتاه بهترین فرمت برای به تصویر کشیدن ایدههای او است.
کیارستمی قرار است در ماه فوریه راهی کوبا شود تا در کارگاههای آموزش فیلمسازی که برای کارگردانهای آینده برگزار میشود شرکت کند. او دلش میخواهد از این فرصت استفاده کند و طعم شاگرد بودن را بار دیگر مزه کند. او اضافه میکند: برای من این تنها فرصت ممکن است تا بار دیگر به یک غیرحرفهای تبدیل شوم و نگاهم به سینما را تازه کنم.
این خبرنگار میافزاید: با وجود مقاومت کیارستمی در برابر پذیرش جایگاه معلمی، طبیعی است چیزهای زیادی برای آموختن از کیارستمی وجود داشته باشد؛ چه از نظر آفرینش مسحورکنندهاش و چه از نظر نگرش فلسفی اش برای رسیدن به خودشناسی در زندگی و کارش…
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان