سینماسینما، مازیار معاونی
(امکان لو رفتن داستان وجود دارد)
شاید بهترین مجرا برای ورود به نقد نخستین ساخته سینمایی بلند محمد کارت، عنوان متفاوت آن باشد که مخاطب را پیش از تماشای فیلم دچار ایهامی کنجکاوی برانگیز میکند؛ عنوانی که در وهله نخست یکی از چهار نوع شنا در قالب یک رشته ورزشی را به ذهن میآورد ولی فقط با گذشت چند دقیقه از فیلم چرایی این نامگذاری خلاقانه بر تماشاگر معلوم میشود اما همین که یک اثر نمایشی حتی پیش از دیدهشدن روی پرده در ذهن مخاطب خود مکثی هرچند کوتاه و وسوسهبرانگیز ایجاد کند، بهخصوص برای یک فیلمساز فیلماولی ستودنی و تأملبرانگیز است.
فیلم از ابتدا تا انتها مسیر پرالتهابی را طی میکند؛ مسیری که از مرگ آغاز شده و با مرگ پایان مییابد. در حدفاصل میان این دو مرگ که اولی جان پروانه را میستاند و دومی مرگ قریبالوقوع هاشم و مصیب را گواهی میدهد، فیلمساز تماشاگر را از مسیر پروپیمانی عبور میدهد که از جایگاه نازل زن در نظام خانوادگی بهخصوص در طبقات پایین اجتماعی تا تعصب ناموسی افراطی و قانونگریز مردان همین طبقه، فقر توأمان فرهنگی و اقتصادی و سرانجام خیانت را که همه در یک بستر معمایی روایت میشوند، تماما در بطن خود دارد. حجت با بازی فوقالعاده جواد عزتی که سالهای خوبی را در دوران بازیگری خود سپری میکند، قهرمان همین مسیر پرتنش است که نیت اولیهاش برای خلاصی برادر بزرگتر از طناب مرگ به نتیجهای کاملا معکوس میانجامد.
«شنای پروانه» دو نقطه قوت بزرگ دارد که نمیتوان به آسانی از کنارشان عبور کرد، اولی ضرباهنگ دقیق و سنجیده کار است که در تمام حدود دو ساعت زمان فیلم که زمانی بیشتر از اکثریت آثار سینمایی است، نمیافتد و تماشاگر را درگیر و متصل با روایت نگه میدارد و دوم شیوه گرهگشایی چالش بزرگ فیلم یعنی شناسایی هویت آمرین و عاملین تصویرگرفتن غیرقانونی از استخر زنانه است که برای روایت آن مسیر دقیق و فکرشدهای پیموده شده است؛ آنگونه که تا زمانی که زن اجیرشده توسط مصیب لب به اعتراف باز نکرده کمترکسی میتواند ادعا کند که خیانت مصیب به ولینعمتش (هاشم) و طراحی بیآبروکردن او و تبعات بعدیاش از سوی او را پیشبینی میکرده است. اگرچه غافلگیری بزرگتر و درواقع اصلی و اساسی اثر بازهم فراتر از این است و درست هنگامی که پابهپای حجت از نامردی مصیب (حتی اگر در حق یک لات آسمانجلی مانند هاشم باشد) ناراحت و در انتظار گیرافتادن و تقاص پسدادنش هستیم، فیلمساز تلنگر واپسین خود را محکمتر از ضربههای قبلی وارد میکند؛ وقتی که معلوم میشود مصیب با طراحی توطئه ضبط فیلم در استخر زنانه درواقع جواب ناجوانمردی هاشم و تعرض ناموسیای که به دستور او انجام شده را داده و آنجا که یقین حاصل میکنیم ادعای مصیب مبنیبر آلتدست قراردادن حجت و تبدیل او به یک حملکننده مواد مخدر درست و بینقص است، انگار که صورتمسئله برایمان تا حدودی عوض میشود، درست در چشم برهمزدنی نفرت اولیهمان از مصیب که با توطئهاش باعث مرگ یک زن جوان بیگناه و رفتن شوهر متعصبش زیر تیغ اعدام شده، به نفرت توأمان و بسیار بزرگتر از هاشم و مصیب بدل شده و درونمایه فیلم هم که تا آن لحظه بیشتر بر جوهره واکنشهای متعصبانه و فقر فرهنگی استوار بوده، بهسوی آثار مافیایی (البته در شکل و شمایل بومی و ایرانیاش) تغییر جهت بیشتری میدهد؛ بدون اینکه براثر این تغییرات ناگهانی فیلم متحمل لطمات دراماتیکی بشود که نمونههایش را در آثار سینمایی دهه اخیر زیاد دیدهایم.
یک وجه مهم فیلم که به نظر لازم است به آن پرداخته شود، سکانس آزادسازی اولیه مظنونین به آدمفروشی است که براثر اعتراض زن و خواهر حجت آزاد میشوند اما درست در لحظهای که تماشاگر امکان اعترافگیری از آنها را از دست رفته میبیند و خود را برای ازسرگیری جستوجوهای حجت و افتادن احتمالی ضرباهنگ اثر آماده میکند، حجت و شوهرخواهرش با تفنگ مخصوص بیهوشکردن حیوانات به صحنه برگشته و دوباره متهمان را گیر میاندازند، نمونه پررنگی از ترفند آشناییزدایی که با غافلگیرکردن تماشاگر به دوباره جمعشدن حواس او و ادامه اتصال محکمش با فیلم منتهی میشود، هرچند میتوان کمی سختگیرانه به فیلمساز خرده گرفت که حجت و شوهرخواهرش چگونه در دقایقی کوتاه آن اسلحه مختص بیهوشی را آنهم از یک انبار متروکه گیر آورده و بلافاصله به تعقیب و دستگیری دوباره متهمین به آدمفروشی پرداختند؟! به نظر فیلمنامه در این فراز داستانی جای کار بیشتری داشت و باید زمینههای منطقی و باورپذیرتری برای چینش این فراز در روایت چیده میشد.
مطلب را با اشاره به بازیهای خوب تمام بازیگران نقشهای شاخص فیلم به پایان میبرم که مطمئنا به غیر از تواناییهای ذاتی بازیگران چهره و گمنامتر کار، بخش قابلتوجهی از این نقشآفرینیهای خوب را هم باید به حساب محمد کارت گذاشت که در اولین حضور خود در سینمای بلند داستانی گام مهمی برداشته و نوید ظهور یک فیلمساز خوب و صاحبقریحه را میدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست