سینماسینما، ندا قوسی
گروتسک نوعی طنز است که در خود سیاهیها و تلخیها را به تصویر میکشد، اما با شیوهای عجیب، غریب و نامتعارف. این طنز و مضحکه بیشتر از آنکه بخنداند و شاد کند، مخاطب را تلخکام میکند و شاید اصلا به وحشت هم بیندازد؛ بیگمان فیلم «کتاب آشپزی» یک گروتسک تمامعیار به شمار میآید.
این مضحکه تلخ از یک دنداندرد ساده شروع میشود؛ دردِ دندان عقل. دندانی که به گفته مثلا دندانپزشک شلخته و یلخی فیلم، «قبل از اینکه به جنون برسد، باید بکشی!» اما داستان در آن دندان و فک دردمند خلاصه نمیشود و با تیتراژ مضحک ولی انفجاری و تند نشانمان میدهد که قرار است داستانی ببینیم به اسم «کتاب آشپزی»، اما پر از صور خیال و دنیایی از غرایب. فیلم در جای جای خود موسیقی ضربهای و کوبندهای را به گوش میرساند که نشانِ هشدار و اتفاقی است قریبالوقوع در یک چهارشنبه سوری عجیب. اتفاقی که حضور اجسام غیرعادی و سفینههای فضایی ناآشنا خبر از وقوعش میدهند.
کیو، با بازی روان، نرم و راحت ابراهیم عزیزی، که با پیراهن هاوایی و کاپشن پاییزه و شلوار جین کهنه، در هیئتی مضحک و ملنگ(!) میبینیمش، خود در وقوف تماشاگر بر اینکه چیزهای عجیب و غریبی را باید به عنوان بدیهیات بپذیرد، نقش اساسی دارد. بدون به رخ کشیدن و ادا و اصول، بلکه خیلی جاافتاده و قابل قبول ما هم به عنوان بیننده، همه چیز را قبول میکنیم. کیو راننده آژانسی خسته و بیهدف است که همواره لبخندی بیمعنی بر لب دارد؛ رانندهای که قبلا سرآشپز ماهری بوده و اتفاقا از دستور غذاهایی که بلد است و منوهایی که میشناسد، کتاب آشپزی نوشته.
فیلم با سوار شدن کیا، با نقشآفرینی امیرحسین طاهری بر اتومبیل کیو، مسیر جدید خود را آغاز میکند. پرسههای این دو آدم در خیابانهای متنوع تهران، با ساختمانهای بلند و کوتاه، ادامه فیلم را رقم میزند؛ دو آدم که در ظاهر نامتجانساند، ولی اتفاقا خوب با هم رفیق میشوند. از جمشید کچل حشیش میگیرند و بار میگذارند! بشقاب پرنده در آسمان میبینند! سراغ بهروز نامی میروند که در لپتاپش چیزهای غیرعادی دارد! هم او که وقایع عجیب و فضایی سال ۶۵ و (۲۸ شهریور) ۵۵ را به آنها یادآور میشود! و سرآخر با آمدن دکتر نامی- که کیفش مهمتر از خودش است- به خانه بهروز و مرگ دکتر (پرش غیرمترقبهاش از ایوان خانه بهروز)، مسیر کیا و کیو از هم سوا میشود. کیا کیف را برمیدارد و خود بهتنهایی سراغ ماجرای مربوط به آن دعوتنامه مرموز میرود. دعوتنامه مربوط به مراسمی است که شباهت غیرقابل انکاری به آیین غیرمعمول فیلم «چشمان بازِ بسته» کوبریک دارد. قرعه به نام کیا میافتد و انگار او از بین میرود تا بقیه بیشتر نیرو بگیرند! اما خرده داستان دیگری روایت میشود از نوازندهای که پیشنهاد کار نانوآبدارِ نواختن برای مراسم غریبِ شبانه را از آگهی روزنامهای مییابد که دور فلافل پیچیده شده. اینچنین او میشود نوازنده چشمبسته آن آیین نامربوط در آن شب تاریک. او چشمبسته برای آدمهای پنهان پشت صورتکهای نامعمول که ما غیر از کیا، کی بودن هیچکدام را نمیدانیم و نمیشناسیم، مینوازد و احتمالا قربانی نیز میشود.
درنهایت ناشری غیرعادی در خانهای غیرمعمول، با صداهای نامربوط، که بابت چاپ کتاب آشپزی کیو، چک خوش رنگ و عددی به او میدهد، حسن ختام فیلم میشود. همه این جهان خیالانگیز در فیلمی ۹۰ دقیقهای روایت میشود. داستان انسجام چندانی ندارد، ولی تنوع و نامتعارف بودنش، اتفاقا و انصافا آن را جذاب و کنجکاویبرانگیز میکند. جذابیت کار به خاطر تنوع و تکرارهای متناسبِ موتیف ها و نمادهای تازهای است که کمتر جایی نمونهاش را دیدهایم. همچنین بازیهای بهاندازه و خوشاکت (بهجا لاقید و بهجا جدی) آن را دیدنیتر میکند. در مجموع، «کتاب آشپزی» شاید شاهکار و برجسته نباشد، اما در شلوغ و پلوغ و درهم برهمی سینمای ایران که با ریختوپاشهای کثیف برای فیلمهای بهدردنخور، دیگر نمود و نمایی چندان ندارد، گروتسکی کمنمونه است که بهحق میتواند نام هنر و تجربه را با خود به یدک بکشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- رازِ سربهمهرِ لو رفته/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
آخرین ها
- بیتا فرهی به خانه ابدی برقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت
- تجلیل از مارک رافلو در جشنواره سانتا باربارا/ جایزه برای مکاشفه
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش جدید
- اهدای تندیس ملی رضایتمندی مشتری به همراه اول
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- فراخوان همراه اول برای توسعه ایده، راهکار و محصول مبتنی بر ۵G
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- تفاهم معاونت علمی ریاستجمهوری و همراه اول برای توسعه اولین فبلب IoT کشور
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- در جستوجوی وطن/ نگاهی به فیلم «بروکلین»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- راهکار پلیس فتا برای مقابله با «فیکنیوزها» در سینما؛ شکایت کنید
- فوت بازیگر فیلم سینمایی «هامون»/ بیتا فرهی درگذشت
- «مرزها نمیمیرند» در اسلوونی