کارگردان «بانوی عمارت» با اعتقاد بر اینکه نقشفروشی در تلویزیون و سینما رواج دارد، گفت: «به عقیده من کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب برای نقشها استفاده کند و نباید سرمایهسالاری در این میان برای انتخاب نقشها سرنوشتساز باشد.»
به گزارش سینماسینما، عزیزالله حمیدنژاد درباره پدیده نقش فروشی و آثار آن در تلویزیون، گفت: «متأسفانه من درباره نقش فروشی زیاد شنیدهام و بعضی از آثار را که نگاه میکنم مشخص است که نقش به صاحب نقش سپرده نشده است، یعنی آن نقش به آدم شایستهای سپرده نشده است و اجرای بازی داد میزند که به نوعی گزینش شده است که انگار پشت پرده مسائل مالی تعیین کننده بوده است.»
این کارگردان که همواره در ساخت آثارش از بازیگران و نابازیگران جدید بهره برده است، ادامه داد: «رواج نقش فروشی به روند کیفیت تولید در سینما و تلویزیون آسیب میزند و از طرفی بسیاری از بازیگران تئاتر که سالها تلاش کرده و زحمت کشیدهاند، به یک مراحلی رسیدهاند که باید از آنها به عنوان استعدادهای هنری بهره برداری شود، اما متأسفانه آنها منزوی میشوند، چرا که نمیتوانند نقشی برای خود در این شرایط دست و پا کنند. به عقیده من، کارگردان باید تلاش کند که از استعدادهای شایسته و مناسب نقشها استفاده کند و سرمایه سالاری در این میان نباید در انتخاب نقشها سرنوشت ساز باشد.»
او با اعتقاد بر اینکه وظیفه کارگردان و تهیهکننده ساخت فیلم و سریال با کیفیت و در شأن مخاطب است، درباره بها دادن به نابازیگران و نقش فروشی برخی گفت: «صدا و سیما باید ساز و کار درستی در استفاده از بازیگران رقم بزند. من به عنوان کارگردان معتقدم که میشود از بازیگران حرفهای استفاده کرد، از بازیگران تئاتر استفاده کرد، در عین حال از نابازیگر هم با تمرینات زیاد بازیگر ساخت. نه اینکه هر کسی که از راه رسید جلوی دوربین بیاید و بازی کند. این اتفاق به اثر هنری آسیب میزند به هرحال میتوانم بگویم دوست دارم تمام کسانی که استعدادی در بازیگری دارند میدانی به آنها داده شود تا آنها با پشتکار و تمرینات مداوم بتوانند استعداد خودشان را نشان دهند و شکوفا شوند.»
کارگردان «بانوی عمارت» در پاسخ به این پرسش که آیا عواملی چون نبود بودجه برای ساخت یک اثر میتواند دلیلی برای حضور نابازیگران و فروش نقش باشد؟ گفت: «به عقیده من بودجه لازم برای استاندارد سازی تولید باید تأمین شود اما صرفاً کمبود بودجه در تلویزیون عاملی برای نقش فروشی نیست که باعث شود نقش فروشی رواج پیدا کند، کارگردان باید تلاش کند استعدادهای جدیدی کشف کند. کشف استعداد خودش یک حرفه و هنر ویژهای است. نقش فروشی هم آسانترین و کوتاهترین راه است که این روزها انتخاب میکنند و این به کل کار آسیب میزند.»
حمیدنژاد در بخش دیگری از گفتوگوی خود با بیان اینکه رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است، درباره عملکرد تلویزیون در این زمینه اظهار کرد: «به عقیده من استفاده کردن از سلبریتی برای جذب مخاطب یکی از نقاط ضعف تلویزیون است. تلویزیون باید متخصصان در امور مختلف را تربیت و استفاده کند. استفاده از شهرت یک بازیگر یا سلبریتیهایی در حوزههای دیگر در وهله اول به شخصیت حرفهای همان سلبریتی آسیب میرساند، چرا که این کار باعث میشود خود آن سلبریتی از فعالیت خود دور شود و به فراموشی سپرده شود. در ثانی وارد عرصهای میشود که تخصص و تجربه لازم رو ندارد.»
این کارگردان در بخشی دیگر از گفت و گو درباره حضور سلبریتیها به عنوان مجری در تلویزیون نیز گفت: «مجریگری و شومنی خود یک تخصص ویژه است و حداقل کار هر بازیگری نیست. مجری حتماً باید از صدای رسا و خوبی برخوردار باشد علاوه بر آن از دانش و اطلاعات وسیعی باید برخوردار باشد تا بتواند با مخاطب در هر شرایطی ارتباط برقرار کند. بنابراین مجریگری تخصص ویژهای است و بهتر است به اهلش سپرده شود.»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- سلبریتیها از اجرای برنامههای تلویزیونی منع میشوند؟
- گفتوگو با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت:سعی کردم از سینمای علی حاتمی فاصله بگیرم
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
- فیاضی: چک نقش فروشی در سینما را دیده ام
- برای پخش از شبکه سه/ تصویربرداری «بانوی عمارت» در کاشان به پایان رسید
- افشاگری بازیگر زن از شیوه تازه نقشفروشی در سینما
- تصویر برداری«بانوی عمارت»ادامه دارد/ جدیدترین ساخته حمیدنژاد در کاشان/ تصویر
- حمید نژاد دومین سریال خود را مقابل دوربین می برد
- کاریکاتور تند وتیز روزنامه صبا درباره نقش فروشی در سینمای ایران
- جستوجوی معنویت در زندگی شهری
- اگر نگاه دهه ۶٠ به مقوله سینمای دفاع مقدس وجود داشت فیلم میساختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»