
به گزارش سینماسینما، «تلاش میشود آمار فیلمهای اکراننشده به صفر برسد»!همین جمله که به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، کافی بود تا موافقان و مخالفان این بحث در مواجهه با یکدیگر صفآرایی کنند. صحبتهای مختلف دو طرف چه در فضای رسمی و چه در شبکههای مجازی (که معمولا در واکنش به صحبتهای منتشرشده، ایراد میشود) زخم دوباره فیلمهای توقیفی را نمایان کرد؛ زخمی که بر پیکره سینمای ایران از سالها پیش بوده و هنوز هم هست.
همین چندی پیش بود که وقتی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت از تلاش برای رفع توقیف فیلمهایی که با سد توقیف روی پرده نرفتهاند به میان آورد، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی در گفتوگویی رسانهای از پاسخ به سوالاتی حرف زد که وزیر ارشاد باید بدهد. او گفته بود سوال ما از وزیر فرهنگ و ارشاد این است که بههرحال این فیلمها به دلایلی توقیف شدهاند و اگر امروز هم قرار باشد دوباره اکران شوند، باید دلیلی داشته باشد. احسان قاضیزاده میگفت: باید توضیح داده شود که چرا این فیلمها باید اکران شوند.
در همین حال اما پروانه سلحشوری دلیل مشخصی را برای رفع توقیف فیلمها بیان کرد: ما چند نقطه نظارت در زمینه فیلم داریم. اگر این نظارتها درست انجام شود، دیگر نیازی نیست یک فیلم با آن همه هزینهای که برایش میشود، پس از اکران متوقف شود. این دلیل که عضو کمیسیون فرهنگی آورده به احتمال زیاد، مهمترین دلیل برای جلوگیری از توقیف نشدن فیلمهاست. فیلمهایی که برای تدارک ساخت خود کلی نیرو استخدام و هزینههای زیادی هم صرف بکارگیری نیروها میکنند و وقتی اکران نشوند در حقیقت عملا از چرخه اقتصادی کنار گذاشته شدهاند.
درباره همین موضوع اصغر مسعودی، نایبرئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یک فیلم و اثر وقتی تولید میشود، صرفا نباید به هزینهای که شده توجه کنیم چون هزینه مالیاش که البته مهم است، مثلا چندمیلیارد تومان خواهد بود، اما مهمتر از این هزینه مالی، فشارهای روحی و روانی است که بر تیم تولیدکننده اثر وارد میشود. حتی ممکن است این تیم دچار تبعاتی مانند افسردگی شوند، بنابراین نباید فقط از هزینههای مالی صحبت کرد.
مسعودی در ادامه بر این موضوع هم تأکید داشت: برای جلوگیری از این تبعات باید نظارتهایمان را تقویت کنیم. اگر این نظارتها بهطور کامل انجام شود، دیگر شاهد ضررهایی که به افراد و حتی بیتالمال وارد میشود، نخواهیم بود. به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وقتی در برخی از این فیلمها دقیق میشوید، متوجه خواهید شد در بسیاری از موارد با اصلاحات جزیی فیلم قابل پخش میشود و موضوع قابل حل است. او این را هم گفت: اگر میخواهیم این مشکلات به وجود نیاید و کلی متضرر در بدنه سینما و کلا بدنه فرهنگ بهجا نگذاریم باید نظارتها را قوی کنیم. نظارتها هم بهطور طبیعی حول چند محور است؛ یا قانون است که همه ما باید به آن پایبند باشیم یا منویات رهبر معظم انقلاب است که در موضوعات فرهنگی ایراد فرمودهاند. اگر بتوانیم همین موضوعات را رعایت کنیم، کفایت دارد و وزارت ارشاد هم بعد از لحاظ کردن این موضوعات باید محکم پشت تصمیماتی که سازمانهای زیرمجموعهاش میگیرد، بایستد.
نایبرئیس اول کمیسیون فرهنگی درباره وضع فیلمهای توقیفی گفت: نمیشود درباره همه این فیلمها به یک شیوه عمل کرد. باید بهصورت مصداقی درباره هر کدام از آنها حرف بزنیم و اقدام کنیم. آنجایی که فرد خاطی بود و همه مرزهای قانونی و… را درنوردیده بود باید با او برخورد شود و در مواردی هم با اصلاحاتی باید اکران شود. او به توضیح نگاه کمیسیون فرهنگی پرداخت و گفت: نگاه کمیسیون فرهنگی این است که اگر اشکالی وجود دارد، اصلاح شود. او ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی با توجه به شناختی که من از دوستان دارم چه دوستان اصولگرا و چه دوستان اصلاحطلب هر دو به اصولی پایبند هستند و نگاهشان اصلاحی است.
مسعودی معتقد است که با پرداخت پول نمیتوان هزینههای تولید فیلم را جبران کرد. او گفت: وقتی اثری تولید شد و بعد از اکرانش جلوگیری کردیم حتی با پرداخت ما به ازای آن هم نمیتوان موضوع را جبران کرد. او فیلم رستاخیر را مثال زد و افزود: الان از اکران فیلم رستاخیز جلوگیری شده و ١٣میلیارد تومان هم بابت جبران به آنها پرداخت شده است، اما باید توجه داشته باشیم که فیلمنامه مصوب یک چیز است و نتیجه تولید چیز دیگری است و گاهی بین فیلمنامه مصوب و نتیجه اثر تولیدی، زمین تا آسمان فاصله است. این انصاف نیست به دلیل سهلانگاریای که ممکن است ما انجام دهیم، این امکان را از فیلمهای تولیدشده بگیریم.
برخی از اهالی سینما هم مانند این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از توقیف فیلم بهعنوان اجحاف به عوامل فیلم تعبیر میکنند. آنها بر این اعتقادند که اگر دعوا درباره توقیف فیلم، دعوای جناحی شود، متضرر اصلی در این میان اهالی سینما خواهند بود.
منبع: روزنامه شهروند

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- معاون نظارت و ارزشیابی خبر داد/ فیلمهای توقیف شده نمیتوانند آنلاین هم اکران شوند
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
- تازهترین خبر از وضعیت جسمانی بازیگر پیشکسوت
- رضا رشیدپور پشتصحنه نخستین فیلم سینماییاش + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
آخرین ها
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- سیاوش طهمورث به شبنشینی زمستانی «دست در دست» میرود
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا معرفی شدند
- روایت منطقی از اخلاق گریزی/ نگاه جامعه شناختی به «دزد دوچرخه» به بهانه پیدایش گونههای نوپدید فاشیسم در دنیا
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
- رونمایی از لوگوی «لیپار»
- واکنش عیاری به مقایسه حجاب در فیلم کاناپه با حجاب در سریال شمقدری
- برپایی مردمی جشنواره با اعمال محدودیتها/ جهانپور: مخاطبان با رعایت توصیهها در جشنواره شرکت کنند
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- پوستر فیلم خانه ماهرخ منتشر شد/ ماجرای سوختن یک بازیگر
- گزارش تصویری از فیلم «روزی روزگاری آبادان»
- اکبر عبدی در «نون خ۳» حضور ندارد/ حضور یک کاراکتر کرونایی در سریال
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- «لاکپشت و حلزون» به جشنواره فیلم فجر نرسید
- روایت تصویری از روز خونین تاریخ آمریکا در «به اضافه مستند»
- «روزی روزگاری آبادان» آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- نایب رئیس مجلس: رئیس صداوسیما در اسرع وقت اهانت به قوم کرد را مورد رسیدگی قرار دهد
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- پوستر «سه روز و سه قتل» رونمایی شد
- سینماسینما/ ژاک برال کارگردان ایرانی-فرانسوی درگذشت
- سکانس طلایی/ ابله
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- معرفی برندگان جوایز فیلم مستند «ایدا»/ جایزه بهترین مستند برای فیلمی به تهیهکنندگی اوباما
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- «سیاه باز» برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده میشود
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»