سعید مروتی منتقد سینما در روزنامه آسمان آبی نوشت :
در هفتهای که فیلمهای تازهای روی پرده آمدهاند، اکران نشدن «عصبانی نیستم»، از نمایش عمومی هر فیلم دیگری مهمتر است. از روزهایی که رضا درمیشیان برای «عصبانی نیستم» پروانه ساخت گرفت و آن را جلوی دوربین برد، حدود پنجسال میگذرد. در این فاصله او دو فیلم دیگر هم ساخت. «لانتوری» پارسال جزو پرفروشهای سینمای ایران بود و «یواشکی» هم قرار است اکران شود. طلسم اکران «عصبانی نیستم» اما شکسته نمیشود. از بهمن ۹۲ که حاشیهها برای «عصبانی نیستم» شروع شد تا همین چند روز پیش که وزیر ارشاد دولت احمدینژاد میزان اطلاعاتش از امور سینمایی را بار دیگر به رخ کشید، درمیشیان سکوت کردهبود؛ سکوت برای حلشدن مشکل فیلمش، وگرنه او که سالها روزنامهنگار بوده بهتر از هر کارگردان دیگری میتوانست جواب منتقدان و معترضان فیلمش را بدهد. میتوانست به پروسه طولانی گرفتن پروانه نمایش و اینکه بارها مجبور به این کار شده، اعتراض کند که نکرد. قبل از آن میتوانست نسبت به رفتاری که با فیلمش در اولین جشنواره فجر دولت تدبیر و امید صورت گرفت معترض شود.
اینکه با محافظهکاری علیرضا رضاداد و با وزیدن اولین نسیم مخالفت با فیلم، «عصبانی نیستم» به شکل دستوری از بخش مسابقه جشنواره سی و دوم فجر بیرون کشیده شد. مشکل «عصبانی نیستم» هم از همان روز شروع شد. از اولین عقبنشینی ارشاد که منجر به سلسلهای از عقبنشینیهای پیدرپی شده و حالا اقلیتی پر سر و صدا و دلواپس میتوانند خوشحال باشند که توانستهاند از اکران «عصبانی نیستم» جلوگیری کنند. در این سالها مدیران ارشاد چند باری تغییر کردهاند ولی داستان «عصبانی نیستم» هنوز تغییر نکردهاست. به نظر میرسد فصل مشترک مدیران امروز و دیروز نه فقدان جسارت که با عرض تاسف فقدان حس مسئولیتپذیری نسبت به شغلی که عهدهدارش شدهاند، باشد. آنها فراموش کردهاند که صیانت از سینماگران یکی از وظایف آنهاست. فراموش کردهاند که دفاع از پروانه نمایشی که خودشان صادر کردهاند وظیفه حداقلی و بدیهیشان است. در این سالها و دستکم در این مورد خاص، مدیران فرهنگی حقیقت را فدای مصلحت کردهاند؛ آن هم مصلحتی که نه ماهیتش خیلی مشخص است و نه دامنهاش. جرم «عصبانی نیستم» اشاره به برخی رخدادهای سال ۸۸ است.
از این اشارات در ممیزیهای گسترده و پیدرپی این سالها، چیز زیادی باقی نمانده، بنابراین اکران فیلم درمیشیان دیگر نباید به جایی بر بخورد. «عصبانی نیستم» حالا به یک اسم رمز تبدیل شدهاست. اسم رمزی که اقلیت دلواپس نسبت به آن حساس شده و از سستی مدیران ارشاد نهایت استفاده را میبرد. مورد «عصبانی نیستم» بار دیگر صحت این نکته را نشان میدهد که وقتی یکبار عقبنشینی میکنی باید تن به عقبنشینیهای بعدی هم بدهی. انفعال وزارت ارشاد وقتی با سکوت خانه سینما همراه میشود، مسیر برای مدافعان رفتارهای فراقانونی هموارتر هم میشود. از افرادی که طاقت تماشای پیکر مجروح «عصبانی نیستم» را هم ندارند انتظاری نیست و ظاهرا باید دیگر هیچ توقعی هم از جامعه اصناف سینمای کشور نداشته باشیم. این سکوت در برابر ظلم آشکار در تاریخ میماند. این به مسلخبردن حقیقت به بهانه مصلحت است و آنها که سکوت و انفعال پیشه کردهاند، تفاوتی با این جماعت دلواپس ندارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- رسم اعتراض/ مسعود کیمیایی و عدالتی که همیشه نگران قضاوت است
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- چرا پرسش درباره فیلم نساختن ناصر تقوایی متظاهرانه یا دستکم سادهلوحانه است؟ ناخدای بازنشسته
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- خداحافظی طولانی/یادداشتی از سعید مروتی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- ساعت ۵ عصر بهمن فرمانآرا در «دلم میخواد» از دلافسردگی به نشاط اجتماعی میرسد
- اشکهای «قدرت»/یادداشتی از سعید مروتی درباره گوزنها ساخته مسعود کیمیایی
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- علیرضا رضا داد :استقبال کم از فیلمهای مجیدی و درمیشیان تعجب برانگیز است
- درباره فیلم «دهه پرشور ۱۹۲۰» از بهترینهای رائول والش
- غمگین بود و خسته/یادداشت سعید مروتی درباره فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد