امیرحسین علمالهدی (کارشناس سینما) – آیا جوایز سینمایی اصغر فرهادی طی سالیان گذشته حاصل کارکرد مطلوب دستگاه فرهنگی و هنری کشور است یا حاصل شرایط آن بخش از فعالیت سینمای ایران که به دولت وابسته نیست یا اینکه این موفقیتها حاصل تلاش تکنفره و نبوغ اصغر فرهادی است که توانسته است تا بدین جا پیش آید و جوایز معتبر داخلی و خارجی را از آن خود کند؟
پاسخ به این سوالات مستلزم بررسی و تحلیل زندگی و نوع فیلمسازی فرهادی است و نگاهی بدون تعصب به تولیدات او و طی کردن پلههای ترقی در سینمای ایران که بدون شک تنفس در این سینما توانسته است از فرهادی نمادی از سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور تبدیل کند. دهه ۶۰ اصغر فرهادی، دانشجوی انجمن سینمای جوانان ایران بوده است که این انجمن زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است و تا امروز توانسته است هزاران دانشجوی سینما را آموزش دهد و دهها سینماگر فعال را به سینمای ایران وارد کند و در شکلگیری سینمای فرهادی نمیتوان شرایط آن زمان نادیده گرفت ولی اما مهمترین جرقههای نگاه متفاوت فرهادی را باید با سریال «داستان یک شهر» تلویزیون دنبال کرد که چنانچه این سریال نمیتوانست به تولید برسد شاید فرهادی نمیتوانست چنین استوار داستانهای خود را روایت کند. پس تصمیم تلویزیون هم کارساز بوده در سرنوشت فعلی اصغر فرهادی.
اما تولیدات اولیه سینمایی اصغر فرهادی را نباید نادیده گرفت که در غنای سینمای او تاثیرگذار بوده است و بدون شک همراهان او در این فیلمها در موفقیت فیلمها سهم داشتهاند.
این روند رو به رشد فرهادی حاصل نبوغ ذاتی او، همراهی مسوولانه دولتهای وقت و همراهی دلسوزانه فعالان سینمایی درحین ساخت فیلمهای فرهادی بوده است و بدون شک موفقیتهای چندساله اخیر او حاصل فضای فعالیت در سینمای ایران بوده است که نامهایی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا و طیف زیادی از فعالان سینمای ایران که جوایز ریز و درشت جشنوارههای جهانی را از آن خود کردهاند و بدون شک این جوایز مهم سینمایی بستری شدهاند برای بلوغ و ظهور نبوغ فیلمسازی به نام اصغر فرهادی که توانسته است تکمیلکننده شایستهای از بلوغ سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور باشد.
دست مریزاد به این فرزند خلف سینمای ایران که با پشتوانههای قوی سینمای ایران توانسته است پرچمدار سینمای ایران در دهه ۹۰ شمسی و دهه ۲۰۱۰ میلادی باشد.
در پایان باید دوباره اذعان کنم که موفقیتهای این فرزند خلف سینمای ایران حاصل پشتکار و ممارست و نبوغ او در درجه اول و تنفس او در میان سینماگران ایرانی و پشتوانه او با کسب جوایز بیشمار سینماگرانی است که این فرزند خلف با تکیه بر این داشتههای غرورانگیز توانسته است همچنان نام و یاد ایرانی را در سینمای جهان زنده نگه دارد.
تز فرهادی یک استثنا است و این موفقیت فقط حاصل تلاش اوست، نگاه رادیکالی به فعالیتهای او است. خود فرهادی بارها ذکر کرده است که این موفقیتها حاصل تلاشهای تمام سینماگران ایرانی است و نباید فرهادی را از بدنه سینمای ایران جدا دانست و این مانیفست جدایی او از سینماگران ایرانی به دلیل موفقیتهایش نه برای فرهادی نتیجهای خواهد داشت و نه برای سینمای ایران و باید بپذیریم که فرهادی و سینمای ایران هردو بههم محتاج هستند.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
کجا تجاوز و تبعیض جنسیتیش از ایران بیشتره