علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری معتقد است: کسانیکه میخواهند در حوزه فیلمبرداری در نوک قله قرار گیرند باید هر روز خود را با آنچه در تحقیق به وجود میآید، تطبیق دهند و این امر بدون پژوهش میسر نمی شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، علیرضا زرین دست با بیان اینکه سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته میشود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه میگیرد.
وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در به وجود آمدن یک فیلمنامه با ارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مساله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس اینکه دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامه نویسها نیز شود تا بتوانند از پژوهشها بهره خوبی ببرند.
این مدیر فیلمبرداری با بیان اینکه منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تامین شود. به عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس و راه اندازی مترو در ایران.
زرین دست با بیان اینکه انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینه بر هم هستند، گفت: اگر ساماندهی وجود داشته باشد که پژوهشگران را حمایت مالی شوند و یا حاصل پژوهش آنها را با قیمت مناسب خریداری شود در این صورت فیلمنامه های خوب هم نوشته می شود. متاسفانه درحال حاضر بسیاری از فیلمنامهها به نوعی با نگاه به فیلمهای غربی یا اقتباس از آنها نوشته میشود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامهها تحقیقات اساسی انجام نمیدهند و مطالعه مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامههای ساده میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است اما باز هم وقتی میخواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آنرا داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی به وجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- فراخوان رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منتشر شد
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- اصالت
- رامتین شهبازی: ما نیاز به پژوهشگاه سینمایی داریم
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- آزیتا موگویی: حتی در فیلمهای کمدی هم باید پژوهش جدی گرفته شود
- آرش اسحاقی: راز ماندگاری آثار برجسته سینمایی را باید در شناخت برآمده از پژوهش جستجو کرد
- علیرضا زرین دست مطرح کرد/ برای زنده ماندن سینما مجبور به برگزاری آنلاین جشنوارهها هستیم
- در باب مصائب فیلمنامه نویسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود