علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری معتقد است: کسانیکه میخواهند در حوزه فیلمبرداری در نوک قله قرار گیرند باید هر روز خود را با آنچه در تحقیق به وجود میآید، تطبیق دهند و این امر بدون پژوهش میسر نمی شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، علیرضا زرین دست با بیان اینکه سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته میشود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه میگیرد.
وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در به وجود آمدن یک فیلمنامه با ارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مساله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس اینکه دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامه نویسها نیز شود تا بتوانند از پژوهشها بهره خوبی ببرند.
این مدیر فیلمبرداری با بیان اینکه منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تامین شود. به عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس و راه اندازی مترو در ایران.
زرین دست با بیان اینکه انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینه بر هم هستند، گفت: اگر ساماندهی وجود داشته باشد که پژوهشگران را حمایت مالی شوند و یا حاصل پژوهش آنها را با قیمت مناسب خریداری شود در این صورت فیلمنامه های خوب هم نوشته می شود. متاسفانه درحال حاضر بسیاری از فیلمنامهها به نوعی با نگاه به فیلمهای غربی یا اقتباس از آنها نوشته میشود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامهها تحقیقات اساسی انجام نمیدهند و مطالعه مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامههای ساده میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است اما باز هم وقتی میخواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آنرا داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی به وجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- آزیتا موگویی: حتی در فیلمهای کمدی هم باید پژوهش جدی گرفته شود
- آرش اسحاقی: راز ماندگاری آثار برجسته سینمایی را باید در شناخت برآمده از پژوهش جستجو کرد
- علیرضا زرین دست مطرح کرد/ برای زنده ماندن سینما مجبور به برگزاری آنلاین جشنوارهها هستیم
- در باب مصائب فیلمنامه نویسی
- «نمای نزدیک»/ نقش مکان در سینما
- پایان فیلمبرداری “آن دیگری”
- ادامه فیلمبرداری “لامینور” در خیابانهای تهران
- “نمای نزدیک”/ دشواریهای کار فیلمنامهنویسی!
- «سوئیچ پن»/ رسانه، فیلمنامه و پیام؛ بررسی چالش فیلمنامه مطابق با الگوی مارشال مک لوهان- مرور چند فیلم در حال اکران
- عباس کیارستمی در عکسی دیده نشده از پشت صحنه فیلم “گزارش”
- علیرضا زریندست: در ماجرای پولهای کثیف، دیوار هنرمندان از همه کوتاهتر است
- برندگان جوایز بهترین فیلمنامه انجمن دیدگاه پاریس اعلام شد
- «نمای نزدیک»/ اهمیتِ شخصیت در داستان و فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اسامی آثار نامزدشده بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر اعلام شد
- طباطبایینژاد: مساله فیلم «قاتل و وحشی» در حوزه اختیارات من نیست
- درگذشت بازیگر جوان کرهای/ علت مرگ، نامعلوم
- اسامی فیلمهای راهیافته به بخش «ملی» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش اعلام شد
- اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران / گزارش تصویری
آخرین ها
- آغاز پخش سریال «خوب، بد، جلف: رادیو اکتیو» از جمعه
- درگذشت بازیگر جوان کرهای/ علت مرگ، نامعلوم
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- طباطبایینژاد: مساله فیلم «قاتل و وحشی» در حوزه اختیارات من نیست
- معرفی پروژه جدید رابرت دنیرو/ همکاری با نتفلیکس
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- اسامی فیلمهای راهیافته به بخش «ملی» چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم موج کیش اعلام شد
- «هری پاتر» سریال میشود/ هنوز جزئیات داستان روشن نیست
- تغییرات کرونایی در قوانین «بفتا ۲۰۲۱»
- اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران / گزارش تصویری
- اسامی آثار نامزدشده بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر اعلام شد
- برگزیدگان سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ «اسب سفید بالدار»، بهترین فیلم
- افشاگری آسیا آرجنتو علیه یک کارگردان مشهور
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- آتیلا پسیانی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا برای «جنایت بیدقت» شهرام مکری
- اعلام جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- نمایش «یاماها»/ گزارش تصویری
- نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه فجر۳۹
- تعداد سینماهای مردمی «فجر ۳۹» افزایش مییابد/ اکران تا ساعت ۸ شب
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- کیوان کثیریان: تکصدایی نتیجه سپردن نظارت بر تولید محتوای فضای مجازی به صداوسیماست
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- کودکان کار، جیببر نیستند!/ انتقاد یک فعال حقوق کودک از سریال «ملکه گدایان»
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید