علی تبریزی: حجم کمدی «این گروه مارمولک» از فیلم «مارمولک» بیشتر است/ امید به اکران در گروه هنروتجربه
سینماسینما: بعد از ۱۸ سال از اکران مارمولک قرار است فیلمی از پشت صحنه آن نمایش داده شود. گفتگوی سایت هنروتجربه را با کارگردان این فیلم میخوانید:
علی تبریزی بعد از ۱۸ سال از اکران فیلم «مارمولک» به کارگردانی پدرش کمال تبریزی قصد دارد تا پشت صحنه این فیلم را با عنوان «این گروه مارمولک» اکران کند. به این بهانه با او درباره این مستند و اکرانش به گفتگو نشستیم.
چه شد که بعد از ۱۸ سال از نمایش فیلم «مارمولک» تصمیم گرفتید که مستند «این گروه مارمولک» را اکران کنید؟
واقعیتش من اصلا فکر نمیکردم که روزی بتوانم مجوز اکران این مستند را بگیرم. به ویژه با اتفاقاتی که برای خود فیلم «مارمولک» افتاد و نمایش آن متوقف شد و حساسیت هایی که نسبت به آن وجود داشت. ضمن اینکه پشت صحنه فیلم واجد برخی لحظاتی است که به نظر می رسید حساسیت نسبت به آن بیشتر باشد.البته برخی از آنها را که حس می کردم ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به آن وجود داشته باشد حذف کردم تا در گرفتن مجوز با مشکل برنخورد. با این حال من اصلا فکرش را نمی کردم که به این کار مجوز نمایش داده شود. به ویژه اینکه چند سال پیش هم برای نمایش مستند پیگیری کرده بودم که با آن مخالفت کردند. منم به همین خاطر از تصمیمم برای نمایش آن منصرف شدم. دو سال پیش بود که فعالیت پلتفرم ها جدی تر شد و من به این فکر افتادم که شاید بشود از طریق این پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی فیلم را اکران کرد با این تصور که ممکن است سخت گیری ها و خط قرمزها در اینجا کمرنگ تر باشد و امکان نمایش مستند فراهم شود. به همین خاطر من شروع به اقدام برای مجوز کردم و نسخه ای را به ارشاد بردم و در یک فرایند نسبتا زمانبر با تغییر جزیی برخی موارد با پخش این مستند موافقت شد. با این حال به این هم فکر می کردم که الان با وجود دسترسی آسان به آثار نمایشی به واسطه فناوری های جدید، مردم خیلی راحت تر از گذشته می توانند پشت صحنه های فیلم و سریال ها را ببینند نمایش این مستند جذابیتی نداشته باشد. ضمن اینکه جنس کار و کیفیت تصویر برای سالها پیش است و ممکن است مثلا جذابیت های فرمی و بصری نداشته باشد
اما به دلیل خاطره خوبی که مردم از این فیلم دارند و در حافظه تاریخی و سینمایی آنها ثبت شده، کنجکاوی برای تماشای این مستند و پشت صحنه فیلم خیلی زیاد است.
موافقم و امیدوارم این ظرفیت همچنان وجود داشته باشد. ما هم سعی کردیم با تدوین مجدد و سامان دادن به سر و شکل اثر، جذابیت آن را حفظ کنیم. حبیب رضایی در این مدت خیلی به من در تولید با کیفیت این مستند به من کمک کرد و همواره در کنارم بود و هچنان هم برای دیده شدن آن پیگیر و جدی است.
گرچه الان پلتفرمها از طرفیت مخاطب پذیری بالایی برخوردار است اما تماشای فیلم حتی مستند بر روی پرده سینما از جذابیت بیشتری برخوردار است و در سالهای اخیر هم شاهد استقبال مردم از اکران مستند در سینماها بودیم از جمله مستند «در جستجوی فریده» و «از صفر تا سکو». آیا مایل نیستید که نسبت به اکران این مستند در سینما اقدام کنید؟
درست است اما با توجه به اینکه فیلم برای ۱۸ سال پیش است و آماتوریست نگران این هستم که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند یا به دلیل کیفیت پایین فنی مثل صدا گذاری، نمایش آن بر روی پرده با مشکل مواجه شود.
به نظر می رسد با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، اکران این فیلم بتواند جان دوباره به گیشهها ببخشد و مخاطب را به سینما برگرداند.
منم فکر میکنم مردم اگر نگران کرونا نباشند، علاقمند باشند به تماشای این مستند در سینماها بنشینند. البته زمان فیلم خیلی بلند نیست و در حدود ۴۵ دقیقه است و این خودش یک مانع برای اکران سینمایی است.
امکان افزایش زمانی با توجه به راشهای موجود نیست؟
چرا ولی فکر می کنم خیلی کشدار می شود و ممکن است کشش لازم را برای جذب مخاطب نداشته باشد.
به نظرم با توجه به محتوای مستند و تجربه گرایی موجود در آن، همچنین جذابیت نمایش آن روی پرده، موسسه «هنر و تجربه» گزینه مناسبی برای اکران آنست که می تواند همزمان به شکل آنلاین هم به نمایش گذاشته شود.
ببنید همین پارسال که من برای اکران آن اقدام کردم و بعد از دریافت مجوز نمایش با یکی دوتا از پلتفرم ها مذاکره کردم با امیر حسین علمالهدی در «هنر و تجربه» هم مذاکره کردم و بحث بر سر آن بود که در «هنر و تجربه» هم اکران شود ولی به دلایلی کلا اکران آن منتفی شد.
خودتان علاقه دارید که در «هنر و تجربه» اکران شود؟
قطعا و امیدوارم شرایط اکران آن در «هنر و تجربه» فراهم شود و به نظرم اتفاق خوبی است. به نظرم اگر فیلم دیگری که جذابیت لازم را داشته باشد در کنار این فیلم در یک باکس نمایش داده شود میتواند خیلی مخاطب جذب کند.
به نظرتان میزان و حجم کمدی و طنز موجود در پشت صحنه نسبت به خود فیلم آنقدر هست که بتواند به اندازه خود فیلم برای مخاطب جذاب باشد؟
من حتی فکر می کنم حجم کمدی آن از خود فیلم بیشتر باشد. حضور پرویز پرستویی در پشت صحنه ویژگیهایی دارد که واقعا جذاب است و شمایل ایشان در اینجا با کاراکتری که در فیلم می بینم متفاوت است که قطعا برای مخاطب شگفت انگیز خواهد بود. الان هم که کمی تعلل دارم برای اینکه آقای پرستویی نسخه نهایی فیلم را ندیده اند و با توجه به اینکه ایشان در کل مستند حضور دارند ترجیح می دهم که این مستند با رضایت کامل پرویز پرستویی به نمایش دربیاید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- سریال کمال تبریزی در یکقدمی آنتن/ سریال عیاری از تلویزیون پخش نمیشود
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
آخرین ها
- «من کدا هستم» در راه یونان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
- برگزیدگان ونیز هشتاد و یکم / گزارش تصویری ۲
- برگزیدگان ونیز هشتاد و یکم / گزارش تصویری ۱
- با موافقت شورای پروانه نمایش آثار سینمایی؛ ۷ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- ونیز هشتاد و یکم به پایان راه رسید/ اسامی برگزیدگان
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره دانشجویی اروگوئه رقابت میکنند
- شیر طلای ونیز به آلمادوار رسید
- جایزه افقهای اکسترای جشنواره ونیز برای نادر ساعیور
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- تلخی بیپایان/ درباره نمایش «ترور»
- برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی؛ ۷ کشور دیگر فیلمهای اسکاریشان را معرفی کردند
- نخستین جوایز جشنواره ونیز اهدا شد/ «ماناس» و «آلفا» دو جایزه اولِ بخش مستقل ونیز را گرفتند
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- پایان مأموریت «ناریا» در تهران
- بزرگداشت فرامرز قریبیان برگزار شد؛ دوستت دارم رفیق!/قریبیان یک چهره ماندگار فرهنگی است
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در مسابقات جهانی با حمایت همراه اول
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- از «قیام» نتفلیکس تا آثار ایرانی در جشنواره بوسان
- حضور همراه اول در بزرگترین رویداد فناوری عراق
- با تمدید ۳ ساله قرارداد؛ همکاری دیوید فینچر با نتفلیکس در قالب ۴ پروژه ادامه دارد