روزنامه ایران در باره سرنوشت فیلم «کاناپه» میزگردی با حضور کیانوش عیاری، و ۲ منتقد (محسن امیریوسفی و پرویز جاهد) برگزار کرده است.
کیانوش عیاری در این باره میگوید: «همیشه خجالت میکشیدم که در فیلمهایم زن باید با روسری در کنار محارمش ظاهر شود. این خجالت و شرم همراه من بود تا زمانی که بعد از یک وقفه شش ساله تصمیم به ساخت «کاناپه» گرفتم. با خودم عهد کردم که یا فیلم نخواهم ساخت یا اگر هم بسازم زن نباید داشته باشد و اگر زن داشته باشد باید در ملأعام باشد و نه مکانهای خصوصی.»
راهحلی را که عیاری برای رفع این اشکال ارائه کرده است محسن امیر یوسفی نشانه تعهد این فیلمساز و اهمال فیلمسازان دهه ۶۰ عنوان میکند و با اشاره به «جنگ اطهر» محمدعلی نجفی که برای نخستین بار زنان در سینما را با حجاب تصویر کرد میگوید: «به نظرم ایشان با وجود ساخت کارهای خوبی مثل «سربداران» باید یک روز به تاریخ سینمای ایران پاسخگو باشند. بحث در مورد حجاب اسلامی نیست و کسی با آن مخالف نیست ولی اگر در همان دوران یک راه حل مثل راه حل «کاناپه» پیدا میشد مطمئناً این مسأله در سینمای ایران حل شده بود. مسألهای که نه از نظر شرعی مشکل دارد و نه از نظر عرف جامعه و بیشتر از اینکه بگوییم اجبار مدیریت سینما یا نظام بود، بیشتر محصول انفعال سینمای ایران بود.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود میافزاید: «در دهه ۶۰ تصویر این حجاب صحنههایی را به وجود آورده است که الان جوک و شرمآور است. نیمه شب به مردی در تختخواب زنگ میزنند که عملیات شده است و بعد خانمش با چادر از کنارش بلند میشود که رضا چه شده؟ من نه چریک هستم و نه قصدم این است که قهرمانانه صحبت کنم. بحث سر این است که دهه ۶۰ یک اتفاقی افتاد و هول هولکی فکر کردیم که هر تصویری را مردم هم میپذیرند اما آیا واقعاً مردم پذیرفتند.»
پرویز جاهد منتقد شناخته شده سینما نیز از عیاری بهعنوان یکی از بهترین فیلمسازان رئال یاد میکند و میگوید که نمیشود از او انتظار داشت که یک اصل بدیهی زندگی اجتماعی یا خانوادگی در جامعه را در سینما تحریف کند. او میگوید: «این مشکلی است که ما در سینمای ایران با آن مواجهیم و اگر سینمای ایران به مسیری رود که همه وجوه زندگی را به رئالیستیترین شکلش نشان دهد، دیگر کسی از این اتفاق تعجب نمیکند.»
به گفته عیاری هر ۶ بازیگر فیلم برای واقعنمایی موهای سر خود را توسط گریمور زن با نمره ۴ تراشیدهاند و حتی برای رفع هر گونه حاشیه و شبهه از صحنه تراشیدن موی بازیگران توسط یک فیلمبردار زن تصویربرداری شده است. او میگوید: «معتقدم که در فیلم «کاناپه» کوچکترین عمل غیرشرعی رخ نداده است. در حالی که در فیلمهای جدید شخصیتهای زن فقط یک روسری روی سرشان است که در بهترین شکل فقط دو سوم موهایشان را می پوشاند.»
محسن امیریوسفی در تعبیری جالب از مواجههاش با سکانش مربوطه میگوید: «سکانس اول «کاناپه» را که با کلاه گیس خانم ها دیدم شبیه دراکولایی بودم که نور میبیند اما این حس فقط در یک سکانس بود. بعد از آن فراموش کردم که زنان فیلم بدون حجاب هستند و کلاه گیس به سر دارند.»
عیاری نیز با عباراتی مشابه از واکنش دیگر سینماگران و برخی اهالی رسانه یاد میکند و میگوید: «من با تعدادی از کسانی که فیلم را دیدند صحبت کردم، بدون استثنا حرفشان همین بود که دقایق اول یک هیجان ایجاد میشود و بعد از آن عادی است. اگر فیلم بعدی را من یا فرد دیگری بسازد، دیگر آن هیجان دقایق اول هم وجود ندارد. اطمینان داشته باشید بعد از ۳ یا ۴ فیلم خود مسئولان شگفت زده خواهند شد که چرا این مدت سینما از چنین راهکار بدیهی محروم بوده است. شق القمری رخ نداده است فقط یک راهکار برای امری است که پایهاش غلط گذاشته شده است. مثل کراوات که یک کینه درباره آن به وجود آمد و اگر از گردن کسی کراوات آویزان بود به او بد نگاه میکردند درحالی که امروزه خیلی عادی است.»
عیاری در پاسخ به این سؤال که آیا ترس و واهمه این را نداشته است که نمایش «کاناپه» در جشنواره آن را دچار سرنوشتی مشابه «خانه پدری» کند میگوید: «دلم میخواست یک بار در سالن ۱۰۰ نفری فیلم برای اهالی رسانه نمایش داده شود، ولی آمادگی این را هم داشتم که مطلقاً هیچ جا نمایش داده نشود. البته کاملاً مشخص بود که تکذیبیه آقای حیدری بر خبر نمایش فیلم در جشنواره برای اهالی رسانه بر اثر فشارهایی بوده که از بیرون به ایشان وارد میشود.»
امیریوسفی از «کاناپه» بهعنوان قربانی طرح بیخطر برگزار کردن جشنواره یاد میکند و میگوید: «اما نفرین کاناپه جشنواره امسال را گرفت. خیالتان راحت! یکی از خنثیترین و بیرمقترین جشنوارههای تاریخ سینمای ایران را داشتیم.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری وجهه مهمی به سینمای آزاد داده است
- «برادران عیاری و سینمای آزاد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جنگ نیابتیِ گربهها
- تلویزیون هم با کیانوش عیاری همراهی نمیکند/گره کور در پخش«۸۷متر»
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- «روزگار قریب»؛ رئالیسم کاشفانهی کیانوش عیاری
- گذر از پیچیدگی، رسیدن به سادگی
- برگزاری تجمع مسالمتآمیز جمعی از هنرمندان در حمایت از مردم جنوب کشور
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- آغاز رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر با یک فیلم خاطرهانگیز
- کیانوش عیاری: هرگز رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هرگز خودم را یک ناجی و رسول ندیدم
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «بیدار شو آرزو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۶)
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- گزارشی از روز سوم دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ یک روز مانده به پایان
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- «سینگو» در جشنواره زلین اکران میشود
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- گشتی در جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان سیستان و بلوچستان