سینماسینما، علیرضا حسنخانی
همین چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ژاپن به نیروی کار نیاز دارد و برای تامین این نیاز قرار است به نیروی کار خارجی متوسل شود و با دادن ویزای کار کمبود نیروی کارش را جبران خواهد کرد. این خبر بهسرعت ما را برد به سالهای انتهایی دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰٫ سالهایی که جوانان ایران در رکود و فشار اقتصادی ناشی از جنگ برای پیدا کردن کار و گذران زندگی از شهر و کشورشان آواره شدند و پیه دوری از خانه و خانواده را به تن مالیدند و رفتند به سرزمین آفتاب. در بازگشت از این کوچ اجباری به سرزمین آفتاب، آسمان ایران را ابرهای سیاست تعدیل اقتصادی و اقتصاد رانتی پوشانده بود و هر کس قصد داشت به هر طریقی که شده یک شبه پولدار شود. رضای «درخونگاه» در چنین زمانهای از ژاپن برمیگردد. خانواده رضا به نشانه میهن حضور او را خوشامد میگویند، اما در باطن هیچکس از بازگشت او خوشحال نیست. سیاوش اسعدی فضای این دوران را بهخوبی درک کرده و داستانش را به زمانه حساسی برده.
زمانهای که روزگار نهچندان خوش امروز ویرانه عمارتی است که سنگ بنایش در آن سالها گذاشته شده. درک اسعدی از تاریخ معاصر و ریشه شکستهای امروز، درک درستی است و نمایش بازتاب آن در یک ملودرام هم تمهید مناسب و امتحان پسدادهای است. بااینحال، ایراد از آنجا پدیدار میشود که فیلمساز جوان ما سواد سیاسی اجتماعی و توانایی سوار کردن یک داستان بر بستر سیاسی اجتماعیاش را ندارد. به همین دلیل هم هست که آثاری مثل «دندان مار» و «سگکشی» با پیرنگهای مشترک با «درخونگاه» سالهای سال زنده و سرحال در تاریخ سینمای ایران باقی میمانند، اما فیلمهایی مثل «درخونگاه» بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده میشوند. کیمیایی شدن به شبیه او دیالوگ نوشتن نیست. باید بتوان سیاست و اجتماع را آنسان که او دیده و بلد شده، نگریست و آموخت. و البته تبدیل کردن این آموزهها به یک اثر هنری (در اینجا فیلم سینمایی) یک بلدی دیگر میخواهد، سختتر از نگاه کردن و آموختن. به دلیل همین نابلدی است که سکانسهای بیمارستان روانی با بازی خیرهکننده نادر فلاح و سکانس دوم بیمارستان روانی با حضور و بازی نفسگیر پانتهآ پناهیها از کلیت اثر بیرون میمانند. بهشدت خوشپرداخت و خوباند، اما ساز خودشان را میزنند و ربطی به باقی فیلم ندارند.
فیلمبرداری فوقالعاده تورج اصلانی به لطف شناخت و تسلط اسعدی به قاببندی، تصاویری ناب و غنایی نظرگیر به «درخونگاه» بخشیده. همینطور نقشآفرینیهای هنرمندانه فیلم، بهویژه در مورد امین حیایی، ژاله صامتی و پانتهآ پناهیها، نشاندهنده توانایی اسعدی در دکوپاژ، کنترل صحنه و بازیگیری هستند. با این همه کُمیت فیلم همچنان از نظر متن و فیلمنامه لنگ میزند. رابطه رضا و شهرزاد قوام نمییابد و شهرزاد هرگز در ذهن رضا و تماشاگر آنقدر پاکیزه نمیشود که بتواند مامن تن زخمی و روح فرسوده رضا باشد. وادادگی طاووس در برابر ذهن افیونی شوهرش به بهانه کشته شدن رضا در ژاپن باسمهای و لاینحل باقی میماند و فیلم تا حدی از این ناحیه ضربه میخورد، اما ناگفته نماند «درخونگاه» جنسی از تلخاندیشی در خویش دارد که آن را دوست میدارم. محاصره شدن رضا در انبوهی پلشتی و غربتش حتی در خانه خودش هم به غربت همه ما در وطن خویش پهلو میزند. حکایت زخمهای رضا در ژاپن که تجسد عینی زخمهای روحی همه ما برای بقا و رنج مشترکمان برای ارتقا به طبقه اجتماعی بالاتر است، فهمیدنی و دردی مشترک است؛ دردی که اسعدی آن را خوب میشناسد و به تصویر میکشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- محمدرضا مویینی «غریزه» را تدوین کرد
- معرفی بازیگران زن فیلم «غریزه»
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- یک درخونگاه از دو «هنرمند»/ نگاهی به «درخونگاه»
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- چرا امین حیایی در چند فیلم اخیرش موفق بود؟
- اکران خصوصی درخونگاه / گزارش تصویری
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»