قاطبه کارشناسان و تحلیلگران، اقتصاددانان و تهیهکنندگان سینما از هر نوع گرایش فکری معتقدند جهت فربهشدن اقتصاد سینمای ایران، بدون تردید تزریق سرمایههای بخش خصوصی به رگهای پیکره نحیف سینما یکی از راهکارهای مؤثر است و از این طریق میتوان به ریشههای اقتصادی کمبنیه سینمای ایران کمک کرد. با وجود اینکه سالهاست سینمای ایران به اعتبارات مالی دولتها و انواع و اقسام وامهای بانکی متکی است، اما به مرور با اتخاذ روشهای علمی اقتصادی میتواند در مسیر درست ساختار عرضه و تقاضا قرارگیرد.
به گزارش سینماسینما، هرچند بارقهای از این سرمایهها به طور آزمایشی به سینمای ایران ورود پیدا کرد، اما درنهایت تجربه موفقی نشد. نمونه عینی این مسئله حضور بابک زنجانی در عرصه سرمایهگذاری در سینما بود. اولینبار نام بابک زنجانی بهعنوان سرمایهگذار در فیلم «هیچ کجا، هیچکس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی مطرح شد. آن زمان کسی او را نمیشناخت و تنها بهعنوان یک تاجر پولدار مطرح شده بود. اما باید گفت در تیتراژ فیلم هیچ اسمی از زنجانی نبود. بعدا که مسائل اقتصادی و بحث دورزدن تحریمها علنی شد و رئیسجمهور سابق ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از فردی به نام «ب. ز» نام برد، حساسیتها به این سمت رفته و از معماری بابک زنجانی، رمزگشایی شد. اما برای نخستینبار خبرنگاران در افتتاحیه فیلم «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی، با چهره بابک زنجانی مواجه شدند. شاید آن زمان به اذهان این سؤال خطور میکرد که آیا قرار است کسی در قامت «هوارد هیوز» وارد سینمای ایران شود و سرمایههای جدید همراه با رؤیاپردازیهای پرزرقوبرق را با خود همراه کند؟ هوارد هیوز، همان تهیهکننده معروف سینمای آمریکاست که مؤسس صنعت هوانوردی ایالات متحده نیز بود. او در دوران خود فیلمهای پرشکوه و بزرگی ساخت و رویای آمریکایی را به نمایش گذاشت. اما در نزدیکشدن به زنجانی و پرسش از او هیچ کدام از این ذهنیات شکل نگرفت. او فقط آمده بود در سینمای سرمایهگذاری کند و بعد هم به سود برسد. همین!
در آن مراسم، زنجانی امیر جعفری را بهعنوان مشاور خود معرفی کرد. بعد از آن در فیلم «سیزده» به کارگردانی هومن سیدی سرمایهگذاری کرد که البته امیر جعفری هم یکی از بازیگران فیلم بود.
اما بهتدریج که فساد اقتصادی در رسانهها پیگیری شد، بابک زنجانی دستگیر شد و همه به اصطلاح پیشزمینهها به عبارت دقیقتر به هوا رفت. حالا این روزها صحبت از ورود شهرام جزایری به دنیای سینماست. اما پرسش این است: چگونه؟
این سؤال را با او درمیان گذاشتیم و جزایری در پاسخ گفت: واقعیت این است که من به دنبال تأسیس «بانک جهانی شهرام» هستم که قرار است بازارهای بینالمللی را نیز پوشش بدهد. در این مسیر هم برخی دوستان مطرح کردند که فیلم آن را هم بسازم، یعنی فیلم «بانک جهانی شهرام». البته هنوز فیلمنامه آن به پختگی نرسیده است.
با چه هدفی؟
تغییر نگاه مردم به شهرام جزایری.
منظورتان فیلم مستند تبلیغاتی است؟
یک فیلم مثل همه فیلمهای سینمایی که خودم هم قرار است در آن بازی کنم. منتها در این فیلم قطعا خطوط قرمز نظام را رعایت میکنیم.
کارگردان آن کیست؟
باید بررسی کنیم.
با توجه به اینکه گفته میشود شما در زمینه مسائل اقتصادی و تجاری ایدههای مناسبی دارید. آیا نمیخواهید این ایدهها را هم در سینما وارد کنید؟
البته سعی مان براین بوده که هر جا حضور یافتیم منشأ اثر باشیم. دراینباره هم، خب بستگی به شرایط دارد.
در اینصورت راه کار کلیتان چیست؟
به نظرم، هر عرصهای همچون صنعت خودرو، فوتبال، رسانه و… اگر در ابتدا بهعنوان واحد اقتصادی در نظر گرفته شود و به اصطلاح به مثابه بنگاه اقتصادی تعریفش کنیم، در آن صورت میتوان منابع مالیاش را برای رشد آن تأمین کرد. اصولا هر واحد اقتصادی باید توجیه اقتصادی شود که دراینصورت صنعت سینما با سایر صنایع تفاوتی نمیکند.
منبع: شرق / فرانک آرتا
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- ولفگانگ بکر درگذشت
- اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند