سینماسینما: آزاده باقری در جام جم نوشت: برنامههایی مانند «هفت» از شبکه سه و «نقد سینما» از شبکه پنج سیما جزو شناختهشدهترین و مطرحترین برنامههایی هستند که به تحلیل و بررسی فیلمهای روی پرده سینما در این چند سال اخیر میپردازند و در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز فیلمهای حاضر در این رویداد را بررسی و نقد میکنند.
این برنامهها البته تا قبل از جشنواره سی و هشتم فجر به صورت زنده روی آنتن میرفتند اما پس از شروع جشنواره، این برنامهها به صورت تولیدی ساخته و پخش شدند. اتفاقی که حواشی و سوالهای بسیاری را سال گذشته با خود به همراه داشت. چون این برنامهها که تا قبل از شروع جشنواره سال ۹۸ به صورت زنده پخش میشدند، دیگر این امکان را نداشتند و از سال گذشته تا به امروز به صورت تولیدی تهیه شدند و این نحوه ساخت و پخش نیز به یک روال عادی تبدیل شد. حالا در کنار این تفاوت ، برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل تداخل آن با روزهایی که همهگیری کرونا در صدر اخبار قرار گرفته و تمام اتفاقات در طول سال را نیز تحت تاثیر خود قرار داده، با تفاوتهایی مواجه است. برای همین هم برگزار شدن و برگزار نشدن این جشنواره در کنار اینکه چه فیلمها و چه تعداد فیلم و چگونه اکران شود، مسائلی بود که قبل از آغاز جشنواره بسیار به آن پرداخته شد تا اینکه سرانجام باتوجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی و ایجاد محدودیتهایی در این زمینه، قرار بر آن شد ۱۶ فیلم سینمایی منتخب هیات داوران، در جشنوارهامسال شرکت و رقابت کنند. با امیررضا مافی، منتقد و کارشناس ـ مجری برنامه نقد سینما درباره جشنوارهامسال و برنامه «نقد سینما» که دیگر به صورت زنده پخش نمیشود به گفتوگو پرداختیم که میتوانید در ادامه آن را بخوانید.
نظرتان درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چیست؟ آیا شما موافق برگزاری آن بودید یا در دسته مخالفان برگزاری قرار داشتید؟
حالا فارغ از اتفاقات پیشآمده به دلیل کرونا، درباره محتوای جشنوارهامسال و فیلمهایی که با انتخاب داوری مشخص شدهاند چه نظری دارید؟
جشنوارهامسال به لحاظ کیفی از سایر ادوار سینمایی حداقل در این چند سال اخیر عقبتر بود. با فیلم شاخص و شاهکاری مواجه نبودیم. به نظر میرسد کرونا سایه سنگین خود را بر فیلمها و سینمای ایران انداختهاست. حتی در پرداخت مفاهیم و مضامین هم افسردگی زیادی وجود داشت. پنج فیلم از ۱۶ فیلم درون آنها خودکشی رخ داده که آمار اسفناکی است. مردمی که در این فیلمها نمایش دادهشدهاند طماع، کم فهم، خرافه پرست و… بودند و واقعا این نگاه با مردم ایران فاصله دارد. به نظر میرسد فیلمسازهای ما کمی متاثر از شرایط زمانه، بسیار تلخنگر شدهاند و حتی گاهی توهینآمیز به مردم و کسانی که دارند برای آنها فیلم میسازند، نگاه کردهاند. برای همین میتوانم بگویم هم به لحاظ فرمی و هم محتوایی، جشنوارهامسال نسبت به سالهای گذشته ضعیفتر بوده که خب دلایل متعددی دارد و به برخی از آنها اشاره شد. در نتیجه تصور میکنم فیلمسازها روند خوبی را طی نکردهباشند.
برنامه «نقدسینما»ی این روزها چطور پیش میرود؟ حالا که دیگر به صورت زنده روی آنتن نمیرود، آیا همچنان توانسته به خوبی گذشته به برنامهسازی بپردازد و این موضوع ضربهای به کیفیت تولید زدهاست؟
نقد سینما برنامهای است که طی ۳۰هفته هر جمعهشب اجرا شده و در روزهای جشنواره هم هر شب مهمان مردم بودهاست. همواره رویکرد برنامه نقد سینما در یک بخش آموزش و در یک بخش گفتوگو درباره فیلمهای سینمایی و خود سینما بوده که پیوند و پیوستی هم با مباحث علومانسانی دارد. ضمن اینکه بخش کوتاه رویدادها در این برنامه سعی میکند به موضوعات خبری و صنفیتر حوزه سینما بپردازد. اما قطعا نقد سینما برای این نیست که با چهرههای معروف گفتوگو کند یا به واسطه افراد چهره دیده شود. تمام هدف نقد سینما این است که بتواند جریان و گفتمان اصیلی را در بدنه سینمای ایران پیدا کند و بتواند بر اساس آن آینده سینمای ایران را تحلیل و در نهایت پیشبینی کند. از طرفی البته من خودم همیشه معتقدم برنامه زنده مخاطبان بیشتری دارد. امسال هم قرار بود برنامه به صورت زنده پخش شود در واقع مشکلات امکان و اجازه این کار را نداد و همچنین ممنوعیت تردد ۹ شب به بعد هم اثرات خود را روی این موضوع گذاشت. اگر این اتفاقات رخ نمیداد قرار بود این برنامه به صورت زنده باشد. در حال حاضر هم به صورت زنده ضبط میشود و همان را برای آنتن میفرستیم و با دو ساعت تاخیر پخش میشود.
بهروز افخمی تا چه میزان روی کیفیت و غنی شدن محتوای این برنامه کمک کردهاست؟
آقای افخمی از سال گذشته که به دلیل ساخت سریال «رعد و برق»اجرای نقد سینما را واگذار کردند، تنها معلم «نقد سینما» بودند و درباره موضوعات فیلمسازی تعلیم میدادند و گاهی هم مشورتهایی از ایشان گرفته میشد. برای همین تیم سردبیری
و تهیه برنامه مستقل از آقای افخمی عمل میکرد و همچنان به همین منوال پیش میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- همه چیز درباره امکان مینا به بهانه پخش از تلویزیون
- «۱۳ روز ۱۳ شب»؛ فیلمی فرانسوی به شیوه هالیوودی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت





