این نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و پژوهشگر گفت: کارگاه فیلمنامهنویسی در دهلی در ادامه کارگاههای تجربههای نوشتن در محیط است که تا به حال چند دورهاش برگزار شده و دو دوره آن به اجرا رسیده است.
ثمینی اضافه کرد: قرار است در این دوره روی فیلمنامهنویسی کار شود و خانم بنیاعتماد نیز همراه گروه است.
این استاد دانشگاه درباره شکل برگزاری این کارگاه مشارکتی توضیح داد:من بیشتر روی بخش شناخت اساطیر کار میکنم و خانم بنیاعتماد روی بخش فیلمنامهنویسی متمرکز است و با این شیوه تقسیم کار کردهایم.
ثمینی در ارزیابی تجربههای قبلی خود در برگزاری کارگاههای نمایشنامهنویسی در هند و ترکیه که به کوشش موسسه «ژیوار» برگزار شده است، ادامه داد: این گونه سفرها همیشه با تجربههای خوبی همراه است و هر بار این تجربهها به لحاظ شرکتکنندگان کاملتر میشود و برنامه سفر و جزئیات کارگاهها روند بهتری پیدا میکند، اما همچنان جای کار بسیار دارد.
نویسنده نمایشنامههای «خواب در فنجان خالی» و «شکلک» با اشاره به اینکه این کارگاهها کاملا به صورت خصوصی برگزار میشود، افزود: آرزو داشتم نهاد یا ارگانی از برگزاری این کارگاهها حمایت میکرد تا کمترین بار مالی بر دوش هنرجویان قرار بگیرد. بهترین شکل این بود که میتوانستیم از میان متقاضیان، تعدادی را انتخاب کنیم اما متأسفانه چون به شکل کاملا خصوصی برگزار میشود و برگزارکنندگان از جایی حمایت نمیشوند، ناچاریم از میان کسانی که ثبت نام میکنند، تعدادی را همراه خود ببریم.
به گفته او، مرکز برگزاری این کارگاهها شهر دهلی است و از آنجا که این کارگاه ویژه فیلمنامهنویسی است، باید مکان متمرکزی داشته باشد.
ثمینی که پیش از این کارگاه نمایشنامهنویسی در سفر را برگزار کرده که نتیجه آن اجرای چند نمایش کوتاه توسط شرکتکنندگان بود، درباره چشمانداز ساخت فیلمهای کوتاه براساس فیلمنامههایی که در این کارگاه نوشته میشود، نیز توضیح داد: وجه مهم این کارگاه و مهمترین تعهد آن بحث آموزش است. به همین دلیل در مورد بقیه مسائل مثل ساخت فیلم تعهدی نداریم. اما اگر نتیجه کارها خیلی خوب از آب دربیاید، میتوان راههایی برای ساخت فیلمهای کوتاه اندیشید اما اکنون پاسخ به این پرسش خیلی زود است چون شاید هنرجویان نیازمند زمان و کار بیشتری روی آثار خود باشند. به هر حال نتیجه این کارگاه تعیین کننده است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف این کارگاه مطلقا به معنای فیلمنامهنویسی آسان یا فیلمنامهنویسی در یک هفته نیست و اولین حرف ما این است که کسانی که ثبت نام کردهاند، مورد بازبینی کلی قرار میگیرند. این کارگاه بیشتر هنرجویان را در معرض نوشتن فیلمنامه قرار میدهد، چرا که حتی با گرفتن مدرک لیسانس هم مشخصا کسی نویسنده نمیشود.
ثمینی تأکید کرد: این کارگاهها مطلقا به معنای کپسول نویسندگی نیست که اگر چنین بود و افراد میتوانستند در یک هفته فیلمنامهنویس یا نمایشنامهنویس شوند، که نویسندگی آنقدر رنج و مرارت نداشت.
کارگاه مشترک فیلمنامهنویسی توسط نغمه ثمینی و رخشان بنی اعتماد نیمه دوم بهمنماه در دهلی برگزار میشود و سقف شرکتکنندگان در این کارگاه ۱۵ نفر تعیین شده است.
موسسه ژیوار که یک موسسه گردشگری است، پیش از این کارگاههای نمایشنامهنویسی، شعر، عکاسی و … در سفر را برگزار کرده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- توضیحات روابط عمومی پروژه «مه گرفتگی» درباره اخبار اخیر/ فیلمنامه «مه گرفتگی» را اسماعیل منصف نوشته است
- مروری بر کارنامه رخشان بنیاعتماد به بهانه سالروز تولد او/ حیف که لوئیس بونوئل اینجا نیست
- رخشان بنیاعتماد، سینماگر جهانی، زن ایرانی است
- زنان را به نام خودشان بخوانید/ گزارشی درباره نسبت زنان و سینما
- تقویت روحیه مطالبهگری
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- «شرق»در گفتوگو با وکیل بنیاعتماد، شکایت او از رسانه ملی را بررسی کرد/ ای کاش این پرونده درس عبرت باشد
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» به تئاتر شهر میآید
- واکنش حسین انتظامی به اظهارات مهمان یک برنامه تلویزیونی
- نامه انجمن مستندسازان به رئیس صداوسیما در پی توهین به رخشان بنیاعتماد در یک برنامه تلویزیونی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- اجرای پروژههای جهادی محرومیتزدایی در روستاهای کرمان با حمایت همراه اول
- آغاز ثبتنام یازدهمین دوره کارآموزی همراه اول
- «اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» به کاخ نیاوران میرود
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی»/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک
- افتتاح موزه موسیقی فیلم / گزارش تصویری
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت نهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «روز زن» به شبکه نمایش خانگی میآید
- جیمز ارل جونز درگذشت
- اکران خصوصی فیلم شهسوار / گزارش تصویری
- رونمایی از پوستر پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- راهیابی «در سایه» به دو جشنواره در قرقیزستان و کانادا
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- «من کدا هستم» در راه یونان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر