تا امروز تنها هشت فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماها اکران شدهاند و آنچه مشخص است این است که صاحبان باقی این آثار همچنان تمایلی به نمایش فیلمهای خود ندارند.
به گزارش سینماسینما، سال گذشته چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش ۲۲ فیلم سینمایی در حالی به پایان رسید که با توجه به فروکش کردن شیوع ویروس کرونا در کشور این امید وجود داشت که سینماها با اکران فیلمهای تازه، جانی دوباره بگیرد. فیلمهایی که با اکران مناسب شاید میتوانستند در جذب مخاطب به سینماها موفق عمل کنند.
در جدول اکران نوروزی ۱۴۰۱ که یکی از مهمترین نوبتهای اکرانهای سینمایی به شمار میرود، تنها سه فیلم از هفت فیلم حاضر در این نوبت، سهم فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر بودند که شامل «موقعیت مهدی» هادی حجازی فر، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی بود که البته با توجه به صف فیلمهای باقی مانده از دورههای قبل در نوبت اکران، خود آمار خوبی بشمار میرفت.
حالا تنها کمتر از سه ماه تا برگزاری چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر مانده و از ۲۲ فیلمی که در دوره قبل این جشنواره به نمایش درآمده تنها هشت فیلم سینمایی اکران شده است که از آن جمله میتوان به «بی رو»، «مرد بازنده»، «علف زار»، «شادروان»، «شب طلایی»، «هناس»، «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» اشاره کرد.
این در حالی است که بسیاری از فیلمهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به مرحله اکران نرسیده است که شاید یکی از مهمترین دلایل اکران نشدن این فیلمها، این است که تهیهکنندگان آثار تمایلی به نمایش فیلمهای خود در سینماها ندارند چرا که سینماها از فروش چندان مناسبی برخوردار نیستند. البته باید به این مساله نیز توجه کرد بسیاری از سینماداران به دلیل تعطیلی نزدیک به دو سال سینماها به دلیل کرونا، ترجیح میدهند فیلمهایی در سینماها اکران کنند که بیشتر در گونه کمدی بوده تا مخاطب تمایل بیشتری به سینما رفتن داشته باشد.
در بین فیلمهایی که در جشنواره چهلم به نمایش درآمده و در سال جاری اکران شد، فیلم سینمایی «علف زار» بود که توانست ۲۱ میلیارد تومان فروش داشته باشد. که البته همچنان بیشترین آمار فروش در سینماها متعلق به سینمای کمدی است. این در حالی است که با بلیت ۴۵ هزار تومانی سینماها و افزایش هزینه تولید، بیشک چنین رقمی نمیتواند به معنای سود برای سرمایهگذار و یا تهیهکننده باشد.
در میان آثار باقیمانده از تولیدات ۱۴۰۰ که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، تعدادی از آن با توجه به موضوع و فضای تولید، جزو آثاری است که میتواند در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شود که البته این دسته از فیلمها به خاطر کاهش فعالیت این گروه سینمایی به دلیل تغییر مدیریت، فرصت اکران را از ابتدای سال تاکنون بدست نیاوردهاند که از آن جمله میتوان به فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری، «درب» به کارگردانی هادی محقق، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری اشاره کرد.
«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «بی مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیردفتری، «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی از دیگر آثار جشنواره گذشته بودند که هنوز راهی اکران نشدهاند.
نکته جالبی که وجود دارد این است که به گفته برگزارکنندگان چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در این دوره گونههای مختلف سینمایی در نظر گرفته شد تا سلیقههای مختلف مخاطبان سینما مورد توجه قرار گیرد و مخاطب دوباره با سینما آشتی کند، اما با گذشت هفت ماه از آغاز اکرانهای ۱۴۰۱ نشان میدهد که قهر و فاصله مخاطب با سینمای ایران نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده و تنوع در گونههای مختلف سینمایی کمکی به جذب مخاطب نکرده است.
مساله دیگر این است که سازمان سینمایی و همراهی شورای صنفی نمایش بیش از یک سال است که به دنبال راهکارهایی برای حمایت از سینما و اکران فیلمها است؛ اما هیچکدام از این راهها کمکی به اقتصاد سینما نکرده چرا که مدتها است سینما رفتن از لیست فعالیتهای فرهنگی -هنری و تفریحی مخاطبان سینما خارج شده است.
با توجه به شرایط اکران، موانع مختلف تولید از جمله صدور پروانه ساخت، تأمین بودجه، جذب سرمایه گذار و مهمتر از آن از بین رفتن عادت سینما رفتن مردم دیگر نمیتوان گفت که سینمای ایران به کما رفته است، بلکه این روزها شاهد مرگ تدریجی سینما هستیم!
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود