سینماسینما، یزدان سلحشور
«قصر شیرین» یک فیلم کوچک و جمعوجور و تر و تمیز است، اما فیلمی نیست که از میرکریمی انتظار داریم! فیلمی است که از یک «فیلماولی» خیلی بااستعداد انتظار داریم. فیلم رسما فاقد امضای هنری است که از میرکریمی در آثارش میشناسیم و تجربهای را که خواسته با افزایش موسیقی در فیلمش، به سرانجامی برساند، به تزاحم موسیقی منجر شده و شاید تنها ایراد مهم فیلم [غیر از کوچک بودن جهانبینی و چشماندازش] همین باشد. فیلمنامه خیلی راحت و بدون دستانداز شکل گرفته و پیش رفته و یک فیلم جادهای تر و تمیز از آن بیرون آمده که اگر «زمان محبوس در روایتش» وسیعتر و عمیقتر بود، با خردهروایات بیشتر، مطمئنا میرکریمی نتیجه خیلی بهتری میگرفت. با این همه او سعی کرده با افزایش ریتم و کوتاه کردن «زمان نمایش فیلم»، اثری دوستداشتنی بسازد که مخاطبان عام سینما را هم راهی سالنها کند.
به نظر میرسد رضا میرکریمی از آن دسته فیلمسازانی است که سیر موفقیت در کارنامهاش، وارونه است! مثال بزنم؟ مثل اورسن ولز یا فرانک دارابونت یا لوک بسون. بعضی سینماگران، با آثار بزرگ شروع میکنند و بدل به افسانه میشوند، اما اندک اندک به خانههای کوچکتری نقل مکان میکنند! شاید دلیلش این باشد که سیر طبیعی رشدشان طی نشده! مثل نسلهایی که نه کودکی کردند و نه جوانی و در میانسالی تازه به فکر کودکی و جوانی افتادند![عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند!] من شخصا فکر میکنم بزرگترین رقیب هنرمندان بزرگ، خودشان هستند! هیچچیز بدتر از آن نیست که با خودت مقایسه شوی و در خط پایان، دوم و سوم و چهارم شوی، درحالیکه نفر اول هم خودت هستی! [خودت که نه! گذشتهات!] این شتری است که درِ خانه همه میخوابد، اما باید برای دیر و زودش، مهندسی زمان کرد!
تنها وجهی که از دنیای شناختهشده میرکریمی- در دیگر آثارش- در این فیلم هم هست، همان «عدم قضاوت» است درباره خوبی یا بدی شخصیتها؛ به عبارت دیگر، همچنان در این فیلم هم، شما نه شاهد شخصیت مطلقا بد هستید نه مطلقا خوب. البته شخصیتِ پدر با بازی حامد بهداد، از اولش خوب نشان نمیدهد. در واقع فیلمساز ما را وادار میکند با قضاوت دیگران درباره او همراه شویم تا با اطلاعاتی که خرده خرده از او به ما میدهد، چه در داستان، چه در اجرای داستان، چه در ساخت اتمسفر و مکان و زمان[زمان در این فیلم گرچه خطی است، اما با وقایع زیاد و خردهروایات، فصلبندی میشود و به فصلهایی از زندگی پدر و کودکانش بدل میشود] ما را به عنوان مخاطب، گرفتار «شرمندگی خود به عنوان یک انسان» کند. به نظرم هدف فیلم هم همین است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۲ فیلم بلند و نه فیلم کوتاه در ششمین جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- یادداشت سیدرضا میرکریمی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ جشنواره و عوامفریبان
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- سمفونی کمینهگرایی/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- اعلام برنامه نمایش «یک کامیون غروب» تا نیمه آذر
- «انتقام جویان» فیلم سال شد؛ معرفی برگزیدگان مردمی سینمای آمریکا
- واکنش نیما جاویدی به پخش غیرقانونی «سرخپوست»/ نگذارید اموالمان را به تاراج ببرند
- «فصل قاصدک» در آمریکا جلوی دوربین رفت
- نخستین تصویر از «جشنی دو میلیون»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»