آهنگساز فیلم «ابد و یک روز» که در دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» فیلم فجر حضور دارد؛ قدرتمندی و واقعگرایی فیلمنامه را دلیل همکاری با سعید روستایی (کارگردان این اثر) برشمرد.
به گزارش سینماسینما، امید رئیسدانا یادآور شد: پیش از این کار، سعید روستایی را نمیشناختم اما با پیشنهاد تهیهکننده کار، خسرو ملکان، فیلمنامه را خواندم و به نظرم قابل توجه بود؛ فیلمنامهی محکمی بود و به واقعیت بسیار نزدیک بود. بعد از خواندن فیلمنامه چند جلسه با کارگردان و تهیهکنندهی فیلم داشتیم و نظرات آنها را نیز شنیدیم و آرام آرام به این نتیجه رسیدیم که موسیقی باید چه شکلی داشته باشد.
این آهنگساز با بیان اینکه “ساخت موسیقی فیلم بطور موازی با ساخت فیلم انجام شده است،” اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی میکردیم که برای ساخت موسیقی زمان کم بیاوریم بنابراین از زمان قبول فیلمنامه درگیر کار شدیم و همزمان با مونتاژ فیلم، موسیقی را هم ساختیم. در نهایت کار مونتاژ شده را هم دیدیم و موسیقی را روتوش نهایی کردیم. این شکل کار نه به فیلم لطمهای زد و نه به موسیقی؛ شاید حتی به این شکل بهتر هم باشد!
رئیسدانا دربارهی نقش موسیقی در «ابد و یک روز» گفت: در این فیلم موسیقی زیاد توی چشم نیست و نمیتواند چندان خودنمایی کند. نقش موسیقی در این فیلم خیلی کمرنگ است و بیشتر به شکل افکت به حال و هوای صحنه و فضاسازیها کمک میکند. البته در ساخت موسیقی فیلم تعداد قطعات و حجم کار زیاد مهم نیست، این شکل روایت و ساختار فیلم است که تعیین میکند چه موسیقی میخواهد.
او اضافه کرد: در فیلمهای ایرانی خیلی نمیشود موسیقی حجیم و سنگین داشت و بیشتر اقتضاء میکند که موسیقی به شکل سازهای سولو و با فواصل سکوت ساخته شود و این روند به این دلیل است که فیلمهای ایرانی بیشتر واقع گرایانه هستند. کمتر یا بیشتر کردن حجم موسیقی فیلم، مانند حرکت روی خطی باریک است و از دو طرف امکان سقوط وجود دارد و در هر دو حالت ممکن است به فیلم لطمه بزند.
رئیسدانا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برخی فیلمهای موفق سینما از موسیقی متن استفاده نکردهاند، آیا موسیقی برای یک فیلم ضروری است؟ گفت: ترجیح میدهم در این مورد از فرانسیس فوردکاپولا نقل قول کنم، او در جایی گفته است که«موسیقی روح فیلم است». البته نمیشود گفت یک فیلم حتما به موسیقی نیاز دارد ولی به هر حال موسیقی نیز همه جای دنیا بخش مهمی از سینماست.
این آهنگساز که پیش از این در فیلمهای «بیدارشو آرزو» و «زیر پوست شهر» با کیانوش عیاری و رخشان بنیاعتماد نیز همکاری داشته، با بیان اینکه در گذشته با فیلمهایی مثل «آزادی مشروط»، «دختر، مادر، دختر»، «دان» و چند فیلم دیگر نیز در دورههای مختلف جشنوارهی فجر حضور داشته است، در خصوص همکاری با یک کارگردان فیلم اولی گفت: جوان یا با تجربهبودن این کارگردانان برای من چندان فرقی نمیکند و از همهی آنها چیزهایی یاد گرفتهام.
به گزارش ایسنا، در فیلم «ابد و یک روز»؛ پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامینفر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی به ایفای نقش میپردازند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد میکند که در نهایت باعث ماجراهایی میشود.»
عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سعید روستایی، مشاورکارگردان:مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، صداگذار علیرضا علویان ، صدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، موسیقی:امید رییس دانا، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانهای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد و تهیه کننده: سعید ملکان.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- پیمان معادی با «افعی تهران» خوش درخشید
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- پیمان معادی: پیش از جشنواره کن فرصت برای اعمال همه ممیزیها نبود/ مشکل «برادران لیلا» با تعامل حل میشود
- آغاز فیلمبرداری سریال «بلیط یک طرفه» از اکتبر/ پیمان معادی با ارکان پتککایا همبازی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- اجرای پروژههای جهادی محرومیتزدایی در روستاهای کرمان با حمایت همراه اول
- آغاز ثبتنام یازدهمین دوره کارآموزی همراه اول
- «اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» به کاخ نیاوران میرود
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی»/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک
- افتتاح موزه موسیقی فیلم / گزارش تصویری
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت نهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «روز زن» به شبکه نمایش خانگی میآید
- جیمز ارل جونز درگذشت
- اکران خصوصی فیلم شهسوار / گزارش تصویری
- رونمایی از پوستر پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- راهیابی «در سایه» به دو جشنواره در قرقیزستان و کانادا
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- «من کدا هستم» در راه یونان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر