فیلم‌های ایرانی موسیقی حجیم و سنگین را نمی‌پذیرند/ صحبت‌های آهنگساز «ابد و یک روز» + عکس‌های تازه از فیلم

ابد و یک روزآهنگساز فیلم «ابد و یک روز» که در دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» فیلم فجر حضور دارد؛ قدرتمندی و واقع‌گرایی فیلمنامه را دلیل همکاری با سعید روستایی (کارگردان این اثر) برشمرد.

به گزارش سینماسینما، امید رئیس‌دانا یادآور شد: پیش از این کار، سعید روستایی را نمی‌شناختم اما با پیشنهاد تهیه‌کننده کار، خسرو ملکان، فیلمنامه را خواندم و به نظرم قابل توجه بود؛ فیلمنامه‌ی محکمی بود و به واقعیت بسیار نزدیک بود. بعد از خواندن فیلمنامه چند جلسه با کارگردان و تهیه‌کننده‌ی فیلم داشتیم و نظرات آنها را نیز شنیدیم و آرام آرام به این نتیجه رسیدیم که موسیقی باید چه شکلی داشته باشد.

این آهنگساز با بیان اینکه “ساخت موسیقی فیلم بطور موازی با ساخت فیلم انجام شده است،” اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی می‌کردیم که برای ساخت موسیقی زمان کم بیاوریم بنابراین از زمان قبول فیلمنامه درگیر کار شدیم و همزمان با مونتاژ فیلم، موسیقی را هم ساختیم. در نهایت کار مونتاژ شده را هم دیدیم و موسیقی را روتوش نهایی کردیم. این شکل کار نه به فیلم لطمه‌ای زد و نه به موسیقی؛ شاید حتی به این شکل بهتر هم باشد!

رئیس‌دانا درباره‌ی نقش موسیقی در «ابد و یک روز» گفت: در این فیلم موسیقی زیاد توی چشم نیست و نمی‌تواند چندان خودنمایی کند. نقش موسیقی در این فیلم خیلی کمرنگ است و بیشتر به شکل افکت به حال و هوای صحنه و فضاسازی‌ها کمک می‌کند. البته در ساخت موسیقی فیلم تعداد قطعات و حجم کار زیاد مهم نیست، این شکل روایت و ساختار فیلم است که تعیین می‌کند چه موسیقی‌ می‌خواهد.

او اضافه کرد: در فیلم‌های ایرانی خیلی نمی‌شود موسیقی حجیم و سنگین داشت و بیشتر اقتضاء می‌کند که موسیقی به شکل سازهای سولو و با فواصل سکوت ساخته شود و این روند به این دلیل است که فیلم‌های ایرانی بیشتر واقع گرایانه هستند. کمتر یا بیشتر کردن حجم موسیقی فیلم، مانند حرکت روی خطی باریک است و از دو طرف امکان سقوط وجود دارد و در هر دو حالت ممکن است به فیلم لطمه بزند.

رئیس‌دانا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه برخی فیلم‌های موفق سینما از موسیقی متن استفاده نکرده‌اند، آیا موسیقی برای یک فیلم ضروری است؟ گفت: ترجیح می‌دهم در این مورد از فرانسیس فوردکاپولا نقل قول کنم، او در جایی گفته است که«موسیقی روح فیلم است». البته نمی‌شود گفت یک فیلم حتما به موسیقی نیاز دارد ولی به هر حال موسیقی نیز همه جای دنیا بخش مهمی از سینماست.

این آهنگساز که پیش از این در فیلم‌های «بیدارشو آرزو» و «زیر پوست شهر» با کیانوش عیاری و رخشان بنی‌اعتماد نیز همکاری داشته، با بیان اینکه در گذشته با فیلم‌هایی مثل «آزادی مشروط»‌، «دختر، مادر، دختر»، «دان» و چند فیلم دیگر نیز در دوره‌های مختلف جشنواره‌ی فجر حضور داشته است، در خصوص همکاری با یک کارگردان فیلم اولی گفت: جوان یا با تجربه‌بودن این کارگردانان برای من چندان فرقی نمی‌کند و از همه‌ی آنها چیزهایی یاد گرفته‌ام.

به گزارش ایسنا، در فیلم «ابد و یک روز»؛ پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علی‌محمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است:«خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می‌کند که در نهایت باعث ماجراهایی می‌شود.»

عوامل تولید این فیلم عبارتند از:نویسنده و کارگردان:سعید روستایی، مشاورکارگردان:مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، طراح چهره پردازی:سعید ملکان، تدوین: بهرام دهقانی، صداگذار علیرضا علویان ، صدابردار:امین میرشکاری، طراح صحنه:محسن نصرالهی، طراح لباس:غزاله معتمد، موسیقی:امید رییس دانا، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان:علیرضا نسائی، منشی صحنه:ندا قائدی، عکاس: امیر حسین شجاعی، مشاور رسانه‌ای:بیتا موسوی، مدیر تدارکات:محمد حیدر قلی فرد و تهیه کننده: سعید ملکان.

منبع: ایسنا

 

ابد و یک روزابد و یک روز

ابد و یک روز

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 10652 و در روز شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت 16:01:46
2024 copyright.