کامبیز نوروزی :به خلاف آنچه در برنامه هفت در شبکۀ سه ، یا در نشست خبری فیلم “قسم ” ساختۀ محسن تنابنده که در جشنوارۀ فیلم فجر به نمایش درآمد بعضی ها گفتند ، اطلاعات حقوقی فیلم قسم در مورد “قَسّامه” در حقوق ایران درست بیان شده است . بعید نیست که اینها اصلاً از طرح انتقادی این سوژه ناراحت اند.
ساختار دراماتیکی که برای طرح و نقد مقررات قسامه در حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی در این فیلم به کار گرفته شده است ، نیز بسیار موفق و جذاب است . تمام این مقررات در قالب گفتگوهای مسافران اتوبوس در فصل اول فیلم گفته می شود می شود . ادامۀ فیلم در قالب داستان و روایت سینمایی ، عملاً نقدی است بر این نهاد حقوقی که حکایت از این دارد که قسامه چگونه چگونه خطر قلب حقیقت را با خود حمل می کند .
“قسم”محسن تنابنده ، یکی از بهترین فیلمهایی است که یک موضوع کاملاً تخصصی حقوقی را سوژۀ اصلی خود قرار داده است و بدون آنکه اطلاعات غلط به بیننده بدهد و بی آنکه به فیلمش به کلاس درس تبدیل شود و به دیالوگهای آموزشی مستقیم و غیرسینمایی متوسل شود ، در اثری دراماتیک و بازبان سینما حرف خودش را گفته و نقدش را ارائه داده است .
با دیدن قسم و بعضی فیلمهای دیگری که با زبان هنر به نقد مسائل یا نهادهای حقوقی کشور می پردازند ، به این می اندیشم که ممکن است هنرمند چقدر از اهل همین رشته یا جاهایی مثل کانون وکلا یا دانشکده های حقوق شجاعتر و متعهدتر و مسئول تر باشد .✔️

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
- گفتوگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»/ هشدار یا شاید واکنش به افزایش نابرابری
- «جنگ جهانی سوم» از نگاه منتقد ایتالیایی/ ابتذال شر، دیروز و امروز
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- جشن کانون کارگردانان سینما / گزارش تصویری
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- این دو فیلم مشابهتی ندارند/ یک روایت حقوقی درباره پرونده «قهرمان» در گفتوگو با کامبیز نوروزی
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
- «قهرمان»؛ چهرهی بخش آسیبپذیر و تنهای ما/ نگاه روانکاوانه به آخرین فیلم فرهادی
- راهیابی «عنکبوت» به سیزدهمین جشنواره بینالمللی بنگلور هند
- «قهرمان» نامزد ۵ شاخه جوایز فیلم «کلوترودیس» شد
- فرهنگ و رسانه/ نگاهی به فیلم «قهرمان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»